Bensindropp från förgasarna

EriF89

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2010
Hoj
1999 hornet 600 + gammelkawan
SH-gurus! :yoparty :Bugar

Min kawasaki GPz 900R -88 har till och från haft problem med att det droppar bensin från förgasarna medan den står i garaget. Tidigare droppade det från förgasaren längst till vänster (den svettades ur springan mellan övre och nedre delen och det hjälpte inte att dra åt skruvarna) och det åtgärdade jag och min f.d. handledare (har tagit kortet nu) genom att tömma alla förgasare på bensin och låta ny bensin rinna till. Den bensin som rann ut ur förgasarna var full med smuts och efter att vi hade gjort detta så försvann problemet tillfälligt i ett par veckor.

Nu har den tydligen börjat droppa igen :mad: (hojen står ett par mil utanför stan så jag har bara pratat med min f.d. handledare, inte tittat själv), från de två förgasarna längst till höger. Enligt honom så försvinner 4-5 cl per dygn.

Våra teorier om vad det kan bero på är
* En automatisk vakuumbensinkran som inte stänger av
* Dålig tätning i (frottör-)nålarna eller sätena i förgasarna
* Smuts som fortfarande ligger kvar i systemet

De två första teorierna kommer från min handledare och den sista är min egna teori. I servicehandboken står det att man ska rengöra bränslesystemet genomgående om det kommer ut vatten eller smuts från förgasarnas drain plugs. Det blir ju ganska mycket jobb. :huvet Men det kanske är en bättre idé än att köpa nya nålar och packningar och kontrollera funktionen hos en eventuell vakuumbensinkran (jag vet inte ens om det finns någon sådan på hojen, än mindre var den sitter)? Blir ju mycket jobb det också. Man kanske rentav ska göra både och när man ändå håller på och plockar isär motorn?

Tacksam för ytterligare idéer om vad som kan vara problemet samt feedback på om vi är hyfsat rätt i våra resonemang. Vad hade du gjort i min situation?

Sitter det en vakuumkran så är den ganska lätt att hitta, den borde sitta direkt på tanken, och ha en slang med soppa till förgasarbryggan, och en slang som går från en förgasare till kranen, den styr vakuumet.

Din hoj är 22 år, med stor sannolikhet kan det ha kommit in både det ena å det andra i den, kanske tom lossnat lite flagor från tanken. Det kan helt klart vara värt att göra rent det i vinter, både tömma ur och göra rent i tanken, byta soppaslangen och göra rent fuggarna, iaf så pass att det inte är någon större skit i dom, sen avgör väl ambitionsnivån och plånboken hur pass noga du vill renovera dom. Att tömma ur soppan och bara göra rent kostar ju gratis, är du snål kan du ju sila soppan å använda den igen :rolleyes: Ny soppaslang kostar inte många tior hos tex Mekonomen. Men vad du gör, köp INTE slangen hos Biltema, om dom inte har bytt leverantör på sistone så är det rent skit.

Sitter det en vakuumkran så är den ganska lätt att hitta, den borde sitta direkt på tanken, och ha en slang med soppa till förgasarbryggan, och en slang som går från en förgasare till kranen, den styr vakuumet.

Din hoj är 22 år, med stor sannolikhet kan det ha kommit in både det ena å det andra i den, kanske tom lossnat lite flagor från tanken. Det kan helt klart vara värt att göra rent det i vinter, både tömma ur och göra rent i tanken, byta soppaslangen och göra rent fuggarna, iaf så pass att det inte är någon större skit i dom, sen avgör väl ambitionsnivån och plånboken hur pass noga du vill renovera dom. Att tömma ur soppan och bara göra rent kostar ju gratis, är du snål kan du ju sila soppan å använda den igen :rolleyes: Ny soppaslang kostar inte många tior hos tex Mekonomen. Men vad du gör, köp INTE slangen hos Biltema, om dom inte har bytt leverantör på sistone så är det rent skit.

Är det vakuumkranen som har tre lägen: ON, RES och PRI?

Blir väl till att rengöra systemet grundligt och skaffa ny soppaslang. Har tillgång till tryckluft som det är nu och det förenklar ju en del.

Men du tror inte på att byta komponenter i förgasarna då?

Edit: min f.d. handledare testade att tappa förgasarna på bensin och det som kom ut var rent. Det tyder väl på att min teori var felaktig och att det snarare är så att tidigare ägare inte brytt sig om att tömma förgasarna under vintern, vilket lett till att aluminiumet ärgat så att det inte håller tätt? Det droppar tydligen mer än någonsin tidigare också. Ske bege mig dit nu.

Last edited:

Blir väl till att rengöra systemet grundligt och skaffa ny soppaslang. Har tillgång till tryckluft som det är nu och det förenklar ju en del.

Edit: min f.d. handledare testade att tappa förgasarna på bensin och det som kom ut var rent. Det tyder väl på att min teori var felaktig och att det snarare är så att tidigare ägare inte brytt sig om att tömma förgasarna under vintern, vilket lett till att aluminiumet ärgat så att det inte håller tätt? Det droppar tydligen mer än någonsin tidigare också. Ske bege mig dit nu.

Ja de är den. Men oavsett om bensinkranen är trasig så ska det inte droppa soppa från förgasarna. Droppar det ur överflödsslangen så beror det antingen på skit i flottörerna eller taskig nålventil i en eller flera förgasare

Plocka isär fuggarna, rengör allt och inspektera nålventilerna

Jupp, ON = vakuumstyrt flöde, PRI = alltid till, RES = reserv (vakuumstyrt).

Om det läcker när du har kranen i ON-läget så bör du renovera bensinkranen och även byta flottörventilerna i förgasarna.

Visst kan det vara skit som gör att det läcker ur förgasarna men troligtvis inte.

En liten varning, om du ser att det läcker bensin från luftburken så starta INTE motorn. Inte ovanligt att bensinen har runnit ner i oljan via motorns avluftningen eller/och runnit in i någon cylinder och startmotorn har inget problem att kröka en stake.

Kolla oljan och skruva ur stiften innan du kör på starten.

Om du ska byta nålventiler så köp helst original, skulle du köpa piratventiler med gumminos så kolla att nosen verkligen sitter fast. Har råkat ut för att gummit lossnat på piratventiler och då läcker det ganska bra.

Om du renoverar kranen kan du göra en liten åtgärd som förhindrar ett fel som verkar vara vanligt på GPZ:an, innanför luftnippeln sitter det en backventil som brukar fastna och då slutar bensinen att flöda med stopp som resultat. Backventilen ska tydligen fungera som flamskydd men många har plockat bort den utan några problem, nippeln lossas med en 6mm U-nyckel om jag kommer ihåg rätt men det kan jag kolla upp om du vill.

O-ringar torkar och blir hårda med tiden. Om hojen står utan bensin på t.ex vinterhalvåret torkar dom fortare. Efter 22 år är det garanterat tid att byta tätningar. Prova att byta alla tätningar i förgasare o bensinkran och se om det hjälper, kostar inte många kronor om du gör det själv. Se också till att förgasarna är rena så inte skit kan hamna i sätet för nålventilen. Kontrollera samtidigt om det finns skador på nålventil o sätet den tätar emot.

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...