Belägg till Brakingskivor?

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
cbr1000rr
Har skaffat en uppsättning fälgar som ja ska ha på bana och det sitter braking waveskivor på dom. Är det nån som har tips på belägg som funkar bra med dom skivorna? Har kört på galfer och SBS tidigare (på orginalskivor) och jag gillade bettet i SBS men tror att waveskivorna kommer äta dom på en kvart. Galferbeläggen tyckte ja hade aningens sämre bett men håller ju jävligt bra.

Finns det nått annat som har grymt bett och godkänd livslängd?

Tyvärr är det inget svar på din fråga, men däremot kan jag bekräfta dina farhågor då jag själv kör SBS på braking wave skivor: bettar otroligt men tar slut innan man hinner blinka. Räcker 1, max 2 bandagar.

Jag har kört Carbon Lorrains belägg på originalskivor hela säsongen och de har grym livslängd och bra bett!
C45 (tror jag de senaste heter) kändes bättre än SBK 5.

Jag har kört Carbon Lorrains belägg på originalskivor hela säsongen och de har grym livslängd och bra bett!
C45 (tror jag de senaste heter) kändes bättre än SBK 5.
C45 är racebelägg och de har mycket bättre prestanda än SBK som är gatbelägg. C45 har dock kortare livslängd och förlorar prestanda märkbart allteftersom de slits, men när de är fräscha är de kanon!

Måste man få upp värme i dom innan dom börjar ta eller funkar dom bra även kalla?
Och var får man tag på dom?

Last edited:
Måste man få upp värme i dom innan dom börjar ta eller funkar dom bra även kalla?
Och var får man tag på dom?

De kräver en del värme men för raceåka är det inga problem, fisköra på gata kan dock bli spännande....

I övrigt är waveskivor en ruskigt bra marknadsföringsgimmick från Braking då de både säljer skivor till alla posörer och sen säljer de pads i mängder då skivornas design gör att de äter pads......

Det satt braking waveskivor på mina fälgar när jag köpte de. Har kört på galfer hela säsongen då dessa har absolut bästa livslängd och bra bett av de jag provat. Kommer aldrig att köpa SBS igen de de inte ens höll ett fyratimmars ERF, då med orginalskivor.

Hur lång är värmtiden ungefär? Räcker det med utvarvet fär att få upp dom i temp eller måste man ta det lungt ett par varv innan man kan använda sina bromspunkter?

Eftersom waveskivorna sliter mer belägg borde dom väl få upp beläggen i arbetstemp fortare också? Men samtidigt så har dom kanske bättre värmeavledning så det kanske tar ut varandra.

Eller???

C45 är racebelägg och de har mycket bättre prestanda än SBK som är gatbelägg. C45 har dock kortare livslängd och förlorar prestanda märkbart allteftersom de slits, men när de är fräscha är de kanon!
Upplevde att de C45 jag haft i år och de C44 jag hade förra året hade bra prestanda från de att de var nya tills de var slut, ingen märkbara skillnad :)

Eftersom waveskivorna sliter mer belägg borde dom väl få upp beläggen i arbetstemp fortare också? Men samtidigt så har dom kanske bättre värmeavledning så det kanske tar ut varandra.

Eller???

Det är bara marknadsföringssnack från Braking att deras skivor skulle ha bättre värmeavledning än en vanlig skiva.

Upplevde att de C45 jag haft i år och de C44 jag hade förra året hade bra prestanda från de att de var nya tills de var slut, ingen märkbara skillnad :)
Ja det kanske skiljer mellan hojtyper, just till R6an upplevde både brorsan och jag märkbar skillnad på C43 och C44.

Det är bara marknadsföringssnack från Braking att deras skivor skulle ha bättre värmeavledning än en vanlig skiva.

Du hatar verkligen braking. Är allting verkligen sämre med waveskivor?
Bara för din skull ska jag lägga in en bild på fälgarna ja köpte. :D

Ja det kanske skiljer mellan hojtyper, just till R6an upplevde både brorsan och jag märkbar skillnad på C43 och C44.

Skillnad i bett under beläggets livstid?

Bifogat

• br-b-one03-1.jpg
    br-b-one03-1.jpg
    22.8 KB · Visningar: 72
Last edited:
Du hatar verkligen braking. Är allting verkligen sämre med waveskivor?
Bara för din skull ska jag lägga in en bild på fälgarna ja köpte. :D

Skillnad i bett under beläggets livstid?

Nej jag hatar inte braking men där finns absolut ingen poäng med waveskivor annat än att det är snyggt resten är bara marknadsföringsdravvel...

Fast visst är de snygga:tummenupp

Nej jag hatar inte braking men där finns absolut ingen poäng med waveskivor annat än att det är snyggt resten är bara marknadsföringsdravvel...

Fast visst är de snygga:tummenupp

Jag fick tag på dom riktigt billigt när ja letade orginalfälgar. Har faktiskt ledsnat på waveskivor i fram. Tycker fortfarande det kan va snyggt med wave i bak. :va

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...