Bensin äter upp lack under tanklock

Dr. Moto

Ambitious but rubbish
Gick med
24 Jul 2008
Hoj
Honda
Tjena!
När jag köpte maskinen förra året så var det en liten färgbubbla under tanklocket. Inget jag störde mig på då, men i år lossnar det i högre takt.

Jag har inte lackat själv och vet ingenting om hur det är gjort. Spiller man bensin på resten av tanken rinner inte färgen av där.
Hur styr man upp det här utan att lacka om hela tanken?

Kan det bli hållbart om man slipar ner allt som är löst, upp till kanten och sen lägger på färg?
Penselfärg kanske vore bra, så man kom åt under den
rullade plåten runt hålet.
Hur det ser ut under tanklocket spelar ingen roll, jag vill bara inte att det sprider sig längre upp.

Tips och råd, tack.:)

IMAG0005.jpg

Har själv haft en hoj som var omlackad som såg liknande ut under tanklocket med färgskav.(själv gjorde jag inget åt det..)l

Jag personligen hade nog maskerat runt kanten upptill sen slipat rent och polerat ytan bara, sen låtit det vara plåtrent och snyggt :)
Ingen risk att det händer igen då, fast det är klart vet ju inte hur ditt lock ser ut och hur mycket det täcker.

Hur mår locket då?, läcker det så det är fuktigt med soppa där konstant?

Slipa bort lacken och ersätt med svart permanent märkpenna :) Så gör jag på alla skavanker och det fungerar kanon :)

Har samma problem på mitt bygge..
Ett rent helvete om man inte passar sig. Inna jag lackade om tanken i vintras hade smecket krypt upp ovanpå tanken, dvs lacken släppte på ovansidan. Har fått samma problem i år igen med nya lacken. Tog en vass kniv och skar rent.. Hoppas det håller. Har dock inget bra tips att komma med. Har testat allehanda lacker och färger och alla löses upp.

Jag fick tiPpset av lakeraren att smetaut lite 2 komponentslim runt tanklocket! De äts inte upp av bensinen och då får du inte detta problem! Funkade för mig men frågan är om det funkar nu när du redan har bensin under lacken!

Bra tips! Typ epoxy eller?

Jag har samma problem, dock framtill på tanken, där bultarna som håller tanken på plats sitter.

Nu saknas lack på 5cm där och bensinen vandrar vidare under lacken.

Tänkte skära bort lacken i en radie av 10cm framtill och lägga ny lack (syns inte så tydligt därframme), men frågan är hur man blir säker på att det inte ligger bensinrester kvar och förstör den nya lacken :va

Hmm.. funderade lite.
Är inte epoxyn känd just för att inte klara av bensin, eller svamlar jag?

Polyester tål inte bensin, epoxy ska vara bättre på det.
(jag har glasfibertank... :gnissla )

Hur mår locket då?, läcker det så det är fuktigt med soppa där konstant?

Locket håller tätt ut mot utsidan. Har aldrig sett att det legat kvar bensin på området. Det verkar som det skvimpar ut genom luftningshålet. Packningen på tanklocket ser fin ut, men kan ju kika om det blir blött på undersidan av det nästa gång jag är ut.

Jag fick tiPpset av lakeraren att smetaut lite 2 komponentslim runt tanklocket! De äts inte upp av bensinen och då får du inte detta problem! Funkade för mig men frågan är om det funkar nu när du redan har bensin under lacken!
:)Finurligt.
Jag får skära rent och slipa ner så det inte finns någon lack med bensin under kvar.
Tack för all hjälp. Återkommer med resultat.

Hmm.. funderade lite.
Är inte epoxyn känd just för att inte klara av bensin, eller svamlar jag?

Tror inte att Epoxy klarar att bada i bensin men de klarar stänk mycket bättre än vanlig lack! Jag fick dock inte en enda blema på de åter som jag hade hojen efter omlackning!

Taget!

Hem och limma tank :)

Tror inte att Epoxy klarar att bada i bensin men de klarar stänk mycket bättre än vanlig lack! Jag fick dock inte en enda blema på de åter som jag hade hojen efter omlackning!

epoxy ska klara bensin, kan vara bra med mer än ett lager, för annars kan det finnas risk för diffusion.

Back