Bensin i en Diesel

Zeb_Macahan skrev:
En ny kille på jobbet tankade bensin i en transporter 2.5TDi för ett par år sen. (nästan samma motor som i din vagn)

35 lök gick reparationerna av motor + insprutningssystem på.

Hur långt kom han innan bilen stannade? Från pumpen in i tvättautomaten, sen stog han där och blockerade en stund :gnissla

Så summa sumarum: Det kan bli dyrt på vissa bilar :fakta

//jaG

:skrämd :skrämd :tomten
Nu kommer jag inte kunna sova inatt :3freak

juha01 skrev:
Har hänt två ggr att någon lyckats tanka i bensin i en taxibil på jobbet.. Det är nog ingen fara än, men sug ur den soppa som finns och sedan fyller du upp med diesel.

Det roliga var när alla taxibilar plötsligt började att bli svårstartade samma morgon. Då hade Shellmacken hemma luckats få ner bensin i dieseltanken... Inte bra. Allra helst inte när två sprojtans XC70 var under inkörning! Tanktömning....

oj, den kostnaden måste väll ändå macken fått stå för, eller?

Hmm...Har inte varit med om nåt sånt här scenario, däremot det omvända.. iofs var det en gammal crescent compact som vi lyckades tanka i diesel i, den gick faktiskt bra, bara cylindern var riktigt varm :tomten

Men det borde väl knappast vara svårare än att tömma tanken på bensin, hälla i diesel, öppna motorhuven, lossa den stora fula plastkåpan över motorn, lossa rören som går till spridarna och sen dra på motorn en liten stund tills det kommit fram diesel till spridarna??

Varför skulle pumpen eller ledningarna ta skada av bensin? :va

Ring till en riktig dieselmekaniker (036-30 59 00, BRANZELLS elektro-diesel), VAG-verkstäder (och alla andra märkesverkstäder) är kass på diesel bilar

Mvh Dieselälskaren :tungan

Som någon skrev
det går alldeles utmärkt att ha upp til 30% soppa i en diesel,det är till och med så att, är det skitkallt kan soppa hjälpa till att starta en kall (sliten)motor , däremot är soppan för torr så att lite 2 taktsolja kan hjälp till att smörja, framför allt pumpen (dieselpumpen ) kan lätt gå torrt på soppa

Men 50%är för mycket töm en del och fyll på med Diesel...

På förra jobbet va det en som tankade bensin i en dieselcaddy 1,9 tdi.Det slutade med att pumpen o spridarna fick bytas plus att tanken fick tas ner o rengöras ordentligt.Det blev som ett vitt lim i hela b-systemet.På autosib sa dom att det var gummitätningar o sånt som reagerat med bensinen.Själv har jag lyckats tanka i ett par liter diesel ur en reservdunk i en volvo 740 en gång.Trots att jag fyllde upp tanken med bensin sen så spikade den som fan tills den tanken va tom.Verkar som det är värre med diesel i en bensinare än tvärtom vad det gäller funktionen.

Har sett en faktura på en sån tabbe en gång. Stackare som gjort den tabben.

Bärgare xxx kr
Urtömmning av bensin xxxkr
Miljöavgift för att ta hand om bensin xxxkr

Sen var det ett par saftiga punkter till som jag inte kommer ihåg.
Mecken var nog glad över att få 50l bensin iaf :tummenupp

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...