Bensin i oljan...!!!!

• Thread starter Thread starter OC
  • Start date Start date

OC

är inte som alla andra
Gick med
28 Mar 2008
Hoj
R1
Jag verkar få in bensin i oljan på min R1 -04....

Någon som vet vad som kan orsaka detta och framförallt vad måste jag göra för att få stopp på det???????

Mycket tacksam för svar.

Kolvringar perhaphs?

Edit: Ja ett kompprov först så slipper du riva motorn i onödan om det inte är något fel där

Konstigt på en hoj med insprutning..Med förgasare så kan det läcka in bensin i toppen,sen in i cylindern och smita ner förbi kolvringarna ner i motorn, aldrig hört det på en med insprutning?..

Konstigt på en hoj med insprutning..Med förgasare så kan det läcka in bensin i toppen,sen in i cylindern och smita ner förbi kolvringarna ner i motorn, aldrig hört det på en med insprutning?..
Möjligen om pumpen läcker och en solenoid till en spridare har fastnat i öppet läge, men det känns otroligt långsökt, och borde ge andra problem, tex att hojen går som en kratta :)

Är du säker på att det är bensin och inte kylarvätska?

På en insprutningscykel går det i princip inte att få mätbara mängder bensin i oljan vid normalt bruk. Hur har du kommit fram till att det är bensin?

Är du säker på att det är bensin och inte kylarvätska?

På en insprutningscykel går det i princip inte att få mätbara mängder bensin i oljan vid normalt bruk. Hur har du kommit fram till att det är bensin?

Jag öppnade påfyllningen till oljan och luktade och då tyckte jag att det luktade bensin. Plus att oljelampan tänds och släcks som den själv vill?

Jag öppnade påfyllningen till oljan och luktade och då tyckte jag att det luktade bensin. Plus att oljelampan tänds och släcks som den själv vill?

Enda sättet att nästan säkert diagnostisera oljespädning med bensin ä att tappa ur oljan, att bara lukta i påfyllningshålet är ungefär lika effektivt som slagrutor.....

Lampan är väl på din moppe oljenivå och att den tänds och släcks indikerar väl snarare att det är dags för påfyllning/byte.

Enda sättet att nästan säkert diagnostisera oljespädning med bensin ä att tappa ur oljan, att bara lukta i påfyllningshålet är ungefär lika effektivt som slagrutor.....

Lampan är väl på din moppe oljenivå och att den tänds och släcks indikerar väl snarare att det är dags för påfyllning/byte.

Jag bytte olja och filter på den för ca 4 dagar sen när lampan började leva sitt eget liv. Men får försöka göra ett komptest i helgen och se vad det ger.

Jag bytte olja och filter på den för ca 4 dagar sen när lampan började leva sitt eget liv. Men får försöka göra ett komptest i helgen och se vad det ger.

Då skulle jag istället satsa på att kontrollera kretsen för oljenivågivaren. Rent logiskt så indikerar den om kretsen bryts. Börja där. Billigast så.

Att du skulle ha ett så omfattande ringläckage att det ledde till oljekontamination utan att hojen går som en påse nötter är otroligt.

Då skulle jag istället satsa på att kontrollera kretsen för oljenivågivaren. Rent logiskt så indikerar den om kretsen bryts. Börja där. Billigast så.

Billigt är bra :)

Att du skulle ha ett så omfattande ringläckage att det ledde till oljekontamination utan att hojen går som en påse nötter är otroligt.

Det är skönt att höra. Hoppas det är jag som har fel, skall kolla mer till helgen och se vad man kan komma fram till

Last edited:
Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...