Benhinneinflammation

Deztallica

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
KTM 660 SMC -04, Honda CRF250R -08
Ja jag får hela tiden benhinneinflammation, iallafall vad jag antar.
Jag fick det när jag började löpträna och fick då vila mig ett jäkla tag för att det skulle försvinna. Började då med att gå tio minuter före och efter, vilket är svårt då jag avskyr att gå just. Köpte även skor för 1600kr.
Jag kan vila tills det är helt borta men om jag är ute och går en längre bit eller om jag springer mellan huset och garaget några gånger så känner jag direkt att det är där igen.

Hur slipper jag det här?
Den enda lösningen jag kan se är att vila tills i vår och då gå 10 minuter och jogga 2 i flera omgångar och successivt öka mängden. Men jag har varken tid eller lust att vänta så länge.

Någon som provat?

Köp rätt skor för dina fötter. Löplabbet har all kunskap du behöver för att bli av med problemet.

Sträck ut dom, gör ont som fan men det hjälper.
Ner på knä, ihop med benen, sträck ut vristerna och sätt dig med rumpan på hälarna. Om du behöver mer press så får du någon att trycka på dina axlar så du sträcker ut dom mer.

Har du provat ut att skorna passar din löpstil? Många sportaffärer kan hjälpa till med det.

Du skriver inte vad du springer på för underlag men ett mjukare underlag är så klart bättre än ett hårt.

För mig slutade det med operation av båda underbenen men jag tyckte löpning var tråkigt i alla fall. :D

Somsagt, köp skor för dina fötter och din löpstil. De dyraste skorna är inte alltid de bästa.

Sen ska man tydligen gå med de underbart snygga löpskorna till vardags med...

Har samma problem med underarmarna efter 8års kroppsbyggning (f.d).
Får även strul med skenbenen när man kör schema modell tufft.

Finns olika anledningar i mitt fall...
Överanstränging: (lite annorlunda schema krävs)
Dålig stretchning:
För snabb muskeltillväxt: Doktorn berättade att musklerna ligger i "fack", är muskeltillväxten för snabb så ligger dom och pressar på väggarna). Lösningen är återigen annat schema, kanske testa intervall, satsa på backträning osv.), antiinflammatoriskt eller operation.

Sen är ju inte omöjligt att det är som det skrivs här.
Utrustningen kanske inte är optimal just för DIG bara för du springer med svindyra skor.

Åk till apoteket, köp Voltaren eller dyl och kör en kur på det, se till och inte slarva med stretchingen... hjälper inte det, testa med annorlunda upplägg.
Som sista anhalt doktorn och en check om skorna passar dig och ditt ändamål.
Lycka till! :tummenupp

Om du pronerar (trampar "inåt") så bidrar det till inflammationen eftersom det blir en svag vridning av smalbenet i varje löpsteg, se till att ha bra skor med bra innersulor.

Mina råd som bygger på egna erfarenheter och träffar med diverse kunnigt folk, typ läkare:

- Värm upp ordentligt
- Som sagt, bra skor med bra innersulor
- Träna upp vadmusklerna
- Stretcha framsidan av smalbenen ofta genom att sitta på knä med fötterna under ändan och luta dig bakåt.
- Använd värmeskydd när du tränar

2083-95.jpg

- Smörj med Voltaren eller liknande antiinflammatoriskt.

Det kan även bero på urinämnen i kroppen.
Även därför man kan ha lite ömma ben efter en kraftfylla...

Mer kalk och vatten :tummenupp

Värmeskydd ska jag köpa. Jag har tänkt att jag ska ta mig till löplabbet men vet inte vad det kostar och vet inte hur effektivt det är men jag får väl ta mig dit helt enkelt. Jag tror inte jag trampar inåt. Och jag löper mest i skogen för att just motverka benhinneinflammation med det hjälper bevisligen inte. Och skorna är inte dyrast men väldigt bra då jag pratade med min kompis som orienterar och löper fruktansvärda mängder, men om dom passar min löpstil vet jag ju inte.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti