Bensinkran Honda XR600R - kan man renovera den?

Bike4fun

Sporthojsnörd
Gick med
2 Nov 2005
Hoj
R-hoj
Har haft en XR600R -00 i många år, men nu blev den stående still en 3-4 år, vilket resulterade i vissa startproblem nu så klart. Fixade förgasaren och lyckades få igång den, men då visade det sig att bensinkranen läckte som f-n :(. Nu undrar jag om någon känner till om man kan renovera dom, eller är det bara att köpa nytt? Problemet är att den är nitad och ej skruvad, alltså är det inte så enkelt att öppna den som det är med skruvade kranar (se bild). Är det någon som har erfarenhet utav de billigare kranarna till XR:en som säljs på Ebay? Något att ha, eller bara junk?

Bifogat

• Honda XR600R bensinkran -1.JPG
    Honda XR600R bensinkran -1.JPG
    510.1 KB · Visningar: 22
  • Honda XR600R bensinkran -2.JPG
    Honda XR600R bensinkran -2.JPG
    479.5 KB · Visningar: 20
Kranen på min KLR läckte nåt fruktansvärt i on-läget efter att legat torr hela sommaren dock så fixade den sig själv till morgonen efter. Var ute i garaget och kollade sent på kvällen och kranen läckte i on men inte i reserv, morgonen efter då jag testade var den tät och har varit det sen dess då jag har haft soppa i tanken. Min kran går att skruva isär så jag har köpt repsatsen men den här blivit liggandes.

Skulle tro att packningarna svällde över natten av bensinen då den kom bensin i on-läget som stått torrt och då tätade kranen sig själv, primern på skotern brukar vara lite samma då den stått torr över sommaren, pumpar knappt nåt då man ska ha igång den efter sommaren men efter nån dag så funkar den som den ska.

Lite ful bondmek vore att testa lägga kranen i bensin nåt dygn och se vad som händer, vrid den nån gång då och då så soppan kommer åt över allt.

Last edited:
Jag har precis skickat efter en piratkran. Inte fått den än så jag vet inte vad det är för kvalité.
Renoveringssatserna verkar ju innehålla skruvar så nitarna ska borras ur.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman