Bekymmer med bromsoket!

Bromsok som sitter fastskruvade lossnar inte

Det är när man GLÖMMER att skruva fast dom som det kan bli tråkigt

Om bromsok som inte är najade eller gänglåsta skulle lossna så skulle det se lite skumt ut med alla V70, Saab , bmw och liknande med bromsok hängande i sina slangar

Ska bara va fett,,när alujumjum är inblandat så kan vissa bultar fastna nått grönjävulskt
även när man dragit med rätt moment.
Så har man bara lite fett på så underlättar det när det är dags för demontering.
tänkte väl de använder inte själv gänglås men brukar ta på lite kopparfett

Menar du både fett och gänglås ?

Bara fett och momentnyckel om man är osäker på hur hårt man ska dra,,, jag ser gänglås på bult till bromsok men enligt mig så är aluminium poröst och då ska man skippa gänglåsning. Eftersom jag köra ganska hårt så känner jag på alla viktiga bultar ganska ofta och för mig ersätter det gänglåsning.

Bara fett och momentnyckel om man är osäker på hur hårt man ska dra,,, jag ser gänglås på bult till bromsok men enligt mig så är aluminium poröst och då ska man skippa gänglåsning. Eftersom jag köra ganska hårt så känner jag på alla viktiga bultar ganska ofta och för mig ersätter det gänglåsning.
Har aldrig själv märkt att någon skruv till bromsok lossnat tvärtom kan de ju sätta sej särskilt om det är aluminium och då har jag skruvat med både bilar och mc sen tidigt 80-tal .Finns så många som säger att man måste ha gänglåsning därför jag frågade

Inte utan momentnyckel på de material det är på moderna gaffelben.

Drar du för hårt,inte så gängen pajar men för hårt,så kan de ge sig nästa gång du drar åt eller när du lossar.......drar du för löst så kan det lossna,inte kul det heller.......

Ett underben till en r6 går på nästan 3´ så en momentnyckel är ganska billig.....

Själv byter jag ut bulten till oken till nya efter x antal demonteringar för o slippa ev.mattning av matrial.
Överkurs??kanske,har iof.inte hört att någon råkat ut för att bulten skulle gått av,men då vet i alla fall jag att det är juste.

Men om du fettar in bulten finns de inte en risk att momentet blir felaktigt vilket leder till gängpaj?

Själv byter jag ut bulten till oken till nya efter x antal demonteringar för o slippa ev.mattning av matrial.
Överkurs??kanske,har iof.inte hört att någon råkat ut för att bulten skulle gått av,men då vet i alla fall jag att det är juste.

Byt gaffelben istället om du ska byta något,bulten håller nog alla gaffelben du har lust att slita ut såtillvida du inte har insatsgängor i rostfritt eller liknande......

Belastningen på bulten ligger ju i princip enbart i skuvytan mellan oket och gaffeln, och där är bultarna ju inte gängade, dvs borde ett eventuellt brott ske nere i gängan, som ju är den smalaste/svagaste delen av bulten. Så länge det är ett varv kvar eller så som håller fast bulten så är man ju hyggligt säker. Å andra sidan, man ska mota sina hjärnspöken i dörren :tummenupp

Men om du fettar in bulten finns de inte en risk att momentet blir felaktigt vilket leder till gängpaj?
Det beror ju på hur det är angett att man ska göra... :rolleyes: Jag kollade i mekhandböckerna för gixxer 750 och R6 -06, och där stod det inte ett smack om dom skulle vara torra eller infettade. Momenten stod dock, 39Nm för gixxern och 35Nm för sexan, dvs inte våldsamt hårt åtdraget.

Ska bara va fett,,när alujumjum är inblandat så kan vissa bultar fastna nått grönjävulskt
även när man dragit med rätt moment.
Så har man bara lite fett på så underlättar det när det är dags för demontering.

Så du har inte gänglås på bromskivebultarna trots servicemanualen?

Så du har inte gänglås på bromskivebultarna trots servicemanualen?

Nu var väl frågan hurvida man använder gänglåsning eller inte till Ok skruvarna

Bromsskivorna lossar man ju inte speciellt offta , Visst kan man köra en droppe gängläsning på dessa

Kanske inte på helt snustorra skruvar lite normaloljiga skruvar ( rentorkade ) gör att man slipper ärgad alu och

skruvar som inte går att få ut utan åverkan ( har fått demontera åtskilliga sådana åt diverse kunder )

Förvisso,men så var inte inlägget formulerat.

Som svar på din fråga,nej jag använder inte gänglåsning på bultarna till skivorna,av den enkla anledningen att dom gånger man dragit dom (med moment som man ska)så har dom suttit bra hårt när man väl demonterat dom.
Man vill ju inte sabba bultskallarna heller,finns ju en viss risk för det om man kör med gänglåsning.
Det finns en loctite man kan använda om man är orolig som är vit till färgen=gängtätning,kommer inte ihåg vilket nummer den har,då går det fortfarande att demontera skruv,bult,någorlunda lätt.:)

Last edited:
Som svar på din fråga,nej jag använder inte gänglåsning på bultarna till skivorna,av den enkla anledningen att dom gånger man dragit dom (med moment som man ska)så har dom suttit bra hårt när man väl demonterat dom.
Man vill ju inte sabba bultskallarna heller,finns ju en viss risk för det om man kör med gänglåsning.
Det finns en loctite man kan använda om man är orolig som är vit till färgen=gängtätning,kommer inte ihåg vilket nummer den har,då går det fortfarande att demontera skruv,bult,någorlunda lätt.:)

den som är "non-permanent" helt enkelt ?

Bra fråga eftersom alla bultförband från fabrik är monterade torrt.

Och är de inte ordentligt rengjorda efter tillverkningen med fettlösare så sitter ett tunt lager maskinolja efter gängningen kvar på gängorna i aluminiumgodset.
Googla på maskinolja.
Läser man Motorrads långtidstester (5000mil) så är det ganska vanligt med små repor på delar i motorn. Vilket ofta skylls på att det funnits rester från tillverkningen kvar i motorn när den satts samman.
Så ofta är inte rengöringen efter bearbetning av gjut/pressgodset bättre än att tom metallpartiklar finns kvar.

Last edited:
Har än så länge aldrig dragit sönder någon gänga pga.att man fettat in dom,och dragit med rätt moment.
Ska givetvis vara rengjorda gängor också.

Last edited:
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...