Bensin i Motoroljan.Bandit 600

Mattewall

Medlem
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
Suzuki Gsf 600 Bandit
Tjena!

När jag idag skulle byta olja på motorcykeln forsade det ut både bensin och olja(blandat).Såg ut som det var mer bensin än olja..Har haft liknande problem med andra hojar?

Vad ska man göra åt problemet?

Mvh Mathias

Hmm, tänker du på munstyckena där trottelnålen går ner? Fast tar inte flottörnålarna och stänger tillförseln innan dess?

Och rinner inte den soppan isf ut ur evakueringsslangarna snarare än ner i cylindern?

Nålventilerna till flottören!

Rengörning eller byte. Slitage delar. Se över bensinkranen, brukar finnas ett automatläge och ett "Pri" läge, där kranen inte stängs automatiskt när motorn stannar.

Mats

Nålventilerna till flottören!

Rengörning eller byte. Slitage delar. Se över bensinkranen, brukar finnas ett automatläge och ett "Pri" läge, där kranen inte stängs automatiskt när motorn stannar.

Mats

Ok, nu snor jag tråden lite lätt men jag har en gammal radfyra i gömmorna som sölar soppa ur bottenslangarna ( ur förgasarna alltså ) och en soppakran som inte går att stänga, PRI, RES och ON..

Skulle den kunna läcka pga otäta flottörventiler?

Hur ska man kunna stänga av kranen helt? Byta kran till en icke vaccum?

Varför rinner soppan ner i vevhuset på trådstartarens hoj?

Ok, nu snor jag tråden lite lätt men jag har en gammal radfyra i gömmorna som sölar soppa ur bottenslangarna ( ur förgasarna alltså ) och en soppakran som inte går att stänga, PRI, RES och ON..

Om förgasaren "flödar över" rinner bensin genom insugskanalen till insugsventilen. Insugsventilen håller inte heller 100% tätt om det får stå några dagar, till slut fylls cylindern med bensin. Eftersom att kolvringarna heller inte är 100% täta, så rinner bensinen vidare ner i motoroljan.
Inte alls ovanligt fel.

Oftast får man igång en bensinkran om man rengör den. Men, finns det inget OFF läge så är det lite besvärligt. On, ska ju vara stängt om allt fungerar som det ska.

Mats

Du, precis som trådstartaren, har en vakuumstyrd soppakran. Dom brukar ta vakuumet från en av fuggarna, så lossnar den kolven så stannar motorn, av soppabrist :rolleyes:

Pissar dom soppa så brukar det bero på att en av packningarna inuti har tackat för sig, dvs bara att plocka isär och byta. Alternativt att vakuummembranet har tackat för sig inne i kranen. Bla Touringbutiken brukar ha såna på hyllan.

tack för informationen. Misstänkte att de var något sådant problem.

Men på min soppakran så finns lägena, (On, Pri, res) och som jag läser här så kan man inte stänga soppatillförseln helt vad jag förstår ???

Last edited:
Om kranen är hel så ska den vara stängd på On och Res när motorn är avstängd dvs inget vacum från förgasarn till kranen. När motorn går och ger vacum till kranen så är den öppen på On och Res, Pri läget är alltid på oavsett motor på eller av.

aaa nu hajjar jag..Har varit ute i garaget och kollat också det stämmer som du säger.. Jag har alltid haft den på pri när jag stängt av så därav de läckage jag antagligen fått..

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back