Bekväma sporthojar?

Naurin skrev:
Enligt vad jag läst så är thundercaten en av de "skönare" hojjarna som har ett "R" i modellbeteckningen :)

Dunderaset är som att sitta på tåget, Helt klart den bästa långkörar sporthojjen

Jag tycker min är.....
Jag tycker min är.....
Jag tycker min är.....
Jag tycker min är.....
Jag tycker min är.....etc.

Hur är det med objektiviteten?
Eller har folk bara erfarenhet från en hoj?

Själv tycker jag att ZX9R är en bra kompromiss.

Araikaj skrev:
Vilka sporthojar anses ha en "bekväm" och något mer komfortabel sittposition än andra? Gillar inte när fotpinnarna sitter på var sida om bakhjulets nav. Vill inte ligga ner. Men need for speed det har man ju o sporthojar levererar ju det. :banana

Kawasaki ZX9r har jag fått för mig är ganska bekväm, men vilka andra finns det?
Själv valde jag bort just ZX9'an då jag satt obekvämt på den.
Så jag valde en GSXR1100-91 istället, som passade mig bättre.
Lite längre till styret, fast rätt kraftig benvinkel iofs.
Fast mina knän är ju lite mer ledade än ryggen, och fotpinnar går ju att flytta i värsta fall.

ZX9'an kändes alldeles för ihopkrupen, trång med armbågar & knäna som nästan krockade ihop, man satt uppepå hojen, och belastade handlederna rejält.
Så kändes den för mig iallafall, trots att den anses vara den mer "bekväma" i kategorin.

Men annars sitter man jäkligt bekvämt på GPZ900R.
Ingen jätteny hoj, men 115 pigga häst, i en underbar motor, och stadigt chassi räcker långt. Man blir inte avhängd i första taget.
Så om det inte behöver vara en ny hoj, så kan jag klart rekommendera en sån.
Funkar väldigt bra med passagerare också, om man vill ha nån med sig ibland.

Så mitt bästa tips är en GPZ900R, billig att köpa, att äga, bekväm, och rejält med krut.
Enda minuset är väl att den inte är så jätteflashig med dagens mått.
(Men det beror ju på var man sätter ribban, och vad man prioriterar.)

Så summan blir att man nog måste känna efter själv för att se vilken man själv tycker är bekväm att sitta på.
Alla är olika, och har olika smak.

Last edited:
Araikaj skrev:
Vilka sporthojar anses ha en "bekväm" och något mer komfortabel sittposition än andra? Gillar inte när fotpinnarna sitter på var sida om bakhjulets nav. Vill inte ligga ner. Men need for speed det har man ju o sporthojar levererar ju det. :banana

Kawasaki ZX9r har jag fått för mig är ganska bekväm, men vilka andra finns det?

Kan inte kalla min för banhoj direkt...
Men prestanda kan jag lova dig i massor om du så åker själv eller med passagerare, märker ingen nämnvärd skillnad!
Sitter riktigt skönt faktiskt, kan köra tank efter tank utan att bli allt för sliten i kroppen.
Monterade ett double bubble windscreen från ZERO vilket gjorde otroligt mycket kan jag säga, tar bort vinden mycket effektivare än orginalet!

Kort å gott GSX1300R Hayabusa är en mc jag starkt kan rekommendera!

Bifogat

• På G till Granvik (2) mini.JPG
    På G till Granvik (2) mini.JPG
    130.4 KB · Visningar: 119
Bingo skrev:
Bekväm var? I stan, på motorväg, landsväg eller på bana? Sporthojar är mycket bekväma när man kör aktivt (fort) med dem men rena döden i stan. En Aprilia Pegaso är mycket bekväm inne i stan men inte så skön på bana. Du får precis som alla andra bestämma dig för vad du ska göra med den innan du kan ställa en sån fråga - om du vill ha ett meningsfullt svar vill säga.

Du kanske ska överlämna det meningsfulla svarandet till andra då :7peta

Nar vi talar om 600cc så tycker jag min zx6r ar den mest bekvama, har provkjørt eller suttit på alla i denna klassen rundt 2000.(letade sjalv hoj i 04 och fastnade vid kwak'en for utseende och komfort)

Själv är det enda jag brukar känna av när man kör riktigt långt, 60-100 mil per dag, ljumskarna. Brukar ställa mig upp på pinnarna då och då så går det över. Har inga problem att köra långt med min men man kan säkert åka skönare. Tycker att den funkar till allt och vill inte kompromissa bort andra egenskaper pga att jag kör upp till Luleå varje sommar och tourar då och då.

Bingo skrev:
Bekväm var? I stan, på motorväg, landsväg eller på bana? Sporthojar är mycket bekväma när man kör aktivt (fort) med dem men rena döden i stan. En Aprilia Pegaso är mycket bekväm inne i stan men inte så skön på bana. Du får precis som alla andra bestämma dig för vad du ska göra med den innan du kan ställa en sån fråga - om du vill ha ett meningsfullt svar vill säga.

Vettigt svar :3freak

Hur kom Aprilia Pegaso in i bliden? Trodde att det var en offroad och inte en sporthoj :hihi

Som en bekväm hoj brukar man benämna en mc som går att köra längre sträckor med. Detta har varken med stadskörning eller bankörning att göra.

Snackar man enbart sporthojar (som man defakto tävlade med) så är ju de äldre generationerna (tom -02) av CBR600 och ZX-6R som har mer moderat körställning än R6 och GSX-R600.

Backar man några år till har tillkommer även YZF600 Thundercat och GSX-R600 då alla fyra japshojar hade snällare sittställning.

Vill man ha större kubik blir det även här Honda (CBR900,929,954RR) och Kawasaki (ZX-9R) som brukade få "kritik" för snäll körställning.

Gemensamt för de flesta märken är dock att ju nyare årsmodell desto mer extrem körställning. (Så länge man inte tävlar, då bör man byta fotpinnar iaf.)

Europeiska hojmärken kan jag tyvärr inte uttala mig om....

Men jag skulle nog gissa på att du egentligen söker efter hojar i Sporttouring-segmentet som VFR, VTR1000F, TL1000S, SV1000 & 650, GSX600(750)F och liknande (finns det fler?)

Har haft en TL 1000s -97 men var ingen skön hoj att köra längre med.Byta till en kawa ZXR 636R -03 Jävligt skön att köra längre med,men försäkringen knäckte en.Så ja byta till VFR 800 -04,den bästa ja haft . :banana

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D