Behandling av KTM fälgar?

johanp

=p
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 660
Är det nån som VET hur KTM's aluminiumfälgbanor är behandlade?
Specifikt är det 17*3.5" och 17*5" KTM / BEHR banorna som sitter på bl.a. 660 SMC.

Blästringsfirman trodde att det möjligen kunde vara kromat?!?!?!?
Hoppas och tror att så inte är fallet utan att de är eloxerade eller bara polerade?
Krom betyder nämligen att de inte åtar sig jobbet att blästra dem... OCh det vore KASS.

Nån annan som har blästrat sina fälgar till en SMC(samma fälgar på alla SMC?)?

Last edited:
Uppdatering: fick tag i handlaren MC Sport som berättade att det är polerad aluminium på de som är silver/krom-färgade och eloxering på de som är svarta.

:)
Så nu är det raka vägen till blästringsstället igen

Uppdatering: fick tag i handlaren MC Sport som berättade att det är polerad aluminium på de som är silver/krom-färgade och eloxering på de som är svarta.

:)
Så nu är det raka vägen till blästringsstället igen

Ska du blästra hela hjulen, (det blir nog inte bra) eller har du skruvat isär fälgarna?

By the way. Dom svarta KTM fälgarna jag vann 06 i husabergtrophy var nog pulverlackade.

Jag har plockat sönder mina på 660in. Bara blästrat och lackat.

Verkar ju jättekonstigt att de silvriga fälgbanorna är polerade medans de svarta är eloxerade. OM de är polerade så måste det ju ligga ett klarlacksskickt utanpå så att det skyddar mot korrosion.

Verkar ju jättekonstigt att de silvriga fälgbanorna är polerade medans de svarta är eloxerade. OM de är polerade så måste det ju ligga ett klarlacksskickt utanpå så att det skyddar mot korrosion.

Har svårt att tro att det är polerade alu. fälgar måste vara kromade. Varför skulle inte blästerfirman kunna blästra ett par kromade fälgar!?

Har blästrat många fälgar utan problem. Kontakta en annan firma!

Vad blir det för prislapp på ett sånt ingepp ungefär? alltså Avekring, blästring och Eloxering/lakering?

Vad blir det för prislapp på ett sånt ingepp ungefär? alltså Avekring, blästring och Eloxering/lakering?
Var nån i 625-tråden som hade betalat 2500-3000kr totalt, antar att han hade plockat isär hjulen själv.

Själv hoppas jag komma undan klart billigare än så, men när det är klart kan jag berätta mer precist.

Plocka sönder = Gratis

Blästra = 200-400;-

Pulverlack = 300-400;-

Sen kom ihåg hur ekerna satt eller märk upp på nått sätt och ekra upp allt själv utan att spänna ekerna. Kör till en MC firma, lämna in och låt dom spänna upp hjulen (ekerna) korrekt. = Väldigt olika priser.

Eller då gör du som jag och eloxerar själv orginalfälgarna svarta.
Det kostar inget (nästan).
Dom är helsvarta ,dålig bild.
Men då får du inte blästra dom:ajjabajja
Bara polera.

Bifogat

• DSCF4429X.JPG
    DSCF4429X.JPG
    80.6 KB · Visningar: 77
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa