Bensin i motoroljan vid oljebyte...

Linusp3

Ride me like you stole me!
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
Honda XRV 750
Hallojsan.

Min garagegranne har råkat ut för konstigheter med sin Suzuki GSX 600F -99. När han skulle byta motorolja idag följde det med ca 1 liter bensin ut... Först svart "oblandad" olja, sen blaskig bensintillblandad dito. Han har varmkört hojjen ett par gånger under vintern men i övrigt inte rört den sedan förra säsongen.

Jag var med om något liknande på min gamla Kawasaki GPZ 1000RX -86 en gång efter att jag legat och matat motorväg i närmare 2 timmar. Hojen började gå lite illa men inte värre än att jag tog mig hem. När jag ställde ner den på sidostödet började det pissa bensin ur luftburken. Såvitt jag förstod hade förgasaren flödat gjort hojen sur (för att uttrycka sig milt) och på något sätt visade det sig att (enligt verkstaden där hojen hamnade efter lite pillande utan att den gick bättre) det pressats in bensin i motoroljan.

Fråga 1:
Hur fan gick det till?

Fråga 2:
Har grannen råkat ut för samma trots att hojen bara puttrat lite på centralstödet? I annat fall; hur fan har bensinen hamnat i oljan?

Tackar : )

förgasaran kan ha hängt upp sig efter han har varmkört och flödat över och dränkt cylindrarna med bensin och till sist rinner det ner i motorn

Last edited:
Hur det gått till vid motorvägsmatning har jag ingen aning om. Men om förgasarna får för sig att det ska vara fritt fall i garaget med öppen bensinkran är det möjligt. Har bekanta som råkat ut för detta.

Hur det gått till vid motorvägsmatning har jag ingen aning om. Men om förgasarna får för sig att det ska vara fritt fall i garaget med öppen bensinkran är det möjligt. Har bekanta som råkat ut för detta.

Ska man knacka lite på förgasarna, fylla på med ny fräsch olja och se om det funkar eller måste ett större fixfix tas till?

Ska man knacka lite på förgasarna, fylla på med ny fräsch olja och se om det funkar eller måste ett större fixfix tas till?

Den frågan får besvaras av någon som verkligen kan förgasare och dylika problem. DVS inte jag. :D

Men om förgasarna har bestämt sig för en evig happy hour, är jag tveksam om en handpåläggning räcker.

Han bör nog ha koll på det iaf så det inte skapar nåt allvarligare fel av typen ras. Kan kanske vara bra att tömma den ordentligt på olja och sen mäta upp hur mycket man häller i, köra 15-20mil sen tappa ur och kontrollera att mängden inte ökat. Man känner det väl ganska väl på lukten också men det kan vara bra att mäta för att vara säker

Han bör nog ha koll på det iaf så det inte skapar nåt allvarligare fel av typen ras. Kan kanske vara bra att tömma den ordentligt på olja och sen mäta upp hur mycket man häller i, köra 15-20mil sen tappa ur och kontrollera att mängden inte ökat. Man känner det väl ganska väl på lukten också men det kan vara bra att mäta för att vara säker

Men du menar alltså att det inte skall vara någon fara att köra hojen kortare sträcka för att "se om det håller" så att säga?!

Men du menar alltså att det inte skall vara någon fara att köra hojen kortare sträcka för att "se om det håller" så att säga?!

Häller man på ny olja så ska den ju smörja bra till en början iaf. Är man orolig så behöver man väl kanske inte ge sig ut på långtur direkt utan kanske ta det i etapper. Beror på hur mycket olja man har råd med... Jag skulle tro att det kan vara svårt att märka det om den inte får gå en stund.

Jag kan inte komma på några andra sätt för att säkert konstatera att hojen är frisk/sjuk.

När samma hände på min båtmotor så körde jag flera timmar innan jag märkte det, den tog ingen skada av det men det är ju ingen garanti för att hojen är lika förlåtande.

Svaret på fråga 1 är lätt, längst ner på luftburken sitter en slang som är ansluten till vevhuset. Normalt är det tänkt att vevhuset ska ventileras genom slangen till luftburken men om någon flottörventil hänger sig så rinner bensinen in i luftburken och gissa vart det sen rinner, en liten Kawasaki GPZ special. :)

Kolla om det sitter en vakumstyrd bensinkran under tanken, kan vara den som har hängt sej.
Finns servicesatser att köpa med nya membran och packningar.

Kolla om det sitter en vakumstyrd bensinkran under tanken, kan vara den som har hängt sej.
Finns servicesatser att köpa med nya membran och packningar.

Är det någon som vet ifall det är vacuumpump eller eldriven dito på den? Kan det vara det som är problemet?

Är det någon som vet ifall det är vacuumpump eller eldriven dito på den? Kan det vara det som är problemet?
Nu menade han kran, inte pump ;) På den generationens GSXF sitter det vakumstyrda kranar, du kan ställa i ON, RES och PRI. I ON och RES är kranen automatisk, den öppnar av vakuumet från tvåans fugge om jag inte missminner mig. I PRI-läget är det alltid öppet, det är bra att ha om man har tomma fuggar av nån anledning, vakuumslangen har gått av eller så. Ja, det finns renoveringssatser och det är inte rymdforskning att byta. Se bara till att tanken står/ligger så att det inte forsar soppa ur den när du tar loss kranen ;)

Det kan inte vara så att din kompis råkat ställa kranen i läge "pri" under vintern?

Han har varmkört hojjen ett par gånger under vintern men i övrigt inte rört den sedan förra säsongen.

hojen bara puttrat lite på centralstödet? I annat fall; hur fan har bensinen hamnat i oljan?

Att varmköra på det där sättet är mest bara skadligt eftersom bensin och fukt från förbränningen letar sig ned till oljan då motorn/olja aldrig blir tillräckligt varma.

Som tidigare talare sagt, har man kranen på pri så kan den flöda över å ner i oljan på nått vänster. Hade en Gpz 900-92 som det blev så på under vinterförvaring, utan att jag haft igång den . Bara att byta olja å gasa vidare. MVH Tobbe.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon