Bekvämt med db-kåpglas?

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
tramp
Jo jag undrar hur mycket behagligare ni tycker det blir med ett double-bouble?
Någon speciell fart då det trots db. börjar bli kämpigt?

Om man sitter med ögonen strax ovanför kåpglaskanten, är det då någon skillnad jämfört med att sitta på samma sätt med originalglaset?

Jag tycker nämligen att man kan missa saker när man sitter och kollar genom det skitiga kåpglaset så jag vill helst slippa det.

>> FARTGALEN << skrev:
2214044 Jo jag undrar hur mycket behagligare ni tycker det blir med ett double-bouble?

Om man sitter med ögonen strax ovanför kåpglaskanten, är det då någon skillnad jämfört med att sitta på samma sätt med originalglaset?

Jag tycker nämligen att man kan missa saker när man sitter och kollar genom det skitiga kåpglaset så jag vill helst slippa det.

Jag är jättenöjd med mitt db-glas, bekvämare vid motorvägskörning och man kan komma ner bakom kåpglaset, det kunde man inte med orginalglaset (Fireblade).

Enda nackdelen är att luftströmen träffar mitt på hjälmen om man kör med full tankväska, vilket ger jobbigt vindbrus.

JT skrev:
2214069 Jag är jättenöjd med mitt db-glas, bekvämare vid motorvägskörning och man kan komma ner bakom kåpglaset, det kunde man inte med orginalglaset (Fireblade).

Enda nackdelen är att luftströmen träffar mitt på hjälmen om man kör med full tankväska, vilket ger jobbigt vindbrus.
Ligger du och kollar genom kåpglaset för att få lugn och ro? Och när du har tankväska så har du hjälmen ovanför glaset? Precis ovanför? Om du läser hur jag helst sitter, hur jävligt är det då?
Om du tycker jag är virrig i min frågeställning så säg bara till :)

Det är bekvämt både med tankpress med hjälmen bakom glaset och vid mer normal sporthojs körställning som du beskriver. Med en stor tankväska blir det bättre med det låga orginalglaset, nu styrs vinden rakt på visiret.

En nackdel till är man kör fortare med db-glaset... :hihi

Fattigmanstest.
Ta en kartongskiva av modellen styvare o böj till den som db o ut o prova hur vinden betersig..

Jag har ett sk. GP500 glas. Det är ett slags double bouble, fast, igentligen med bara en bubbla :hihi

20050906.jpg

Det är som ett högre orginalglas.
Och jag tittar aldrig igenom det, utan gör som du, ögonen ovanför glaset.

:hej

Jag kör runt med ett sådant GP glas på hojen och det är en fröjd att ligga och mata i 200 och njuta av naturen.
Det är ju dessvärre touring så det skriker om det men om du pallar att likställas med kroms/fransåkarna så är det inte mycket att diskutera.

Tjöp!!!

PutteLiten skrev:
2215032 Jag har ett sk. GP500 glas. Det är ett slags double bouble, fast, igentligen med bara en bubbla :hihi

20050906.jpg

Det är som ett högre orginalglas.
Och jag tittar aldrig igenom det, utan gör som du, ögonen ovanför glaset.

:hej
Det var en mångfärgad TLR :lol

>> FARTGALEN << skrev:
2214044 Jo jag undrar hur mycket behagligare ni tycker det blir med ett double-bouble?

Köp en Yamaha XVZ 12 TD istället, så kan du lyssna på stereo samtidigt som du matar på för fullt. Jag lovar , det blåser inte ett dugg. Det allra bästa är att volymen ökar med farten! Vad bra va?

Om det är bubblor du vill ha så har de såpbubblor på ICA för 12 SEK.

Double bubble på en gixxer, ja satan i berget, outgrungliga äro herrens vägar...

Fist Woman skrev:
2215452 Köp en Yamaha XVZ 12 TD istället, så kan du lyssna på stereo samtidigt som du matar på för fullt. Jag lovar , det blåser inte ett dugg. Det allra bästa är att volymen ökar med farten! Vad bra va?

Om det är bubblor du vill ha så har de såpbubblor på ICA för 12 SEK.

Double bubble på en gixxer, ja satan i berget, outgrungliga äro herrens vägar...

GP500 är ett racing glas ingen touringruta, de har en helt annan utformning.
Trist med folk som inte vet vad de snackar om... :7peta :hihi

Felix skrev:
2215428
Det var en mångfärgad TLR :lol

Det har varit värre... :lol
Men just idag är mina svarta kåpor klara - och om bilen blir klar på onsdag kan jag hämta dem och göra hojen mindre mångfärgad. :yoparty

JT skrev:
2215461 GP500 är ett racing glas ingen touringruta, de har en helt annan utformning.

Exakt! Mer racing än så blir det knappast. Jag har ett glasklart GP500 på R1:an och det är en markant skillnad i farter över 200 (både på bana och ehmmm... troligen i trafik också...). Jag lägger ögonen precis över kanten på glaset - det är den bekvämaste ställningen. Man behöver vara bra kort eller akrobatisk för att konstant ligga och kika genom glaset.

Det här lät ju väldigt bra, kommer bli ett GP500. Tycker dessutom att det satt som en smäck på den där TLR:en!
Hoppas det ser lika tjusigt ut på min oxå.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back