Bekräftelse: Koppling slirar vid fullgas - lamellbyte?

Yalouque

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2007
Hoj
Suzuki VX800
Märkte idag, när jag körde med passagerare, att kopplingen slirar när man drar fullt. Det hände i princip vid varje omkörning. Det måste vara lamellerna, va? Tänkte bara få det bekräftat, så jag inte beställer i onödan...

Är lamellbyte enkelt på en VX 800? Vad tycker ni om att försöka sig på det själv, utan att ha gjort något liknande innan?

Last edited:
Läste att motoroljan (=växellådsoljan?) kan vara problemet. Kör på Biltemas MC-olja 10W-40 helsyntet. Kan den vara problemet?

Kan vara motorolja om du precis bytt den.. Hur långt har kopplingen gått? Det kan ibland vara möjligt att lägga in en stålskiva till och öka trycket därigenom.

Läste att motoroljan (=växellådsoljan?) kan vara problemet. Kör på Biltemas MC-olja 10W-40 helsyntet. Kan den vara problemet?

Den oljan funkar utmärkt i min hoj som har våtkoppling och den ska också vara avsedd för motorcyklar med våtkoppling så det är inte troligt att det är den som är problemet. Men vill du vara på den säkra sidan så kan du ju alltid testa att göra ett oljebyte. Men det kostar ju förstås några hundringar med ny olja då du troligen måste byta mer än en gång för att "tvätta bort" den gamla oljan om det är den som orsakar problemet.

Men det troliga är att det är kopplingen på hojen som börjar bli trött.

Det låter helt klart som att kopplingen är trött och behöver bytas. När den börjar slira i full fart så bör du genast slå av på gasen. Du kommer att bränna lamellerna vilket gör att du får byta alltihop.

Att skruva isär och byta någon enstaka del är en smal sak för de som kan. Se till att byta så fort som möjligt.

Ni skriver i gåtor. Man förstör inte kopplingen om det slirar men man sliter ned lameller och kan glödga mellanskivor så dom slår sig. Om mellanskivorna blir krokiga och fula så kan det bli dyrt.

På min Aprilia kostade mellanskivorna 1700kr. Lameller tror jag bara kostade 500kr. Så slirar det gör något åt det.

Kompisens hoj slirade dagen innan vi skulle iväg på en 250mils tur. Då svarvade han till brickor och förspännde paketet mer. Då fungerade det hela resan sen.

Last edited:
Ni skriver i gåtor. Man förstör inte kopplingen om det slirar men man sliter ned lameller och kan blondera mellanskivor så dom slår sig. Om mellanskivorna blir krokiga och fula så kan det bli dyrt.

På min Aprilia kostade mellanskivorna 1700kr. Lameller tror jag bara kostade 500kr. Så slirar det gör något åt det.

Kompisens hoj slirade dagen innan vi skulle iväg på en 250mils tur. Då svarvade han till brickor och förspännde paketet mer. Då fungerade det hela resan sen.

Mellanskivor har jag inte hört talas om tidigare. Hör det till ett "lamellpaket"? Borde det finnas här? http://www.ebay.co.uk/itm/Clutch-Pl...cycle_Parts&hash=item33694bd0b1#ht_1996wt_905

Mellanskivor har jag inte hört talas om tidigare. Hör det till ett "lamellpaket"? Borde det finnas här? http://www.ebay.co.uk/itm/Clutch-Pl...cycle_Parts&hash=item33694bd0b1#ht_1996wt_905

Ser ut som lameller vilket nog är vad du behöver byta. Man kan även plocka isär och kontrollmäta tjockleken på lamellerna för att se om dom är slitna (men så kostar ju nya knappt något). Finns toleranser specificerade i verkstadsmanualen till din hoj om du har en.

Lamellerna har hack på utsidan.
Mellanskivor har hack på insidan.

Ni skriver i gåtor. Man förstör inte kopplingen om det slirar men man sliter ned lameller och kan blondera mellanskivor så dom slår sig. Om mellanskivorna blir krokiga och fula så kan det bli dyrt.

Blondera? :va :confused:

Lamellerna kan bli slitna
Stålskivorna mellan lamellerna kan slitas
Fjädrarna kan bli kortare

och är kopplingen rätt injusterad?
På min Suzuki manövreras kopplingen med en stång från vänster sida genom växellådan till kopplingen på höger sida
Det finns en justerskruv i kopplingsmekamismen på vänster sida. Skruven trycker mot stången. Skruven ska dras till den tar i stången och sedan slackas 1/4 varv.
Jag gissar att slits lamellerna så kommer skruven ta i stången och skruven ska alltså slackas några gånger innan det är dags för lamellbyte.
Detta sitter på Suzukin under kåpan med framdrevet.
Borde finnas nån liknande justering på andra hojar med våtkoppling.

Last edited:
Har kört biltema olja i mina hojar utan problem med slirande våtkoppling. Hade däremot samma egenhet på en enstånka jag hade. Slirade vid maxgas i lite hastighet inte annars.
Bytte lamellpaket och problemet var löst för mig. Hade aldrig gjort det förut vid det tillfället och det gick ändå bra. var dock inga direkta specialverktyg som behövdes för det på den hojen.

Där blev det ju lite fel. Satt och tänkte på (svarteloxeringen Bonering?) och den söta tjejen jag passerade på vägen till jobbet samtidigt som hans lamellpaket. Tänk så det kan bli :D Rättade till det.

Aaaaaahaaa.. *klick* Nu hajar jag vad du menar, fan vilken Einstein jag är idag... NOT. :näsblod

De är farliga de där tvåbenta distraktionerna :D

Du menar nog blånering, blåanlöpning pga värme? :krama

Ser ut som lameller vilket nog är vad du behöver byta. Man kan även plocka isär och kontrollmäta tjockleken på lamellerna för att se om dom är slitna (men så kostar ju nya knappt något). Finns toleranser specificerade i verkstadsmanualen till din hoj om du har en.

Lamellerna har hack på utsidan.
Mellanskivor har hack på insidan.

Tänkte plocka isär och kolla lamellerna först. Men jag kan inte hitta någon specifikation på hur tjocka lamellerna ska vara. Har både handboken och serviceboken till den.

Haynes-bok till den hittar jag inte heller nånstans. Någon som vet var jag kan hitta fler specifikationer och instruktioner till den?

Edit:

Denna borde jag kunna använda mig av, va?: http://www.vx800.net/workshop/clutch.htm

Last edited:
Tänkte plocka isär och kolla lamellerna först. Men jag kan inte hitta någon specifikation på hur tjocka lamellerna ska vara. Har både handboken och serviceboken till den.

Haynes-bok till den hittar jag inte heller nånstans. Någon som vet var jag kan hitta fler specifikationer och instruktioner till den?

Edit:

Denna borde jag kunna använda mig av, va?: http://www.vx800.net/workshop/clutch.htm

Kolla http://www.vx800.net/man_eng/03_Engine.pdf
Kolla sidan ENGINE 3-39 och 3-40. Dar star service limits for
lamelltjocklek och fjaderlangd.

Last edited:
Bor du nära Lomma så har Addemoto i princip alltid lameller på lager..

Bor du nära Lomma så har Addemoto i princip alltid lameller på lager..

Halva priset på Ebay :) Men kopplingsfjädrar kanske också hade varit idé att byta när man ändå har det nere. Men var kan man hitta det? Addemoto har inte vad jag kan se.

Edit: "
VS800 GL ........................................92-97......CK3377......CSK26
VZ800 V/W Marauder ......................97 ...........CK3377..................
VX800 L/M/N/P/R.............................90-96......CK3377................."

Dessa tre har samma lameller, borde då inte fjädrarna också vara desamma? "CSK26" borde väl passa alla tre?

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...