Beläggbyte TL1000R

Janne68

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999, Suzuki TL 1000R
Ska byta bromsbelägg på hojen, har plockat bort "plastkåpan" över oket bak och plåtbitarna på framoken men blev lite osäker om "monteringspinnarna" bara kan knackas ut med hjälp av en don "alá Volvo" eller sitter dom fast på något annat finurligt sätt? Funderar även på att byta till stålomspunna bromsslangar, finns något bra "kit" eller kan man fixa det genom att köpa lösa delar? // Janne
 
'Monteringspinnarna' har inte en insex i ena änden?
Dom brukar sitta skruvade....


Slangar brukar finnas som kit på div ställen där dom säljer tillbehör, typ Grevens, S-racing, Lelles osv....
 
Last edited:
Jo det är möjligt att det finns insex, ska kolla lite nogrannare vid tillfälle men då behöver jag inte lägga krut på att hitta en don och slägga.........Tack!
 
Det är samma bromsar som på min förra hoj (bandit gen2). Fram skall det bara var en pinne och den har en litet clip som håller pinnen på plats. Bak är det två pinnar med ett clips som är som en brygga som måste tas loss. Om de har fastnat behövs dorn och hammare. Se bif bilder
 

Bifogat

  • front.JPG
    front.JPG
    43.7 KB · Visningar: 92
  • rear.JPG
    rear.JPG
    32.9 KB · Visningar: 82
Jo bilderna stämmer ju överens med hur det ser ut i verkligheten så jag får väl plocka fram don och hammare......
Bromsverkan bak är jävligt dålig på hojen trots att beläggen (kollade med hjälp av spegel) inte alls är helt slut och justeringen vid pedalen är utjusterad till max och systemet har rätt mängd bromsolja, vad mer kan det vara, att det kärvar? // Janne
 
Bakbromsen på banditen var ett skämt oavsettt vad man gjorde så det är väl risk att det är samma på tlr'n. Dock kan det vara läge att lossa oket, ta bort beläggen och kontrollera att kolvarna rör sig utan motstånd(stoppa ngt mellan så du kan pressa tillbaks dem). Justeringen vid pedalen är enbart en justering av bromspedalens höjd och påverkar inget annat. Pinnarna ska knackas bakifrån så de kommer ut på framsidan.
 
Tack för tipset med "pinnarna" dock såg beläggen bra ut och kolvarna rörde sig och gick att pressa tillbaka men det verkar vara något fel på "huvudcylindern" för det går inte att få upp något bra tryck utan pedalen bottnar oavsett, troligtvis är det väl dags att renovera den?

Förresten Anders har du någon sprängskiss på "cylindern"? Går sånt att renovera eller är det nytt som gäller?
 
Last edited:
http://alpha-sports.com/suzuki_parts.htm hittar du sprängskisser på de flesta suzukimodeller. Välj årtal och sedan modell och sist vilken del. I ditt fall 1999 , TL1000Rx, Rear master cylinder.

Ja den går att renovera. Renoveringsatsen är del 2 på skissen artnr 69600-04820 räkna med ca 4-500 kr i sverige. Om du inte köper piratsats från tex duells.

Dock tror jag inte det hjälper mycket för jag tror inte det är ngt annat än att bromspaketet är undermåligt designat precis som på banditen(ungefär samma vikt och broms). Jag bytte till stålomspunnen slang och det vart ngt bättre men det är nog bara att leva med dålig bakbroms.

Dessutom är 98% av bromsverkan på framhjulet, så det går att leva med. Gå gärna SMC's storbanekurser de kan förklara bättre varför men mer eller mindre kan bortse från bromsverkan på bakhjulet
 
Bakbromsen

Nej det är jag mest för bilprovningen skulle jag vill ha en fungerande bakbroms.....Som det är nu står hojen inte ens still i nedförsbacke på bakbromsen.......
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top