Belägget ligger emot skivan

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Hej bytte belägg på cykeln i helgen och när jag monterar motard-fälgarna så ligger skivan emot belägget, det blir lite trögare att snurra hjulet.

Kan jag gasa på så det slipas ner lite eller är det anus?

Är bara lite skrajj att bakhjulet skulle låsa, men det kanske det inte kommer göra?

/Johan

edit, det gäller bakhjulet

Kolla så inte behållaren till bromsvätskan är överfull!

Är den inte det så plockar du loss oket och motionerar kolvarna, samt kollar/smörjer glidpinnarna om du har sådana.

Kolla så inte behållaren till bromsvätskan är överfull!

Är den inte det så plockar du loss oket och motionerar kolvarna, samt kollar/smörjer glidpinnarna om du har sådana.

Jag tror faktiskt det kan va problemet, återkommer strax!

nja, det var för mycket vätska, tömde ut till lagom nivå men det ligger fortfarande emot.

Last edited:
Jag tror faktiskt det kan va problemet, återkommer strax!

nja, det var för mycket vätska, tömde ut till lagom nivå men det ligger fortfarande emot.

Pressa ut kolven lite o rengör så det inte ligger skit på kolven som hindrar den att röra sig

Pressa ut kolven lite o rengör så det inte ligger skit på kolven som hindrar den att röra sig

Det är inte belägget som kolven trycker på utan det andra, om man tittar bakifrån -> det högra belägget.

Fälgen inte helt centrerad?
Eller så kanske du måste dra åt eller släppa lite på hjulaxeln för att få lite mera frigång till belägget?

Vad var felet då? Blev lite nyfiken nu ju

Det var inte beläggen ...

Plastskenan som styr in kedjan rätt mot bakdrevet sitter med två skruvar genom att fäste på svingen. Ena skruven låg emot fälgbanan.
Upptäcktes när jag ledde ut cykeln i ljuset för att kolla genom punkterna.

Det var inte beläggen ...

Plastskenan som styr in kedjan rätt mot bakdrevet sitter med två skruvar genom att fäste på svingen. Ena skruven låg emot fälgbanan.
Upptäcktes när jag ledde ut cykeln i ljuset för att kolla genom punkterna.

Nu blev JAG nyfiken.
Var skruven lös/utskruvad? Var den dragen o rätt monterad så skulle i alla fall jag leta vidare efter felkällan.

Nu blev JAG nyfiken.
Var skruven lös/utskruvad? Var den dragen o rätt monterad så skulle i alla fall jag leta vidare efter felkällan.

Det är ju bredare fälgbana på sm hjulen. Jag kör också med samma kedja som till endurofälgarna som har större bakdrev. Alltså måste jag spänna bak sm fälgen mer för att få rätt slack då tar den lilla skruven i den bredare fälgbanan.
Antar att det inte gör det om man har sm-svingen.

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!