Belysning för nummerplåten

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Hejsan gott folk... kom precis på mig själv att man ej varit här på ett tag, fan jag har ett liv vid sidan :D
Håller på o finslipar det sista på 660:n och skulle behöva tips från er som byggt om era bågar lite. Behöver en mycket liten armatur som kan lysa upp nummerplåten ju mindre desto bättre.
 
Marals76 skrev:
Hejsan gott folk... kom precis på mig själv att man ej varit här på ett tag, fan jag har ett liv vid sidan :D
Håller på o finslipar det sista på 660:n och skulle behöva tips från er som byggt om era bågar lite. Behöver en mycket liten armatur som kan lysa upp nummerplåten ju mindre desto bättre.

Jag fixade en lampa av en sån där avlång glödlampa med kontakterna i bägger ändarna. Där lödde jag på varsin ledare och la den i en hemmagjord reflektor av aluminium... Mindre än så går det inte att fixa.. Kanske med den sån där ficklampslampa, men det vet jag inte...

Finns ju såna där muttrar med inbyggd lampa, men dom kostar ju multi och så är ljusstyrkan nog ganska tvivelaktig...


(min konstruktion gick igenom spb :tummenupp )


/Z
 
Zana skrev:
Jag fixade en lampa av en sån där avlång glödlampa med kontakterna i bägger ändarna. Där lödde jag på varsin ledare och la den i en hemmagjord reflektor av aluminium... Mindre än så går det inte att fixa.. Kanske med den sån där ficklampslampa, men det vet jag inte...

Finns ju såna där muttrar med inbyggd lampa, men dom kostar ju multi och så är ljusstyrkan nog ganska tvivelaktig...


(min konstruktion gick igenom spb :tummenupp )


/Z

Bilder, bilder :4skrika
 
Marals76 skrev:

kära nån då...

Ska se om det finns, tror inte det....... Men ska kolla!! Wait...
 

Bifogat

  • IMAG00022.jpg
    IMAG00022.jpg
    6.2 KB · Visningar: 143
Last edited:
Har tyvärr ingen bättre bild... :( Men du får nog en hint om hur det är gjort....

Så här ser anordningen ut bakifrån iallafall...
 

Bifogat

  • IMAG00121.jpg
    IMAG00121.jpg
    18.9 KB · Visningar: 124
Jaha, var det inte fint eller? :)

Edit: jaha, du tyckte det var så fint att du var tvungen att kasta dig ner i garaget och knåpa ihop en egen... =)

Det syns inte men lampan sitter fast med två buntband i varsin ände. Sitter asbra :banana
 
Last edited:
En sådan här lampa för 30:- från Biltema funkar rätt ok. Inte så stor 82x30x33 mm.
 

Bifogat

  • 42-148_l.jpg
    42-148_l.jpg
    7.9 KB · Visningar: 37
hur är det med små regplåtarna. är det bättre att ha en riktig i hjulhuset vs att ha en liten bak. tänkte mest på hur snuten reagerar
 
DRPeter skrev:
En sådan här lampa för 30:- från Biltema funkar rätt ok. Inte så stor 82x30x33 mm.

Har redan en sådan hemma. Dock är den lite för hög.
Dwd... polisen gillar aldrig en miniskyld då den är olaglig så längde det inte är vägverket som tillverkat den. Så en orginal som är inflyttad är nog bättre även om inte detta heller är ok enligt lagen.
 
Marals76 skrev:
Har redan en sådan hemma. Dock är den lite för hög.
Dwd... polisen gillar aldrig en miniskyld då den är olaglig så längde det inte är vägverket som tillverkat den. Så en orginal som är inflyttad är nog bättre även om inte detta heller är ok enligt lagen.

det finns ju tunga diskutioner om hurvida den är laglig att ha i hjulhuset och det verkar vara ok från lagensida om den är upplyst å synlig, men poliser verkar ju inte gilla det.

ähh, min åker in under hjulhuset. ser ju bäst ut så :D
så får jag väl tjafsa med dom den dagen då man fastnar i rutinkontroll :D
 
DwD skrev:
det finns ju tunga diskutioner om hurvida den är laglig att ha i hjulhuset och det verkar vara ok från lagensida om den är upplyst å synlig, men poliser verkar ju inte gilla det.

ähh, min åker in under hjulhuset. ser ju bäst ut så :D
så får jag väl tjafsa med dom den dagen då man fastnar i rutinkontroll :D

Jag fick böter för att jag hade den i hjulhuset... men om man har både en i hjulhuset och en miniskylt kan man ju inte åka på ombesiktning om man åker dit... Det ska jag ha nästa säsong... Bägge varianterna samtidigt alltså... :arsele
 
Zana skrev:
Jag fick böter för att jag hade den i hjulhuset... men om man har både en i hjulhuset och en miniskylt kan man ju inte åka på ombesiktning om man åker dit... Det ska jag ha nästa säsong... Bägge varianterna samtidigt alltså... :arsele

heheh, jag skulle ha nekat till "brott" om jag hade den i hjulhuset och tjaffsat järnet med dom.
skall skriva ut exakta regeln för regplåten och ha den nånstans på hojjen ifall haffa tycker annorlunda :huvet
 
DwD skrev:
det finns ju tunga diskutioner om hurvida den är laglig att ha i hjulhuset och det verkar vara ok från lagensida om den är upplyst å synlig, men poliser verkar ju inte gilla det.

ähh, min åker in under hjulhuset. ser ju bäst ut så :D
så får jag väl tjafsa med dom den dagen då man fastnar i rutinkontroll :D

Jag fick böter för att jag hade den i hjulhuset... men om man har både en i hjulhuset och en miniskylt kan man ju inte åka på ombesiktning om man åker dit... Det ska jag ha nästa säsong... Bägge varianterna samtidigt alltså... :arsele
 
Marals76 skrev:
Hejsan gott folk... kom precis på mig själv att man ej varit här på ett tag, fan jag har ett liv vid sidan :D
Håller på o finslipar det sista på 660:n och skulle behöva tips från er som byggt om era bågar lite. Behöver en mycket liten armatur som kan lysa upp nummerplåten ju mindre desto bättre.


När du ändå håller på, fixa en ultra violett lampa som belyser skylten oxå,, så blir det ljust och fiiint på korten om nån skulle få iden att filma eller fota din fina moppe när du är ute och far i det svenska landskapet :D
 
DwD skrev:
heheh, jag skulle ha nekat till "brott" om jag hade den i hjulhuset och tjaffsat järnet med dom.
skall skriva ut exakta regeln för regplåten och ha den nånstans på hojjen ifall haffa tycker annorlunda :huvet

Ehh, det var i samband med min smitning*, kan säga dig att man inte vill kaxa mer än nödvändigt när man står där... ;)


*se separat tråd
 
Zana skrev:
Ehh, det var i samband med min smitning*, kan säga dig att man inte vill kaxa mer än nödvändigt när man står där... ;)


*se separat tråd
jo den har jag läst. som du säger då bör man nog inte kaxa =).
men i en vanlig rutinkontoll då jeklar :D
 
Zana skrev:
Ehh, det var i samband med min smitning*, kan säga dig att man inte vill kaxa mer än nödvändigt när man står där... ;)


*se separat tråd

Jo..säg det..hörru snut ***** du ska inte va så kaxig för det är jag som betalar din lön :hihi



MARALS
Vill ju se bilder. Vad har du gjort med hojen?
 
Använde orginal belysningen.. borrade bara två hål i luftburken och fäste lampan över skylten... klart
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top