Bensinkostnad per år

Om du sitter o kalkulerar nu på vad bensinen kommer att kosta dig så kanske du ska tänka en gång tid om du ska ha hoj. Det är ett dyrt nöje och räkna först fram vad körkort, hoj, försäkring, skyddsutrustning kommer att kosta innan du räknar soppapengar - det är som sagt dyrt o speciellt när man ska ha allt första gången. Jag vill inte låta negativt o spoliera dina hojdrömmar men soppapengarna är det sista du bör titta på även om det oxå kostar så klart..

Försäkringen kostar mig 1300/år nu då vagnsskada ingår på nyhoj, sen blir det väl strax över 2000/år. Lyckas inte pressa förbrukningen över 0,5 hur jag än gör, men jag har haft hojen i knappt en månad och närmar mig 500 mil trots pissväder, så det bådar inte gott. :S

Trots att bränsle och försäkring knappt kostar nåt lyckas jag bränna en massa pengar på hojåkning ändå på nåt sätt, så om du gör en kostnadskalkyl slå på 50% på allt så kanske du närmar dig sanningen. Värt varje spänn dock. :tummenupp

För mig går det en tank varje gång jag kör på riktigt dvs ca 15l och det kommer jag väl ca 15mil på! Detta är baserat på körning som min hoj är gjord för och inga touring mil! Såg att ngn med en bmw nämde 0,3-05l/mil...dags att börja använda bågen kanske??? Eller surfa en sida som håller på med touring!

Don´t play the dice if u cant pay the price!

Köper du en sporthoj och kör den som sig bör kommer den dra lika mkt som bilen, annars kan du titta på en annan båge!

Skit oxå!!
Jävla fråga. Nu blev man tvungen att räkna efter och upptäcka att soppan
kostar faan så mycket mer än försäkringen.
Blir till att rensa minnet med ett stort glas sprit så man kan sova...:huvet

Bara göra en ctrl+alt+vodka så känns det bra imorgon igen när du vaknar. ;)

Henrik

För mig går det en tank varje gång jag kör på riktigt dvs ca 15l och det kommer jag väl ca 15mil på! Detta är baserat på körning som min hoj är gjord för och inga touring mil! Såg att ngn med en bmw nämde 0,3-05l/mil...dags att börja använda bågen kanske??? Eller surfa en sida som håller på med touring!

Köper du en sporthoj och kör den som sig bör kommer den dra lika mkt som bilen, annars kan du titta på en annan båge!

BMW F800ST är iofs "bara":) en sporttouring, jämnförbar med Honda VFR800 med skillnad att BMWn gått bättre i tester.

Börja använda bågen...??....haha....eller så är det nån som bör inse att man kan göra bra, snabba och starka motorer utan att de ska dra mkt bränsle. Precis som när det gäller bilar.

Börja använda bågen...??:gnissla

Listat från ditt garage "Bränsleförbrukning per 100 km vid konstant 120 km/h 4.4 l "
Ingen ligger och fjölar runt 120kmh, då har man valt fel båge om man åker sporthoj. Använder man sin hoj så ligger man runt litern, skönt för dig att du kan åka Malmö Kiruna billigt.

Om du sitter o kalkulerar nu på vad bensinen kommer att kosta dig så kanske du ska tänka en gång tid om du ska ha hoj. Det är ett dyrt nöje och räkna först fram vad körkort, hoj, försäkring, skyddsutrustning kommer att kosta innan du räknar soppapengar - det är som sagt dyrt o speciellt när man ska ha allt första gången. Jag vill inte låta negativt o spoliera dina hojdrömmar men soppapengarna är det sista du bör titta på även om det oxå kostar så klart..

Nejdå, jag har tittat på de övriga kostnaderna också och vet att de är dyra. Har räknat att kostnaderna runt om kommer va långt högre än priset på hojen. Det var bara att jag ville ha en uppskattning på vad bensinen kostar. Jag får se hur det blir, beror helt på hur mycket pengar man lyckats få ihop samt hur jobbsituationen ser ut. Sitter just nu o funderar på om jag ska tacka ja till att jobba kvar där jag jobbar nu...
Tyvärr ska man hinna ta kk också, så halva sommaren lär ju va körd ändå tyvärr. Jag ska dock ha en hoj före kk så man kan köra lite privat = mindre pengar till körskolan. Får väl spara allt jag kan o hoppas!

Tack för svaren.

Kan vara intressant att se tillbaka på denna tråden om, säg 2-3 år?
Undrar hur bensinkostnaden för mc ser ut då?

Själv tjänar jag pengar på att köra hoj... Den drar mindre än bilen... och resten blundar jag för... :D

Nä, men visst är bensinkostnaden en stor del av MC-åkandet (tack skattehelvetet Sverige...). Nu kör jag förvisso en supermotard på 625cc, så jag har väl inte världens mest bensinslukande hoj, men 0,7 kan jag komma upp i. Men då får jag ligga på...

Lycka till med körkort och hoj!

när man läser denna tråden så inser man hur SJUKT mycket pengar man spenderar på sin hoj utan att tänka på det, galet.

Listat från ditt garage "Bränsleförbrukning per 100 km vid konstant 120 km/h 4.4 l "
Ingen ligger och fjölar runt 120kmh, då har man valt fel båge om man åker sporthoj. Använder man sin hoj så ligger man runt litern, skönt för dig att du kan åka Malmö Kiruna billigt.

Nä inte nån enorm fartcykel så, men bara ett exempel på att det inte behöver vara dyrt med mc. Finns ju andra BMW cyklar annars....ex HP2 sport....även den går mkt billigt i jämnförelse med andra.

allt beror ju på hur långt och hur hårt du kommer köra OCH bensinpriset som höjs hela tiden, men räkna kanske på ett snitt på 0,8x mil kanske 700x 14kr så ger detta räkneex= 7840 kr. Utslaget på ett helt år blir det inte så dyrt..på sommaren måste hojen få kosta lite:tummenupp

Något du kan spara många sköna tusenlappar är att ringa runt på en modell du vill ha på MÅNGA försäkringsbolag, inte ta första bästa erbjudande.

Last edited:
Nä inte nån enorm fartcykel så, men bara ett exempel på att det inte behöver vara dyrt med mc. Finns ju andra BMW cyklar annars....ex HP2 sport....även den går mkt billigt i jämnförelse med andra.

kollade priset på hp2 sport för skojs skull från 209000 :skrämd :skrämd många slantar över till bensin om man köper japs istället ,köper nog hellre en gixxer 1000 08 sidoimport för 115" och får 94000 över till soppa:tummenupp

Samma för mig, kör jag 15 mil så tankar jag 15 liter, hojen drar mer än bilarna mina, oavsett om jag jämför min Primera el Volvokombi.

Beträffande BMW F 800 S/ST så går det så snålt, trots att de använder hojen fullt ut(0,55 vid TOK gasande), fakta från BMW själva, och flertalet ägares synpunkter, har själv haft funderinger på den hojen just pga så låga omkostnader både försäkring och bensin.

Last edited:
kollade priset på hp2 sport för skojs skull från 209000 :skrämd :skrämd många slantar över till bensin om man köper japs istället ,köper nog hellre en gixxer 1000 08 sidoimport för 115" och får 94000 över till soppa:tummenupp

Ja de mesta räcker väl till helförsäkringen :tummenupp

Senaste sopparäkningen var på 3500, å då är det visserligen en tankning av bussen med där också, men den används ju till att frakta hojar i, så det går jämnt upp jämfört med att jag å Polka skulle ha kört hojarna själva.
En mil hojåka kan kosta 10kr om man bara räknar soppa, eller 200 om man räknar med alla utgifter, eller från 6000kr å uppåt om man går omkull.
Så länge det inte blir mer utgifter än inkomster så varför bry sig? Vad kostar en krogkväll? Hur kul är den dan efter? Eller att köpa fiiiina tavlor? Eller bränna alla pengar på nå slags modekläder som man måste byta ut varannan vecka? Eller lyxiga middagar? Alltid äta ute lunch å middag?
Hojåkning är mitt liv, då lägger jag mina pengar på det också. Jag har aldrig sett det som något jag kan göra om jag får pengar över. Gå på bio, eller ta en öl, det kan jag göra om jag får pengar över.

Jag tankar för 100:- varje gång , det tycker jag inte är så mycket :D (motsvarar 2 öl på krogen). Sen får ju var och en bedöma vart det är bäst att lägga pengarna på.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back