Bensinförbrukning på GSX-R 88-91?

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Har en GSX-R -91 som jag tycker drar en jäkla massa bensin, 0,8 l/milen när jag kör snällt! Har iofs ingen ordentlig tripmätare (knobben går inte att skruva, har beställt en ny) men kan ha rätt bra koll ändå.. 12mil på 10 liter soppa känns oerhört lite eller ska dom dra så förbenat mkt? Drar cirkus 1l/mil när man kör som man vill :lol (Tråden kanske ska va i mek-hörnan istället, e lite tveksam.)

marten_larsson skrev:
Har en GSX-R -91 som jag tycker drar en jäkla massa bensin, 0,8 l/milen när jag kör snällt! Har iofs ingen ordentlig tripmätare (knobben går inte att skruva, har beställt en ny) men kan ha rätt bra koll ändå.. 12mil på 10 liter soppa känns oerhört lite eller ska dom dra så förbenat mkt? Drar cirkus 1l/mil när man kör som man vill :lol (Tråden kanske ska va i mek-hörnan istället, e lite tveksam.)

Personligen, utan erfarenhet av just denna modellen, tycker jag det låter som din hoj drar ovanligt mycket! Att få vilken hoj som helst att dra runt 1 liter / mil när man tex kör på bana är inget anmärkningsvärt eller konstigt. Men vid någorlunda normal körning borde din hoj ligga på en bensinförbrukning mellan 0,55 - 0,8 l/mil medan din nu drar ca. 1 liter/mil.

Det kan vara idé att gå igenom de mest vanliga/enklaste åtgärderna för att reducera bränsleförbrukningen, nämligen:

- Kontrollera och byt ev. luftfiltret.
- Kontrollera och byt ev. bränslefiltret.
- Justera förgasarna.
- Justera tändningen.

Det finns några fler punkter men dessa är de vanligaste och enklaste sakerna att åtgärda/kontrollera!

// Niklas

Min gixxer drar väll ca 0,8l/mil men det är vid normal körning. När jag pendlade mycket till jobbet var jag nere på ca 0,6L/mil. 92rw pratar jag om.

Dina emulsionsrör och trottelnålar är slitna (en åkomma som alla råkar ut för med lite mil på mätaren). Den ska inte dra mer än max 0.5 om du kör i 90.

den gsx-r 750 årsmodell 88 som jag hade innan min nuvarande hoj drog alltid 0,8 till 0,83 när jag körde ungefär hastighetsbegränsningarna x 2.

Finns en tråd om ugefär det här sen innan. Min drar 0,8 vid lite hårdare körning. Normalt är runt halvlitern och uppåt beroende på körstil. Iofs gäller detta 1100:an, men så stor skillnad ska det inte va.

andersbrink skrev:
Dina emulsionsrör och trottelnålar är slitna (en åkomma som alla råkar ut för med lite mil på mätaren). Den ska inte dra mer än max 0.5 om du kör i 90.

Är rak 4-cylindrig motorkonstruktion mindre fördelaktig i detta perspektiv? Orsaken till min fråga är att jag hade ganska konstant bränsleförbrukning på ca. 0,55 - 0,58 l/mil (vid normal körning dvs. +30) med min gamla VFR från 1989 som jag körde 22 500 mil med (jag för körjournal så därför höll jag koll på det under hela tiden min hoj var i min ägo).

// Niklas

Avarage skrev:
Är rak 4-cylindrig motorkonstruktion mindre fördelaktig i detta perspektiv? Orsaken till min fråga är att jag hade ganska konstant bränsleförbrukning på ca. 0,55 - 0,58 l/mil (vid normal körning dvs. +30) med min gamla VFR från 1989 som jag körde 22 500 mil med (jag för körjournal så därför höll jag koll på det under hela tiden min hoj var i min ägo).

// Niklas
absolut inte, tvinnar tex brukar kunna vara törstigare(jo om de vill få ut samma effekter alltså), rad4or är bra.

Min R1 drar 0.55l/mil vid lugn körning, men *host* nu börjar det stiga oroväckande:lol

Din 750 har dock ett lägre effektuttag och troligen har de tom tänkt på bensinförbrukningen när den byggdes.

Det ämne har varit uppe ett par ggr tidigare, ni som har hög bränsleförbrukning hur mycket är er hojar neddrevade?? Jag bara undrar det på grund av att den vanligaste frågan på detta forum är "hur får jag min hoj att gå på bakhjulet så många växlar som möjligt" och svaret brukar vara "dreva ned den 2-5kuggar för vem behöver toppfart" .
Det kan bara en orsak till den höga bränsleförbrukningen eller så kör ni som svin.

//Roger

Hade du någon koll på vilken bränsleblandning/lambda du hade vid landsvägskörning?

Avarage skrev:

// Niklas

andersbrink skrev:
Hade du någon koll på vilken bränsleblandning/lambda du hade vid landsvägskörning?

Nej! Jag vet bara att förgasarna syncades med samma typ av instrument som bilprovningen har (vilket få mc-verkstäder har) och att jag hade samma bränsleförbrukning från första milen (eftersom jag köpte den ny) till då jag 22 500 mil senare slde den.

"Din 750 har dock ett lägre effektuttag och troligen har de tom tänkt på bensinförbrukningen när den byggdes."

Visserligen men SÅ himla stor skillnad på en Gixxer från slutet av 80-talet och min 74 Kw VFR är det inte att det borde behövas nästan dubbelt så mycke ennergi. Hur många hästkrafter har en sådan Gixxer 120???

// Niklas

nej jag tänkte väl mer allmänt(iom att du pratade om rad4or allmänt), just den nämnda gixxern är väl i nivå med den du nämnde men det kan inte stå rätt till med den helt enkelt.

andersbrink skrev:

Njaaa, 90 e det väl inte snack om hela tiden.. blir ju "blandat" men stadskörning och landsväg i 70-110, det känns ändå saftigt! Ska ner till lokala mc-handlaren å hämta mina grejor, frågar vad dom tror om det.. Sen, vafan e emulsionsrör? :va

gixxer_1255 skrev:
... svaret brukar vara "dreva ned den 2-5kuggar för vem behöver toppfart" .
Det kan bara en orsak till den höga bränsleförbrukningen eller så kör ni som svin.

//Roger

Den är nog knappast drevad eftersom den inte alls vill gå upp på bakhjulet, eller ja jag kanske inte är expert men den ska va i originalutförande.. När jag kör som ett svin drar den som sagt en liter milen..

marten_larsson skrev:
Den är nog knappast drevad eftersom den inte alls vill gå upp på bakhjulet, eller ja jag kanske inte är expert men den ska va i originalutförande.. När jag kör som ett svin drar den som sagt en liter milen..

Ok det är bara en tanke som slag mig, blir bara så förundrad över att många har så hög bränsleförbukning. Kollade min egen hoj förra helgen åkte en 17mila sväng i varierande fart och med lite bus, och den tog då 0,64L/mil????
1137cc Turbohoj på 244hp jag har iofs drevat upp den lite 16-40 istället för orginalets 14-47 men den går upp på bakhjulet på dom första 3växlarna.
Eller kanske det är jag som en kärring?!

//Roger

andersbrink skrev:
787719 Dina emulsionsrör och trottelnålar är slitna (en åkomma som alla råkar ut för med lite mil på mätaren). Den ska inte dra mer än max 0.5 om du kör i 90.

Sitter med ett emulsionsrör nu och om man jämför med bilden här Factorypro så ser den helt normal ut (dvs inte sliten). Nålarna ser lite slitna ut men enligt samma sida så ska det inte påverka så mycket. Är det ändå det här som är fel?? Kan tilläggas att jag har problem med att den går dålig vid låg gas på låga varv (2-4000rpm).

Kan ladda upp bilder i veckan på hur rör och nålar ser ut.

marten_larsson skrev:
787523 Har en GSX-R -91 som jag tycker drar en jäkla massa bensin, 0,8 l/milen när jag kör snällt! Har iofs ingen ordentlig tripmätare (knobben går inte att skruva, har beställt en ny) men kan ha rätt bra koll ändå.. 12mil på 10 liter soppa känns oerhört lite eller ska dom dra så förbenat mkt? Drar cirkus 1l/mil när man kör som man vill :lol (Tråden kanske ska va i mek-hörnan istället, e lite tveksam.)
min haya drog 0,63 blandad körning,skjuts, och packning. det är bra det

marten_larsson skrev:
2142671 Sitter med ett emulsionsrör nu och om man jämför med bilden här Factorypro så ser den helt normal ut (dvs inte sliten). Nålarna ser lite slitna ut men enligt samma sida så ska det inte påverka så mycket. Är det ändå det här som är fel?? Kan tilläggas att jag har problem med att den går dålig vid låg gas på låga varv (2-4000rpm).

Kan ladda upp bilder i veckan på hur rör och nålar ser ut.
Slitna nålar och rör gör att hojen går fett (och därmed dåligt), speciellt vid låga varvtal/lite gas.
byt! Känner du dig osäker ändå, prova att sänka nålarna ett snäpp och går den bättre då, så kan du vara säker

Det är så enkelt som att Honda har bättre kvalitet monterat på sina prylar än andra fabrikat.

Avarage skrev:
787742 Är rak 4-cylindrig motorkonstruktion mindre fördelaktig i detta perspektiv? Orsaken till min fråga är att jag hade ganska konstant bränsleförbrukning på ca. 0,55 - 0,58 l/mil (vid normal körning dvs. +30) med min gamla VFR från 1989 som jag körde 22 500 mil med (jag för körjournal så därför höll jag koll på det under hela tiden min hoj var i min ägo).

// Niklas

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back