Bekvämaste supersport?

Pirate

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Som topicen lyder, vilken är den bekvämaste supersport hojen för normal hojåkning? Finns det överhuvudtaget en bekväm supersporthoj?
Givetvis så spelar ju den egna kropps konstitutionen en viss roll, men tänkte kolla om det finns några som har några synpunkter och tips här.

Kick away!
 
tycker är ganska bekväm mot andra vars sittdyna består av 0.5mm skumgummi men jag får ont i knän efter att sitta ihopkurrad ett tag.

Säkert tecken på att man börjar bli gammal!
 
Allt är relativt beroende på kropp och preferens, men jag satt och körde mer bekvämt på min 954 än mycket annat jag kört.
 
beror väl lite på vad du menar med supersport

gamla zx9r (98-03) e ju riktigt bekväm men många här skulle nog mer klassa den som touring än supersport ;)
 
Jag vill inte heller ha jobbig benvinkel och ligga för hårt på handlederna, om man ska köpa nytt så kanske det är värt att vänta på Hondas nya, större VFR. Är för tillfället det enda alternativ jag intresseras av att ev. byta till :)

BMW K1300S förresten? Eller Kawasaki ZZR1400 kanske..
 
Jag sitter bekvämast på R1orna. Ju nyare desto bättre.
 
...men jag får ont i knän efter att sitta ihopkurrad ett tag.

Säkert tecken på att man börjar bli gammal!

Pyttsan, du har bara knäskurat för lite...
...efter så där 4-500 kvm vet du hur ont i knäna känns :rofl

Annars måste väl äldre Mille R kunna funka om jag som gammal gubbe kan åka 60 mil på en dag utan problem... :D :yoparty
 
Jag och min polare körde ner till Italien förra sommaren, jag på en Honda CBR 600RR och han på en Gixxer 750. Vi körde genom hela Tyskland på en dag ner till norra delarna av Schweiz vilket var en intressant upplevelse. I Hamburg fick han hjälpa mig av för jag hade så jävla ont i ryggen (vilket visade sig vara på grund av diskbrock i och för sig). Men jag tyckte ändå att man åkte skönt på den hojen... Vi körde ett par hundra mil på två veckor i de Schweiziska- Österikiska- och Italienska Alperna med full packning. Vill man åka bekvämt kör man inte en sporthoj! Men det är ju en del av "sporten" så att säga! :tuttar

Enkelt kan man väl säga, i alla fall i mitt fall, att man vänjer sig! Man hittar smågrejer som gör att det blir ganska bekvämt efter ett tag!

Men det fanns nog en anledning till att vi inte såg en enda sporthoj som hade kör längre än från Frankfurt am Main.

Ut och testa vad som känns bäst för Dig! Smaken är som :arsele

/Henric
 
jag upplevde den nya firebladen (09) som den mest bekväma supersporten jag har provat. Mycket bekvämare än R1:an (09) där man var mer framåtlutad, satt mera "på" motorcykeln som på ett räcke. CBR600 RR tyckte jag också kändes rätt bra, men inte i närheten av Firebladen. Men som någon sa, åk och prova, helst alla hojar du är intresserad av samma dag. Jag är 186 lång och väger 110.
 
Ingen som testat Zx10-r? Någon jag snackade med sa att fotpinnarna satt alldeles för högt, annars ganska bra.
 
Jag har precis bytt från en zx9 till en zx10.
9:an var grymt skön. Stor i chassiet och förhållandevis bred kåpa med stor tank. Man kan nog klara sig att komma strax under 30 mil på en tank. Den gick att hänga av riktigt bra piloter på kurviga vägar med, samt att den hade hög toppfart. Jag tourade runt i europa med den för 3 år sen utan problem. Var nere till alperna och rivieran.

Zx10:an är ju en helt annan hoj. Mycket mindre, skarpare knävinkel, mindre tank och plats under bakkutsen. Men en dröm att köra. Mer leende för pengarna om jag så säger. Men jag vet inte om jag skulle köra samma resa med den här hojen. Jag älskade 9:an och jag älskar 10:an fast på olika sätt.
Du vet, pepparkaka mot muffins, båda är bra.:)
 
Olika egenskaper, olika hojar, olika saker man fäster sig vid. Jodå, jag vet hur det är med det där =)

Jag har kört ZX6-R -09 några mil, men den tyckte jag faktiskt var ganska ok. I jämförelse med Zx10-r vet jag dock inte. Kanske någon här som testat?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top