Bensin i oljan?

dr.käfer

Proffesor i vw
Gick med
7 Feb 2005
Ort
Väster om Viken
Hoj
KTM 640 sm
Jag håller på att hjälpa en jobbarpolare med hans Yamaha xt 600e 99:a och problemet är att oljan är mörkolivgrön o mycket blaskig :confused: Oljenivån var högre än maxstrecket o det har den inte varit innan, han tycker den skramlar lite mer än vanligt men jag hör inget direkt oljud men jag vet ju iof inte hur den ska låta.
Vad kan det vara för fel, Kolvringarna, kondens eller vad?
Den startar lätt o ryker inget onormalt o har ju bara gått 900mil.
 
förmodligen som du säger.. kolla över förgasarn så den inte flödar.
 
Jag har nyss köpt en TL1000S -00 och läste på lite på modellen.
97orna ska man tydligen passa sig för eftersom de har en del barnsjukdomar.

Bla så går den alldeles för fett när den är kall. Man rekommenderar att hålla ett betydligt högre varv än tomgång tills motorn nått lagom arbetstempuratur.
Om man låter den gå på vanlig tomgång när den är kall så hamnar överflödigt bränsle i motoroljan.

Kanske din kompis hoj funkar på samma sätt. Det kan ju vara värt att prova.
 
Jo tänkte göra kompprov,byta olja o köra lite o vara varsam hur oljan ser ut. har ju ingen lust att riva ner den i onödan.
Men även om den födar eller får för mycket soppa så ska det ju inte komma ner i vevhuset o ut i oljan om inte kolvringarna eller typ ventilstyrningar är kass. Oförbänd soppa kommer väl ut i avgasporten?
 
Jo tänkte göra kompprov,byta olja o köra lite o vara varsam hur oljan ser ut. har ju ingen lust att riva ner den i onödan.
Men även om den födar eller får för mycket soppa så ska det ju inte komma ner i vevhuset o ut i oljan om inte kolvringarna eller typ ventilstyrningar är kass. Oförbänd soppa kommer väl ut i avgasporten?

Detta gällde splirrans nya hojar. Som sagt, prova det kostar inget.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top