Belysning - Issolera blinkersrelä och koppla om helljus

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Precis hemkommen från en 12 mils nattrunda med 3 rådjur, 4 kaniner och eventuellt ett vårtsvin i stan... Stjärnklar himmel som det är inatt så var det inte helt varmt på motorvägen, blinkar för omkörning av en övningskörare och det tar inte mindre än 4 sekunder innan det börjar blinka. Funka bättre vid stadskörning, kanske eftersom den får jobba lite oftare då men testade sedan några ggr på motorväg och den är bra segstartad blinkersen. Inatt är det iaf inte svinkallt, runt 10° men jag vill ju inte att skiten tiltar när graderna kryper nedåt ytterliggare. Fråga kolon Finns det något bra knep för detta? Issolera, annat relä etc?

Bra helljus är trevligt på natten, jag har det inte men ljustutan är till det bättre. Om man kopplar om helljus till ljustuta = hel/halv samtidigt kommer det att funka bra eller brinner lampan upp, reflektorn smälter osv? H4 lampa och ingen projketorlinscrap lykta.
 
Förmodligen förstörs reflektorn av värmen från lampan ganska snabbt om du kör med konstant hel- +halvljus vilket gör att du får ännu sämre ljus på hojen.
Xenonkonvertera istället eller kör med extraljus.
 
Jag gissar att din hoj likriktar all el, skickar den till batteriet, och därefter driver alla lampor från batteriet. Korrekt? (Småhojar driver annars ofta lyset direkt från generatorn.)

Damma av multimetern, eller köp en om du ingen har. Mät spänningen på batteriet & på strålkastarlampan med motorn igång och motorn på "normalt körvarvtal". Förmodligen kommer du upptäcka att spänningen som kommer fram till lampan är betydligt lägre (enstaka procent är mycket här!) än på batteriet.

Det betyder att du har dåligt lyse för att någon snålat in på kabeldimensioner, kontakter etc. när hojen byggdes, och grejerna har dessutom åldrats sedan dess. Relä & grov kabel direkt från batteriet & jord till lampan kommer göra underverk då.

Passa även på att kasta budget/longlifelampan du antagligen har åt h-e och sätt dit en BRA märkeslampa - Philips "+30/+50% ljusstyrka" är bra lampor så dom är alltid säkra kort som är enkla att få tag i. Biltema, longlifelampor, blåglaslampor m.m. är däremot skräp som inte ska användas på allmän väg.
 
Damma av multimetern, eller köp en om du ingen har. Mät spänningen på batteriet & på strålkastarlampan med motorn igång och motorn på "normalt körvarvtal". Förmodligen kommer du upptäcka att spänningen som kommer fram till lampan är betydligt lägre (enstaka procent är mycket här!) än på batteriet.
15% spänningsfall = halva ljuset...
Värt att tänka på.
De som inget kan monterar istället 100W lampor och med det spänningsfall (= ett fel!) som finns, det blir ännu större och man får, sannolikt SÄMRE ljus...
Spänningen till lampan ska du mäta med mätkablarna direkt på lampan
Spänningsfall kan uppstå både på +sidan och jordsidan och de adderas...

Kuriosa: Mät spänningen mellan - på batteriet och jorden på lampan. Är teoretiskt samma pol och spänningsskillnaden ska då vara =0V.
Det kommer den inte att vara...
 
Förmodligen förstörs reflektorn av värmen från lampan ganska snabbt om du kör med konstant hel- +halvljus vilket gör att du får ännu sämre ljus på hojen.
Xenonkonvertera istället eller kör med extraljus.

Enligt bikes test av ljus ger xenon helljus ca 20-30 kortare ljusbild
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top