Bekymmer med bromsoket!

BajkMajk

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Ort
Smålandstones
Hoj
954 Blade
Tjena.
Upptäckte en mindre kul sak när jag skulle byta däck på min Speed Triple. Den ena insexskruven som håller oket går bara att skruva ut några milimeter, sen är det tvärstopp. Verkar som att förra ägaren kanske dragit sönder gängorna eller något. Jag vågar iallafall inte ta i så att jag blir blå på en sådan skruv. Någon som har nåt tips på vad man kan göra?
gaffel1.JPG
 
Last edited:
plock av och titta hur gängorna ser ut.. man kan ju snygga till dom om man har verktyg till det om det inte ser för jävligt ut annars tvätta rent och testa om skruven går lättare kan ju vara skit i också
 
Är rädd för att dra sönder gängorna totalt för det blir verkligen tvärstumt efter några milimeter. Ska man fortsätta att dra och hoppas att det håller?
 
Det är ju som det är du måste ju få ut den... så det är bara att ta i å sen fixa det..
 
Självklart måste jag få ut den på något sätt. Jag tackar för alla tips och gör ett litet försök med värme och så får vi se sen om det går åt en helicoil sedan!:Bugar
 
Nått jag inte begriper är att du skriver att den ena går bara skruva ut några mm.
Men på foto är båda skruvade i botten.
Den undre borde ju varit helt utskruvad / bortagen på fotot.

Det är väl inte så att skruvarna måste lossas växelvis? :va
Pga utförandet.
 
Kan ju även vara skruvlåsnings lim på den eller så har den ärjat, inget kul med båda delarna om den sitter för jävligt, men annars får du dra in i ut den, den borde kunas dra lite utor för varje gång du dragit in den på nytt.
 
Jag la bara in ett foto med pilar för att visa vilken skruv det är som inte vill ge med sig. Inte min hoj på bilden men en likadan.... hört det förut?
 
Ta loss skruven och smörj in den och skruva den ut och in några gånger utan bromsoket på.

Stålskruv i Aluminium gods kräver att man smörjer in grejerna innan man sätter ihop grejerna,, tänk att det ska vara så svårt att fatta grejen med smörjmedel, skulle någon köra hojen utan motorolja,,,, nej.

Värme om den sitter fast.

Vanligt djävla fett duger nästan alltid. Lycka till.:tummenupp
 
Den undre skruven var inga som helst problem att skruva ut och den såg som ny ut. Ingen loctite och ingen ärg?? Kan det hjälpa med lite värme även om det är kassa gängor som är problemet?
 
Om du kommer åt,så prova o knacka till skruvskallen med en hammare,kan släppa om du har tur,om det inte är gängsallad redan.
Momentnyckel ska man alltid använda på alla bultförband på hojen.:)
Bultarna för oken brukar vara på 30 nm.
 
Last edited:
Bultarna för oken brukar vara på 30 nm.

Vet iofs inte vad det är för årsmodell men 1050 med Nissin ska dras till 40nm enligt servicemanualen.

Vad gäller att få loss så är det som det är, gängan är paj eller så är den inte paj. Hur du än vrider ur bulten så lär det bli klarlagt.
Värm ordentligt med butanbrännade så det blir ordentligt hett, Skruva ur. Håller det så är det ju bra, pajar det så pajar det.
Är det gamalt gänglås så löser värmen problemet, är det gängsallad så kan du inte göra något åt det i alla fall. Blir helicoil för att fixa det. Att smörja dagen innan och smälla till med en hammare är ju inte fel.
Om det brinner LITE i gamal olja är skit samma, allt runt bromsar tål en hel del värme. Brinner det fan lägg på en trasa (utan olja!) eller ring brandkåren.

Jag brukar lägga på en droppe loctite gänglås av klenaste graden vid hopskruvning eller vvs gängtätning för säkerhets skull.
Någon tok kanske har lagt i permanent gänglås och då är det nog bara värme som kan lösa problemet.
 
Ta loss skruven och smörj in den och skruva den ut och in några gånger utan bromsoket på.

Stålskruv i Aluminium gods kräver att man smörjer in grejerna innan man sätter ihop grejerna,, tänk att det ska vara så svårt att fatta grejen med smörjmedel, skulle någon köra hojen utan motorolja,,,, nej.

Värme om den sitter fast.

Vanligt djävla fett duger nästan alltid. Lycka till.:tummenupp
Menar du både fett och gänglås ?
 
Ska bara va fett,,när alujumjum är inblandat så kan vissa bultar fastna nått grönjävulskt
även när man dragit med rätt moment.
Så har man bara lite fett på så underlättar det när det är dags för demontering.
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top