Behövs verkligen alla dessa dyra skinnställ och tillbehör som kostar multum?

Jag kan jämföra min två par handskar.

Ett par Dainese Full Metal Pro för 3500 kr
Och ett par Alive Speedracer för 599 kr.

Dainese handskarna har allt lyx man kan få nästan.
Sitter jättebekvämt och är tunna och lätta.

Alive handskarna har ingen lyx, plastskydd, ej brodyr-sömmar utan man ser råkanterna. De är tyngre, bredare och inte alls lika bekväma, dock inte obekväma.

Vid en krasch så tror jag dock det inte är någon större skillnad.
Dainesen har tunnt starkts skinn, Alive har Tjockt.
 
Här är mina åsikter.

Hjälm köp en som sitter bra ha gärna en kunnig i ämnet som kollar att den verkligen sitter bra. Min visade sig va lite för stor när jag gick till en bra handlare. Den som satt bäst var lite billigare. Priset är inte så viktigt eftersom t. ex. biltema fick bra i test.

Ryggskydd samma här köp ett som sitter bra och är bekvämt att åka i. Se även till att det går tillräckligt långt ner på ryggen. Även här tror jag inte pris spelar så stor roll utan passformen är viktig som exempel fick Lidls ryggskydd bra i test.

Stövlar här är det livsviktigt köp enbart de bästa t. ex. Daytona eller TCX competizione. Det är viktigt att det finns vridskydd och klämskydd. Fastnar du med foten under hojen är det kört. Jag välte hojen då jag kom mellan två växlar och klämde foten mellan marken och centralstödet. Detta var i praktiken från stillastående. Klantigt nog hade jag bara gympa dojjor. Tog månader för foten att bli bra tänkt om det gått i 70.

Skinnställ de flest är nog bättre än allväder. Jag skulle köpa nåt som är erkänt och testat. Kör själv i Arlen Ness och har ingen aning om vad det är för skinn.


Är skrivet tidigare om sömmar i tex skinnställ, detta gäller även handskar. Bra handskar har även sömmarna lagda så du inte känner de när du kör.

En annan liten aspekt på pris/kvalite/skyddsnivå på tex hjälm.

Den billigare hjälmen kan nog när den är ganska ny skydda precis lika bra, det är inte glas- och kolfibern eller epoxin de sparar in på. Men inredningen är gjord i sämre material på en billigare hjälm, har provat lite olika nivåer och inom en säsong räjsing ser inredningen i en billig hjälm rejält sliten ut, 3 säsonger i en shoie får inte inredningen att se så sliten ut.
 
Ni som beställer skinnställ från webhshopar - hur fan gör ni med storlekarna osv?
Jag menar, ProBiker som någon tipsade om i tråden finns väl inte hos lokala handlare så man kan testa storlekar? Och man kan väl inte gärna köpa samma storlek som man har på sitt nuvarande ställ (goretex) och ta för givet att det passar?

För mig så är skyddsutrustningen viktig, jag vill inte avsluta hojåkat efter första vurpan bara för att jag snålade in på något.

Då får man kolla deras storleksguide. Du ska inte lyssna på folk som säger till dig att det ska va så tajt att du knappt ska kunna andas. Kolla storlekstabellen, bestäl. Skulle det bli riktigt fel, kostar det dig 3-400 att skicka tillbaka stället till Louis. De skickar KOSTNADSFRITT en ersättningsvara. På två försök borde man lyckas pricka in sin storlek tycker jag. Dessutom är skinn formbart, så det töjer sig lite

För mig så är skyddsutrustningen viktig, jag vill inte avsluta hojåkat efter första vurpan bara för att jag snålade in på något.
Då är det bara det bästa som duger, eller hur ? Daytona stövlar, Dainese ställ med airbag, Held handskar för 3 papp, etc.

Visst e det viktigt, men skillnaderna är inte så stora. Vi pratar inte om en bilkonstruktion där deformeringszonerna måste vara noga uträknade, bilen krocktestad N gånger, etc. Vi pratar om en jävla kondomdräkt i skinn och en kruka på huvet. Mycket av det handlar om design, prestige och komfort. Skillnaderna i funktion är förhållandevist små
 
Last edited:
haha :P
Jag kör sällan utan hela kittet, det kostar ett par minuter extra att ta på sig byxorna med. Men visst, ibland kör man till affären i bara jeans och gympadojor.
 
haha :P
Jag kör sällan utan hela kittet, det kostar ett par minuter extra att ta på sig byxorna med. Men visst, ibland kör man till affären i bara jeans och gympadojor.
 
Är skrivet tidigare om sömmar i tex skinnställ, detta gäller även handskar. Bra handskar har även sömmarna lagda så du inte känner de när du kör.

En annan liten aspekt på pris/kvalite/skyddsnivå på tex hjälm.

Den billigare hjälmen kan nog när den är ganska ny skydda precis lika bra, det är inte glas- och kolfibern eller epoxin de sparar in på. Men inredningen är gjord i sämre material på en billigare hjälm, har provat lite olika nivåer och inom en säsong räjsing ser inredningen i en billig hjälm rejält sliten ut, 3 säsonger i en shoie får inte inredningen att se så sliten ut.

Håller fullständigt med. Men som du skriver är hjälmen relativt ny skyddar den troligtvis lika bra. För mig satt Shoei konstigt en KBC passade mycket bättre.

När det gäller skinnställ vill jag bara påpeka att jag tror det är rätt få som vet vad de har för skinn och vilka sömmar i sitt ställ. Tror själv att Arlen Ness är lika bra som Berik t ex. men det kan ju vara fel.
 
De allre flesta skinnställ är väl från ko. Värsta race-ställen känguru.
Arlen Ness och Berik är väl samma ställ egentligen, samma designer och sys i samma fabrik
 
.........

I användarinformationen ska det även framgå vilket testinstitut, namn och id-nummer, som utfärdat CE-märkningen.

.........

CE märkningen och "Declaration of confirmity utför tillverkaren/säljande företaget..... självt.

Det är en mycket spridd vanföreställning att det görs av någort superinstitut.

Det man kan göra är att låta något testlab utföra tester som kan ligga till grund för CE-märkningen man gör. Inget man behöver göra men är rätt smart att ha gjort om ditt CE märke ifrågasetts.

I användardokumentationen är det mycket sällsynt att man anger testinstitut. Om man gör det är det antagligen för att man tycker namnet är flashigt och säljer bra, inte för att det är ett seriöst institut eller för att man måste.
 
Last edited:
Sedan finns ju Halvarsson och Lindstrand som är billiga från början. Håller extremt bra vid vurpor (fråga mig jag vet!)
Svenska märken dessutom...
 
Köper du inte dyra märkesprylar får du inte ligga.

rätt men tvärtom, knallar du omkring i jeans från ullared får du antagligen borra som helvetet i buskarna kring landets folkparker.

om du däremot steker i handsytt italienskt dito så kan du ju sitta och försöka charma tuttmodellerna på spybar tills din erektion ramlar av av sig självt.. :tuttar:krama:banana

same shit med hojkläder, vill du ligga är det snörda läderbrallor och jeansväst som gäller till kromsläde, inte aerodynamiska rymdoveraller på dödsmaskiner...
 
En sak säger ja bara, pruta inte på hjälm, inte värt att åka med nån sketen plasthjälm. Bättre att köpa en riktig hjälm över 3000, för då är det inte plast! :tummenupp
 
Hallå!

Har varit på både AVA-MC och MC-varuhuset och kikat lite idag, allt kostar stjärt och eftersom jag är vanskapt (smal underdel och bredaxlad så måste jag ha olika storlekar på både jacka och byxa vilket i sin tur blir ännu dyrare. REA-prylarna var 56+ i storlekar :huvet

Vilken tur att man får skatteåterbäring och struntar i semestern för att kunna njuta av detta intresse :) Fler förslag på rimlig utrustning mottages. Är 194/93
 
Hallå!

Har varit på både AVA-MC och MC-varuhuset och kikat lite idag, allt kostar stjärt och eftersom jag är vanskapt (smal underdel och bredaxlad så måste jag ha olika storlekar på både jacka och byxa vilket i sin tur blir ännu dyrare. REA-prylarna var 56+ i storlekar :huvet

Vilken tur att man får skatteåterbäring och struntar i semestern för att kunna njuta av detta intresse :) Fler förslag på rimlig utrustning mottages. Är 194/93
Det är en dyr hobby, det är bara att gilla läget, antingen tar man sig råd eller så avstår man, svårare än så är det inte.
 
Detta är lite skinnställ jag har tittat på och alla finns i svenska butiker. Tycker det är bra pris på dom, Men fråga är hur mycket skiljer sig kvaliteten på dess skinnställ ? Någon som har haft något ut av ställen ?

Alpinestars Octane 4995

Dainese Stripes 5996

ALPINESTARS 4995

SkinnStäll PRX-4 CE 2380
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top