Behövs verkligen alla dessa dyra skinnställ och tillbehör som kostar multum?

Säger som många andra: mina åsikter å ingen sanning allting är upp till vad du vill ha på dig

va i helvete.. de e motard han skall åka inte nån jävla sporthoj !

skall du bröta Köp cross skydd (skyddsväst).
eller nöj dig med ryggskydd om du skall fin åka
Typ ett par lindstrandsbrallor å en crosshjälm.
Crosshandskar skall du ha.. massa dyra skinnhandskar å sporthoj crap e bara ivägen för dig.. imo
Och självklart är det en pimpstar hoodie som gäller på överkroppen ovanför skydden!

Lär dig köra hoj ! de e de bästa skyddet du kan ha .. !!!

och som sagt IMO! så inga påhopp från er lädersmurfar nu.

EDIT: skinnställ till motard är "racing" gear mao de du har när du tävlar..
Dom gångerna du krashar motard på gatan (om du inte beter dig som ett rikspucko) så är crossskydden mycke bättre skydd.. (framhjulssläpp i relativt låga farter osv)

men någonting som är en rikssanning är som många andra skriver.. köp riktiga stövlar (ingen landsvägscrap nu om du inte köper snor dyra rr stövlar) du får ett par alldeles superdupermega bra cross stövlar för 4k .. lägger du runt 2k så får du fullt acceptabla stövlar.
-
Akta dig även för polykarbonat hjälmar (plast) dom studsar på asfalt.. glasfiber eller kolfiber.

Så svaret på din fråga är: Nej. de behövs inte . men många väljer att använda allt ändå..
jag har aldrig och kommer aldrig (om jag inte köper tävlings motard) sätta på mig ett skinnställ
 
Last edited:
HELT KNÄCKT! Vad jag än provar så måste jag ha olika storlekar för byxa (52) och jacka (54), men dom kommer aldrig kunna (blixtlåsas) ihop utan vara ett glapp mellan röven och jackan. Ska man då köpa ett helställ som är ex strl 54 och få lite pösigare ben eller köra med glappet?

Figursydda har ju redan behandlats i tråden:tummenupp
 
HELT KNÄCKT! Vad jag än provar så måste jag ha olika storlekar för byxa (52) och jacka (54), men dom kommer aldrig kunna (blixtlåsas) ihop utan vara ett glapp mellan röven och jackan. Ska man då köpa ett helställ som är ex strl 54 och få lite pösigare ben eller köra med glappet?

EJ att rekommendera om du inte kan låsa ihop dom... Kanar du på rygg med röven i färdriktningen så åker jackan upp och hannibal lecter filmerna framstår som en barnfilm i jämförelse.
 
Sitter och tittar på ebay nu. Hittar massor av ex alpinestars läderbrallor för 1500-1800 nytt +150kr frakt. SIDI skor för 12-1400 :D

Allt annat än sidi crossfire skall du inte köpa om du skall åka supermoto..
Å håll dig borta från läder.. snälla... de ser så illa ut på street motarder :/
 
Allt annat än sidi crossfire skall du inte köpa om du skall åka supermoto..
Å håll dig borta från läder.. snälla... de ser så illa ut på street motarder :/

Gör det?
De som jag sett som lallat runt på motard ser inte så illa ut.
 
Åker man motard under styrfart nuförtiden eller vad är detta nonsens om icke-skinn?
Tror mer att han tänkte på att motard-åkare alltid kör på gränsen. Gränsen av asfalten dvs., så när de trillar så kanar de aldrig på asfalt utan tumlar runt bland åkersorkarna. Då behövs inte tjockt läder annat än för att betala för skadorna :gnissla
 
Vad har man över skyddsstället - textil eller g-tex? Skinn känns säkrare men jag har mest problem med passformen.
 
HELT KNÄCKT! Vad jag än provar så måste jag ha olika storlekar för byxa (52) och jacka (54), men dom kommer aldrig kunna (blixtlåsas) ihop utan vara ett glapp mellan röven och jackan. Ska man då köpa ett helställ som är ex strl 54 och få lite pösigare ben eller köra med glappet?

Vad är det för polska ställ du hittat? =0) Vet iaf exempel där byxa 48 o jacka 50 använts ihop med dragkedja utan trubbel, Berik vill jag minnas att det var.

va i helvete.. de e motard han skall åka inte nån jävla sporthoj !

Nu är det som sagt bara TS som kan svara på hur han tänkt köra men om det nu är tänkt med "normalkörning" på asfalt är det väl solklart att skinnställ är bättre? Moppeskydden hjälper knappast bättre på gatan och av min erfarenhet går det bitvis ruskigt fort när jag legat bakom motarderna på kurviga vägar, ofta betydligt kvickare än vid motsvarande gruppkörning med sporthojar.

Eller hur tänkte du?
 
Vad är det för polska ställ du hittat? =0) Vet iaf exempel där byxa 48 o jacka 50 använts ihop med dragkedja utan trubbel, Berik vill jag minnas att det var.

Lång överkropp (rygg) kallas det tydligen :) Därav svårigheterna att hitta något som sitter bra. Det är som mamma sagt hela tiden, ödet vill inte att jag ska åka mc :gnissla
 
Hur går det ? Har det anlänt än ? :)


Ska inhandla ställ de närmaste dagarna och det står emellan det omnämnda handsydda och http://www.louis.de/_403403cb84c2ae...gr=780&list_total=5&anzeige=0&artnr_gr=208007

Har någon, någon erfarenhet av något utav ovan nämnda ställ så mottages det varmt ! :)

Jag skickade precis ett mail till dessa.
Lägger nog en beställning i övermorgon.

Detta frågade jag.
Hello!
I see that you announces that I can chose color on the Leather suit!
Is that correct and do you have any regulations on what you can change color on.
Are the suits sewn on order with my measurements or will you choose the size that's fits best.

Kind regards.

Kan ju skriva svaret här om det är intressant :)
 
Har varit ute och testat detdär pro-biker stället IRL så att säga.. Och tja, blandade känslor. Det känns och framförallt SYNS att det är ett riktigt billigt ställ. Lädret ser ut och känns som fejkläder även om jag inte betvivlar att det säkert är äkta. Styvt och lite .. artificiella färger (i brist på bättre ord). Om de skyddar lika bra som ett dyrare ställ vågar jag inte spekulera i... men jag valde att köpa ett begagnat Dainese-ställ för samma peng som dom ville ha för probikern.
 
Vad är det för polska ställ du hittat? =0) Vet iaf exempel där byxa 48 o jacka 50 använts ihop med dragkedja utan trubbel, Berik vill jag minnas att det var.



Nu är det som sagt bara TS som kan svara på hur han tänkt köra men om det nu är tänkt med "normalkörning" på asfalt är det väl solklart att skinnställ är bättre? Moppeskydden hjälper knappast bättre på gatan och av min erfarenhet går det bitvis ruskigt fort när jag legat bakom motarderna på kurviga vägar, ofta betydligt kvickare än vid motsvarande gruppkörning med sporthojar.

Eller hur tänkte du?

Orkar inte med folk som inte har en aning om vad dom pratar om .. så lämnar den här tråden nu ... TS lycka till att hitta nåt som passar dig..
 
Har varit ute och testat detdär pro-biker stället IRL så att säga.. Och tja, blandade känslor. Det känns och framförallt SYNS att det är ett riktigt billigt ställ. Lädret ser ut och känns som fejkläder även om jag inte betvivlar att det säkert är äkta. Styvt och lite .. artificiella färger (i brist på bättre ord). Om de skyddar lika bra som ett dyrare ställ vågar jag inte spekulera i... men jag valde att köpa ett begagnat Dainese-ställ för samma peng som dom ville ha för probikern.

Ah, allright! Bra att veta, var i princip 100% på att jag skulle köpa men kanske tåls att provas. Ser att du bor i malmö, testade du det i nån butik här i skåne ?
 
Ah, allright! Bra att veta, var i princip 100% på att jag skulle köpa men kanske tåls att provas. Ser att du bor i malmö, testade du det i nån butik här i skåne ?

Yes, dom finns hos MC-Depån i staffanstorp. Där brukar vara ganska utgallrat så ring först och se så att de har din storlek i lager :tummenupp
 
HELT KNÄCKT! Vad jag än provar så måste jag ha olika storlekar för byxa (52) och jacka (54), men dom kommer aldrig kunna (blixtlåsas) ihop utan vara ett glapp mellan röven och jackan. Ska man då köpa ett helställ som är ex strl 54 och få lite pösigare ben eller köra med glappet?

jag kör med glapp, kombinerade en arlen ness skinnjacka och tog gore-texbrallor från lindstrands eftersom jag knappt kommer i skinnbyxor med mina vader, det blev ett glapp men har inte märkt av nåt vidare även fast jag kört i väder som varit kanske bara 2-3 +grader. iofs går jackan ner lite över, sen brukar man få en hansömm med jackan som är lös för att man ska kunna sy på den på brallorna så att det SKA gå knäppa ändå :) fråga dom du köper av efter en tillhörande sådan.
 
jag kör med glapp, kombinerade en arlen ness skinnjacka och tog gore-texbrallor från lindstrands eftersom jag knappt kommer i skinnbyxor med mina vader, det blev ett glapp men har inte märkt av nåt vidare även fast jag kört i väder som varit kanske bara 2-3 +grader. iofs går jackan ner lite över, sen brukar man få en hansömm med jackan som är lös för att man ska kunna sy på den på brallorna så att det SKA gå knäppa ändå :) fråga dom du köper av efter en tillhörande sådan.

Frågan är hur glappet påverkar OM du råkar ramla och i värsta fall får stjärten avskalad, annars gör det nog ingen skada...bättre luftflöde förmodligen. :) Skinn känns säkrare oavsett men inte lika bekvämt. Det blir nog begagnat från blocket, finn en del att ta på.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top