Bensin i oljan

lärarn

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2004
Hoj
-99 Triumph Speed Triple
Hejsan!

Köpte en zzr 600 igår (äntligen något som i alla fall liknar en sporthoj). jag doppade en mejsel i oljan för att kolla hur den såg ut och kände då en svag besinlukt.
Jag hade samma fel på den gamla GSX-en pga ett felaktigt membran i bensinkranen, men denna hoj har väl pump. Förre ägaren hade i princip bara haft igång hojen någon gång varje sommar de senaste 4 åren (400 mil). Kan det vara så att det blivit beläggningar i förgasarna som har gjort att det sipprat ner bensin i oljan. Någon som har några idéer om detta. Hojen har gått 3800 mil, kan något i förgasaren vara utslitet efter den tiden?

lärarn skrev:
Hejsan!

Köpte en zzr 600 igår (äntligen något som i alla fall liknar en sporthoj). jag doppade en mejsel i oljan för att kolla hur den såg ut och kände då en svag besinlukt.
Jag hade samma fel på den gamla GSX-en pga ett felaktigt membran i bensinkranen, men denna hoj har väl pump. Förre ägaren hade i princip bara haft igång hojen någon gång varje sommar de senaste 4 åren (400 mil). Kan det vara så att det blivit beläggningar i förgasarna som har gjort att det sipprat ner bensin i oljan. Någon som har några idéer om detta. Hojen har gått 3800 mil, kan något i förgasaren vara utslitet efter den tiden?
När en hoj står still länge kan flåtörerna hänga sig,men då brukar soppan
rinna ut genom överloppsslangarna.
Byt olja starta upp hojen och kolla oljan igen...

Jag kan inte se att det skulle ha runnit på något ställe kring förgasarna. Jag tänkte att det kanske skulle gå att kolla på något annat sätt än att byta olja. Den ska visserligen bytas ändå, men det är ju surt att behöva slå i ny igen sen. Nåja jag får väl byta och hålla tummarna att det håller tätt.

Sniper skrev:
När en hoj står still länge kan flåtörerna hänga sig,men då brukar soppan
rinna ut genom överloppsslangarna.
Byt olja starta upp hojen och kolla oljan igen...
Om nålventilen hänger sig, rinner bensinen ner i cylindrarna och då så rinner bensinen ner i oljetråget snabbt. :mattias

Byt olja och filter!

Last edited:
lärarn skrev:
Jag kan inte se att det skulle ha runnit på något ställe kring förgasarna. Jag tänkte att det kanske skulle gå att kolla på något annat sätt än att byta olja. Den ska visserligen bytas ändå, men det är ju surt att behöva slå i ny igen sen. Nåja jag får väl byta och hålla tummarna att det håller tätt.
Köp någon billig 10-40 olja och prova med den först,
i värsta fall får du dela på fuggarna iofs inte fel om den stått länge..

Kanske skulle satsa på att göra rent förgasarna på en gång och kolla efter slitskador. Om det rinner ner bensin i oljan får det ju konsekvenser som ger mer jobb än så!

Finns tusen (well, nästan) trådar om det där fenomenet. Gäller även bilar. Kör man korta svängar, speciellt bara tomgångskörning i garaget över vintern, kommer oförbränd bensin att tryckas ned i vevhuset pga av att när en motor är kall så förbränns väldigt lite av den insugna bränsleblandningen. Det behöver inte vara en läckande bensinkran - utan helt normalt fenomen.

Dvs, man ska köra en hoj eller bil så att den blir rejält varm. Likaså ska man inte köra på tomgången för att köra den varm - det hörs ju på benämningen, du ska köra den varm, i lugnt tempo, för att få upp temperaturen så snabbt som möjligt utan att skada motorn.

Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande