Bensin

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
Yamaha r6 -99
Jag undrar bara vad ni kör på för bensin till era minis.

Sälv kör jag på 95, och utan tillsats för oktanhalt.
Men kollar man runt på nätet så finns det dem som kör 96 och 98.

Är bara intresserad.

jag kör på Vanlig 95 utomhus med Schell advanst olja 2%
inomhus kör jag på mackarnas miljöbränsle för fyrtakt & sen har jag själv i schell advanst

Justerar du in motorn för alkylat vet du att nästa gång du köper bensin får du exakt samma soppa som tidigare. Köper du 95 oktan på macken vet du inte alls vad du får. För race-ändamål på elitnivå är det skitviktigt. För vanlig nöjeskörning spelar det ingen roll.

andersbrink skrev:
Justerar du in motorn för alkylat vet du att nästa gång du köper bensin får du exakt samma soppa som tidigare. Köper du 95 oktan på macken vet du inte alls vad du får. För race-ändamål på elitnivå är det skitviktigt. För vanlig nöjeskörning spelar det ingen roll.

jag kan ju informera om att man inte får justare specielt mycke på en mod.standard.
du har ett fast munstycke i förgasaren, ingen nål eller sånt. du fårr inte justera tänning, men man får laborera fritt med avgassystemet, så länge man hålersig inom ljud restrektionerna.

mycket bra klass där alla har lika dana motorer o ingen får göra nått....

nål finns att justera, tändning kan man iaf skaffa rocket key. Vilket skapar ca 10grader mer förtändning

Andreas_ace skrev:
nål finns att justera, tändning kan man iaf skaffa rocket key. Vilket skapar ca 10grader mer förtändning

nu prta jag spesefikt om min & alla andra modifierat standard hojar. dom har inte nål & tänningen går inte att justara. man måste upp på trimhojarna för att detta ska vara tillåtet. alternativt nöjesåkning då duskiter i regler. 14mm förgasaren som sitter på mod.standard har ej nål, bara ett fast munstycke. trots detta så går dom i 80-85. & då är dom starka. så att vräka på 20mm förgasare på en kines o tro att detta är flaskhalsen är nog lite fel.

Min förgasare har iaf nål och den är orginal och ingen modiferad.

Visst tändning går inte att justera egentligen.
Men man kan påverka tändningen genom att modda.

Andreas_ace skrev:
Min förgasare har iaf nål och den är orginal och ingen modiferad.

Visst tändning går inte att justera egentligen.
Men man kan påverka tändningen genom att modda.

det är möjligt att du har nål. men hojar som klarar klasen mod.standard har ej det ! det är alltså tävlings hojar jag pratar om.

kör på 98 oktan... funkar kanon! tänkte testa v-powern o se om de e ngn skillnad!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT