Behövs verkligen PC vid montering av...?

Sture

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2007
Hoj
SÅLD!
Tjena!

Kastar ut en fråga till alla experter!

Jag har hört grymt delade meningar om detta och då har jag pratat med verkstads folk, hemma mekare, säljare och allmänna proffstyckare.

Behöver man Power Commander när man sätter på ett slipon till hojen?:va

Jag har då aldrig trott det, men börjar tveka när folk som arbetar med hojar alla givit mig olika svar. Vissa säger ja SJÄLVKLART, andra säger ABSOLUT inte..hmm vem/vad/vilka ska jag tro på? Så jag väljer att i vanlig ordning förlita mig på er:)

Sååå vad säger ni:confused:

PC är inte nödvändigt, men det ger möjlighet att justera in insprutningen perfekt. Dock krävs mycket tid med lambda-sond monterad för att få det perfekt.

Jag gjorde injusteringen av min hoj (med helsystem + K&N, mm) med lamdba-sond och instrument monterade när jag körde hojen i verkligheten på bana och fick då möjlighet att justera insprutningen efter verkliga förhållanden.

Vill man gör det lite enklare, snabbare och inte lika noggrannt kan man köra hojen i bänk med lambda monterad.

PC med standardmapp kan vara bättre men också sämre än att köra utan PC.
Min hoj med PC+standardmapp var sämre än utan PC. Men efter ordentlig injustering blev det mycket bättre än original.

Vill du lägga pengarna kan det vara bra med PC, men jag skulle inte göra det med bara slip-on montering. Om du har helsystem, högflödesluftfilter, mm - då är det en annan sak.

Last edited:
det blir väl samma svar från "experterna" här på sh skulle jag tro som du har fått av de andra sk experterna:rolleyes: jag tippar på 50/50

Svaret är nja!:confused:

Slip-on utan PC är lite som coitus interuptus, man når liksom inte ända fram, man får inte vara med om det riktigt roliga.
Det kommer säkert att funka men med stor sannolikhet kommer motorn att gå en aning magert.
För mager blandning ger förhöjd förbränningstemp vilket i längden kan vara negativt.
För mager blandning innebär oxå självklart att du inte får ut max effektpotential.

Last edited:
både ja och nej..:D

Ja om du är intresserad av att moppen ska gå optimalt och du vill få ut dessa extra hästar som ligger gömda i moppen på grund av miljö och ljudkrav.

Nej om du bara är ute efter en ljudupplevelse..

Svaret är nja!:confused:

Slip-on utan PC är lite som coitus interuptus, man når liksom inte ända fram, man får inte vara med om det riktigt roliga.
Det kommer säkert att funka men med stor sannolikhet kommer motorn att gå en aning magert.
För mager blandning ger förhöjd förbränningstemp vilket i längden kan vara negativt.
För mager blandning innebär oxå självklart att du inte får ut max effektpotential.

Det var något sånt här jag var ute efter:tummenupp SÅ det kan faktiskt vara dåligt för hojen och INTE montera PC?

För övrigt tack för era svar:) Att det ska vara så jävligt att den inte finns ett enhälligt svar på denna fråga heller:huvet men helt klart nyttigt och veta eftersom jag ALLTID trott det inte behövts pc överhuvudtaget när man sopar på ett slipon...

Last edited:
PC behövs väl för att nå ett optimum. Men om man nu är fattig och vill ha ljudupplevelse, MEN är rädd för mager blandning/förbränningstemperatur... så kan man ju helt enkelt justera blandningen. Eller hur?

tur att man har fuggar på min R6a bara skruva lite mera :P

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard