Behandla visir, bästa sätt mot imma

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06
Har köpt en ny hjälm (Arai Condor) och har ännu inte behandlat visiret med något mot imma mm. Skriv ner era metoder för bästa behandlning samt för och nackdelar önskas. Vill inte börja exprimentera själv på den nya hjämen.

Pledge möbelpolityr inköpt på ICA (brun sprayburk)
Förhindrar imma,tar bort flugor,får vatten att rinna bort lättare och fyller framförallt igen alla minirepor som kan bli i visiret.
(låter inte klokt, jag vet men det funkar faktiskt. Proceduren måste dock upprepas efter visirtvätt)

OT, vilken condor köpte du?

Min blev rejält snygg med detta visiret på. Köra yes på det alltså? Minskar imning?

Last edited:
hållundan skrev:
OT, vilken condor köpte du?

Min blev rejält snygg med detta visiret på. Köra yes på det alltså? Minskar imning?
Den var riktigt snygg! :tummenupp
Jag brukar inte gilla mönstrade hjälmar, jag vill ha det svart.
Men din var kanonfin.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Den var riktigt snygg! :tummenupp
Jag brukar inte gilla mönstrade hjälmar, jag vill ha det svart.
Men din var kanonfin.
//Tobbe

Tackar!!! Svårt att få ner spegel-effekten på bild....

Hade en exakt "same sam but different" likadan condor innan, fast en svart, med svart visir. Det var fint det med. Men den vurpades. Och en ny fick inhandlas. Jag ville variera mig lite... Blev ruggigt snyggt. Köpte visiret på Ebay. Mycket billigare än i svedala.

Last edited:
Köpte wing-black modellen tyckte den var stilren och diskret funderar även på att skaffa nytt visir Blue eller silver finns billiga (orginal) i USA såg jag.

Kör alla med diskmedel tänkte ifall det finns något medel tillämpat till just behandla visir, det var det jag var mest uteefter.

Nope, alla kör inte med diskmedel.
Jag använder en spray jag köpte på någon mässa för några år sedan.
de brukar sälja dem till glasögon och sitta och demonstrera med vattenånga.
Sprayen heter "Ren Optik" Och säljs /tillverkas av "Silverwood Chemicals AB" i Halmstad enligt flaskan. Tele 035-10 77 28.

Man sprutar på ett par sprut och torkar runt lite. Immar inte ett smack efter det! :tummenupp
Tyvärr sitter inte effekten i så länge. När det är kallt ute så måste man behandla varje dag, på sommaren räcker det med en gång per vecka!

Last edited:
Emmi skrev:
Köp ett Fogcity, fungerar 100% mot imma och kostar 238 kr hos Duells, finns speciella till Arai. Det är en plastbit med tejpad list som man tejpar på insidan av visiret, funkar bra, håller bra, lättmonterat. Helt klart bäst.
En droppe diskmedel kostar ett par öre och funkar (åtminstone för mig) helt klart bäst.

Har ni inte provat att gnida in diskmedel på visiret så gör det, funkar kalasbra. Ta en droppe på en trasa och gnid in tills inga synliga diskmedelsrester finns kvar, sen är det bara att flåsa bäst man vill i hjälmen.

sgtpepper: Har du testat Fogcity? Det köper man en gång, sätter dit på två minuter och behöver aldrig tänka på diskmedel o sån skit igen, sitter kvar till du slänger visiret.

Maciver, vi pratar om samma sak, Fogcity.

Emmi skrev:
sgtpepper: Har du testat Fogcity? Det köper man en gång, sätter dit på två minuter och behöver aldrig tänka på diskmedel o sån skit igen, sitter kvar till du slänger visiret.
Nope, det har jag inte, jag kör som sagt med diskmedel, pengarna som Fogcity kostar lägger jag på bensin :p ;)

Nyheter
GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Back