Bensin kvalitè????

  • Thread starter Thread starter Davidk
  • Start date Start date
Hoztic skrev:
Precis! Så jag kör soppan det står att jag ska ha i boken, och är nöjd med det :)
Gör detsamma jag, funkar fint för vardagsbruk.

Och vad det gäller problem med bensin för vardagsbruk är de enda problemen jag hört om när det kommit oönskade ämnen i bensinen pga dåligt rengjorda tankar på tankbil eller läckage i pumpsystemet på macken.
 
Orca69 skrev:
Gör detsamma jag, funkar fint för vardagsbruk.

Och vad det gäller problem med bensin för vardagsbruk är de enda problemen jag hört om när det kommit oönskade ämnen i bensinen pga dåligt rengjorda tankar på tankbil eller läckage i pumpsystemet på macken.

96 och 98 oktan innehåller mer skit/vatten än 95 oktan eftersom omsättningen på 96/98 är mycket lägre.
 
andersbrink skrev:
96 och 98 oktan innehåller mer skit/vatten än 95 oktan eftersom omsättningen på 96/98 är mycket lägre.

Hur farligt är det? Hur mkt påställd ska en sh motor vara för att det ska börja användas 98 okt?

På M3an stod det att den helst skulle köras på över 100 okt eller 98, kan man köra 95 iaf?
 
Last edited:
Anderzzon skrev:
Hur farligt är det? Hur mkt påställd ska en sh motor vara för att det ska börja användas 98 okt?

På M3an stod det att den helst skulle köras på över 100 okt eller 98, kan man köra 95 iaf?

Vad M3'an ska ha vet man förmodligen på zatzy.com men eftersom det sitter knacksensor på den kan du nog köra den på öststatsbensin typ 85 oktan om det kniper.

En modern fyrventilad vattenkyld motor klarar upp till ca 13.5:1 med 98 oktan, 12.5:1 med 96 oktan och 12:1 med 95 oktan, dvs mellan pekfingret och örat. As always, ymmv!
 
All handelsbensin är dynga oavsett om det står Statoil, Shell, Jet, Okq8 på pumpen.
 
<micke> skrev:
All handelsbensin är dynga oavsett om det står Statoil, Shell, Jet, Okq8 på pumpen.
På så sätt. Märkligt, mina hojar rullar rätt bra på denna dynga.
 
andersbrink skrev:
En modern fyrventilad vattenkyld motor klarar upp till ca 13.5:1 med 98 oktan, 12.5:1 med 96 oktan och 12:1 med 95 oktan, dvs mellan pekfingret och örat. As always, ymmv!

Ok det säger inte mig så mkt tyvär för ja är lite :kocko

Men ett pcIII och slip-on föranleder således inte oktan byte från 95-98?
 
Anderzzon skrev:
Ok det säger inte mig så mkt tyvär för ja är lite :kocko

Men ett pcIII och slip-on föranleder således inte oktan byte från 95-98?

Tankar du Shell V-Power kan det aldrig bli fel. :tomten

Skämt åsido, det finns ingen orsak till att byta från 95 till 98 om du inte ändrar motorns dynamiska kompression speciellt mycket, vilket du inte gör med det där du frågar om.
 
Anderzzon skrev:
Ok det säger inte mig så mkt tyvär för ja är lite :kocko

Men ett pcIII och slip-on föranleder således inte oktan byte från 95-98?

Nej. Det påverkar inte kompressionen.
 
andersbrink skrev:
Tankar du Shell V-Power kan det aldrig bli fel. :tomten

Skämt åsido, det finns ingen orsak till att byta från 95 till 98 om du inte ändrar motorns dynamiska kompression speciellt mycket, vilket du inte gör med det där du frågar om.

:hihi ja visste till 99% att det var komp du pratade om, men vågade inte säga det i fall det var fel :D

Det får bli shell v-power då haha nädå, då kör vi på 95 i sommar då :tummenupp
 
Tja

Har precis avslutat mitt projektarbete om just bensin!

I detta arbete körde jag bl.a. bensin i en gaskromatograf dvs analyserade de olika ämnena i bensin. Jämförde bensin från tre olika bolag, Shell, Preem och Jet. Jag kom fram till att Jet-bensinen och Preem-bensinen är identiska och därmed med största sannolikhet kommer från samma raffinaderi. Shells däremot såg annorlunda ut. Detta kan mycket väl stämma då Preem och Shell har olika raffinaderier. Var även på studiebesök på Preemraff i Gbg och då sa dom att dom säljer bensin till andra bolag som saknar eget raffinaderi. I sverige finns endast Preem och Shell som har egna raff. Statoil raffinerar ju sin själva också men i Norge. Påståendet om att alla bolag köper sin soppa på samma ställe i Holland är altså helt fel. Möjligtvis köper de sin råolja där, för bensinen raffineras i Sverige.

Skillnaderna som jag upptäckte på bensinerna var i princip att Shell hade högre koncentartion på ämnena och något färre antal ämnen i bensinen. Preem hade fler olika ämnen med lägre koncentration. Vad som är bäst för motorn är dock mycket svårt att säga.

Om det ska göra någon som helst skillnad om du kör med 95-oktan eller 98-oktan måste du ändra kompressionen i motorn. Grejen med 98-oktanig bensin är som tidigare nämnt att den har högre förmåga att motstå självantändning och därmed knackning. Detta medför att den kan komprimeras mer och altså ge högre effekt. Det är detta som Saab utnyttjar när de utlovar 30 extra hästar när man kör på etanol i deras biopower motor. Etanolens oktantal är nämligen 104.

En sak som är säker är dock att bensin blir dålig om den är gammal. Detta därför att bensin är mycket lättflyktigt och gärna dunstar. Dunstar de lätta kolvätena så blir bensinens egenskaper mycket sämre. Det kan altså stämma att den 95-oktaniga bensinen håller högre kvalitet än den 98-oktaniga då den omsätts mer.

//paco

PS. Om någon vill veta mer om bensin så är det bara att pm:a mig `;)
 
Paco skrev:
En sak som är säker är dock att bensin blir dålig om den är gammal. Detta därför att bensin är mycket lättflyktigt och gärna dunstar. Dunstar de lätta kolvätena så blir bensinens egenskaper mycket sämre. Det kan altså stämma att den 95-oktaniga bensinen håller högre kvalitet än den 98-oktaniga då den omsätts mer.
Hur stor försämring under vilken tid pratar vi? Det är ju många med mig som t ex har en jeepdunk med soppa, hur försämrad är det efter 1 år. Och fulltankade hojar som vinterförvaras, hur mycket sämre är soppan efter 6 månader?

:tomten
 
Svårt att svara på. Har inte gjort några mätningar på det. Men det borde vara rätt stor skillnad på bensin som har förvarats i ett år. Ockcå bensin som har varit förvarad i 6 månader bör nog bytas. Även om den kanske inte skadar motorn så får du garanterat sämre effekt. Detta sker för att bensinen inte förgasas lika lätt. Kan också nämna att det är skillnad på sommarbensin och vinterbensin och att vinterbensinen har kortare hållbarhet än sommarbensinen då den har ett högre ångtryck dvs förgasas lättare.

Ett exempel är ju om du sprutar heptan el. liknande på ett papper, det dunstar ju nästan direkt.

//paco
 
Davidk skrev:
Tjena det är så att jag alltid har kört på shell bensin men sen igår sneglade jag på jet macken här hemma och dem var 1 krona billigare per liter.
Jag tänkte bara höra hur kvalitèn är på jet bensinen???
nån som har lite koll på bensin marknaden????

Utan att vara någon som hellst expert kan jag säga att skillnaden för
mig med 95 oktan och shells 99 är att på midlanda spinner hojen på rakorna med 99. Gas svaret är påtagligt bättre.
 
Last edited:
sandstream skrev:
Varför ska den få 98/99 oktan?
Bevisligen gör det ju ingen nytta på en vanlig sugmotor utan man behöver en turbo med knacksensor, eller har jag förstått det fel?

Det känns glassigt att köra på V-power ! :hihi
 
Jonte*FZ6 skrev:
Det känns glassigt att köra på V-power ! :hihi
ja ska man ut och toura är det ok med 95 men är det race eller banåkning så har man råd med att tanka 99. Vaför vara snål...
 
Paco skrev:
Om det ska göra någon som helst skillnad om du kör med 95-oktan eller 98-oktan måste du ändra kompressionen i motorn.

Nja. Behov av högre oktan kommer från en mängd samverkande källor. T ex tändning och fyllnadsgrad (som man i sig kan påverka på flera sätt) När förbränningstrycket ökas, så blir oktanbehovet oftast högre. T o m ett högflödande slip-on kan öka oktanbehov eftersom förbrännings-tempen gärna blir lite högre. Bestyckar man om till fetare så minskar behovet igen. Sist men inte minst, så påverkar självklart även kompressionen resultatet till en stor del, men det är absolut inget måste för att ha nytta av högre oktan.
 
Paco skrev:
I detta arbete körde jag bl.a. bensin i en gaskromatograf dvs analyserade de olika ämnena i bensin.

Hör av dig när du behöver en ny GC/LC/MS så ska jag peka dig i "rätt" riktning. :tummenupp
 
Paco: Det du säger om sommar och vinterbensin stämmer mkt väl. Jag spenderar nästan halva min arbetsdag på bilprovningen och man kan se att det är bättre avgasvärden generellt under vinterhalvåret.
 
MickeG skrev:
Utan att vara någon söm hellst expert kan jag såga att skillnaden för
mig med 95 oktan och shells 99 är att på midlanda spinner hojen på rakorna med 99. Gas svaret är påtagligt bättre.

Det kan ha en helt naturlig förklaring. Med 99 kör du ca 3% rikare AFR än med 95 oktan.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top