Behandla motorn?

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Hoj
850cc
Hejan
Vet någonom man kan behandla aluminiumet med något bra så att det blir mycket enklare att rengöra motor (på utsidan)? det är ju så in i bomben massa skrymslen och vrån.
Efresom jag kör i ur o skur, och vi bor i detta solfattiga land så har vi en hel del nederbörd vilket gör att skiten formligen kokar fast på motorn och i dess kringdelar.
Så har någon något bra tipps?

mvh NLX 567 (trx 850)

nlx567 skrev:
2128356 Hejan
Vet någonom man kan behandla aluminiumet med något bra så att det blir mycket enklare att rengöra motor (på utsidan)? det är ju så in i bomben massa skrymslen och vrån.
Efresom jag kör i ur o skur, och vi bor i detta solfattiga land så har vi en hel del nederbörd vilket gör att skiten formligen kokar fast på motorn och i dess kringdelar.

mvh NLX 567 (trx 850)

Nötskals blästra den!
Då blir den len som en baby rumpa och lätt tvättad.
En rå original motor är lite sträv i ytan och skiten fasnar!

Inte så att man nötskalsblästrar motorn hipp som happ men det funkar! :hihi

Vax? Vilket vax håller på en varm motor? smälter det inte och rinner av?
och Nörskalsblästra???? driver du med mig? Om inte vem gör sånt jobb i sthlm med omnejd.

nlx567

nlx567 skrev:
2128356 Hejan

mvh NLX 567 (trx 850)
Hej
Inte alla vet att sk microavfettning (även kallad miljöavfettning mm) är alkalisk och gör därför aluminiumlegeringar snygga (om inte motorn är lackad förstås). Efter tvätt är det bra att spraya 556 el WD40 eller liknande på motorn så oxiderar det inte så lätt igen samt att det mesta lossnar lättare nästa gång. Men ser motorn redan ut om ett korallrev så är det som sagt nötskalblästring som gäller.
Tycker jag.

Mvh
Jörgen

Jag läste om en kille i Allt om MC (tror jag) som hade en 84'ans GSX750 som var i nyskick. Han hade iofs bara kört 2000 mil med hojen, å tvättade den efter varje tur... Men han sprutade silikon på motorn, det skyddade den å den blev blank å fin :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg