Behövs styrdämpare till en 929:a?

Florodoltarzan

Med lem
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Skjutar-Södermalm förstås, var ska man annars bo?
Hoj
Nu: Kawa VN 800 Bobberbygge. Förut: Suzuki GS 750 -79 RIP, KTM Duke II -02 RIP, Honda CBR 929 RR -01 RIP, Honda Hornet 600 -05 RIP, KTM 640 LC4 -03 RIP, Kawa GPZ 750 -89 RIP
Tja alla,

köpte i november en 929:a, 01 och undrar nu om jag behöver lägga en massa deg på att skaffa en styrdämpare till den. Det bör tilläggas att jag kommer köra på bakhjulet en hel del.

Och nu vill jag inte veta att det är det säkra före det osäkra utan om det verkligen behövs. Vad jag förstår så måste man ha det på äldre R1:or men vad jag förstår så är det inte lika illa på Bladen.

Tack tack, Vi ses på slangen...
 
JEPP. Ett lite snett nedslag och tillhörande vobbel e inte skoj.
Jag tycker det är ett måste om man kör aktivt och även gillar att uiiiila :tummenupp
 
Jag har en -00 R1a och ängnade hela förra sommaren åt att lära mej wheela.

Råkade få "vobbel" 2ggr, 1 gång när jag lyfte framhjulet i en kurva i 50 km/h
och 1 gång vid ett ganska snett nedslag i ~170km/h och framhjulet nästan stod still. Men gemensamt för bägge var att det var inte speciellt hårresande.

Har jag haft tur eller bör jag också införskaffa en styrdämpare?

Hoppas det är ok om jag "lånar" tråden till en fråga om vobbling i allmänhet.
 
Läs boken A twist of the wrist II så får du se om du behöver en styrdämpare eller inte... :)
 
Tyckte inte att det behövdes på min. Kände inga tendenser till wobbel varken när jag försökte jula eller på gropiga landsvägar. I och för sig körde jag varken långt eller fort på bakhjulet.

Däremot på 954:an... stor skillnad.

Grattis till en skön hoj!
 
Helt onödigt på en 929:a; endast vid stenhård landsvägskörning kan framändan fladdra litegrann, om underlaget är tvättbrädeasfalt.
 
De är inte just mycket bättre än på en R1, det där är mest myter och snack tycker jag, folk säger så mycket olika.
Egentligen bör man ju skaffa en styrdämp för sin egen skull, det kan alltid uppkomma situationer när du får ett rejält vobbel.
Tycker du inte att du känner att det behövs överhuvudtaget, för det beror ju till viss del på körsätt så köp ingen, det låter ju ibland som om hojarna vobblar fram vid vanlig körning och riktigt så illa är det inte med någon modell.
 
R1 wannabe skrev:
Har jag haft tur eller bör jag också införskaffa en styrdämpare?

Hoppas det är ok om jag "lånar" tråden till en fråga om vobbling i allmänhet.
Det är nog du som har haft tur tror jag. Fick världens wobbel efter att jag lyft framhjulet (över en "minikulle") och sen gått över en ojämnhet i marken. Farten var väl över 200... Styret slog i stopparna i ramen flera gånger. Bromskolvarna var tillbakatryckta tillåme.

Tur som fan har jag kört RD125 -81 i flera år innan, så jag visste hur jag skulle göra. Men jag tror aldrig jag varit så nära förut, tror aldrig jag kommer komma så nära utan att gå omkull igen.

Förövrigt förändrades min syn på gatåkning efter det.

*Edit, det var ju iofs med R6an, men R1an ska väl vara ännu mer wobbelvillig?
 
Åkte till en början på min gamla 929:a, utan styrdämpare, utan några större bekymmer. Tyckte dock att den var en aning orolig under fullgasacceleration, men det var inget som jag fäste någon större vikt vid. Däremot efter ett något snett nerslag från slangen i närmare 160 och en grotesk tank-slapperupplevelse, så blev det närmast körskoletempo på körningen de nästföljande två veckorna tills det att jag fick hem min öhlinare. Skillnaden var som natt och dag. I övrigt, fråga race-puttarna om de åker med styrdämpare eller inte.
 
Tror att innan man känt av ett ordentligt styrslag så kommer man nog inte förstå vikten av en styrdämpare.

Så var det för mig iallafall.
 
Jag har 2st 929:or och jag håller med er allihopa :)
Egentligen behövs det ej någon styrdämpare för hojen är i grund och botten mycket stadig. Men jag skaffade en styrdämpare till racehojen mest för skojsskull och tyckte att det ändå gjorde positiv skillnad ( nu går den som på räls ). Skaffade sedan en till gathojen också bara för att jag tyckte det var skönt att ha då jag också ser det som en säkerhetsfunktion. Vobbel vill man undvika så jag tycker själv att det är värt pengarna ändå. Jag tycker personligen att det också borde vara standard på alla sporthojar.
 
OlleR skrev:
Det är nog du som har haft tur tror jag. Fick världens wobbel efter att jag lyft framhjulet (över en "minikulle") och sen gått över en ojämnhet i marken. Farten var väl över 200... Styret slog i stopparna i ramen flera gånger. Bromskolvarna var tillbakatryckta tillåme.

Tur som fan har jag kört RD125 -81 i flera år innan, så jag visste hur jag skulle göra. Men jag tror aldrig jag varit så nära förut, tror aldrig jag kommer komma så nära utan att gå omkull igen.

Förövrigt förändrades min syn på gatåkning efter det.

*Edit, det var ju iofs med R6an, men R1an ska väl vara ännu mer wobbelvillig?
Låter som om jag borde skaffa en styrdämpare.
Jag provade att vara lite oförsiktig på en Kawasaki Z1000 (-81 tror jag) och det vobblet önskar man inte ens sin ovän :näsblod
Trodde inte det kunde bli så på de nyare bågarna.
 
R1 wannabe skrev:
Låter som om jag borde skaffa en styrdämpare.
Jag provade att vara lite oförsiktig på en Kawasaki Z1000 (-81 tror jag) och det vobblet önskar man inte ens sin ovän :näsblod
Trodde inte det kunde bli så på de nyare bågarna.

hur är det med mindre maskiner då?? typ 600:a ?
tycker ni att det ska "behövas" på en så "liten" maskin?

börjar känna att man kanske borde skaffa sej styrdämpare bara för säkerhets skull???? :3freak
 
Precis som någon innan sa, efter man upplevt ett fetvobbel i en kurva så ter sig en styrdämpare som en synnerligen smart idé!! :död

Men det är klart, gillar man DEN adrenalinkicken så strunta i en!! :3freak
 
jag är ingen expert, men det verkar som att en styrdämpare kan invagga en i falsk säkerhet. dvs att man tror ha bättre kontroll på hojen än vad man igentligen har. (detta gäller då först o främst nybörjare)

vilket kanske resulterar i att den med styrdämpare kanske kör "mer" över sin förmåga än den som kör utan.

jag har ingen på min R6 & kommer heller inte att skaffa någon.
men vissa kanske köper/skaffar styrdämpare i poseringssyfte.
vad vet jag :D
 
wonderwizard skrev:
jag är ingen expert, men det verkar som att en styrdämpare kan invagga en i falsk säkerhet. dvs att man tror ha bättre kontroll på hojen än vad man igentligen har. (detta gäller då först o främst nybörjare)

vilket kanske resulterar i att den med styrdämpare kanske kör "mer" över sin förmåga än den som kör utan.

jag har ingen på min R6 & kommer heller inte att skaffa någon.
men vissa kanske köper/skaffar styrdämpare i poseringssyfte.
vad vet jag :D
Jag tror att folk redan kör så mycket över sin förmåga att det inte spelar så stor roll längre, tror det är större chans att gå omkull på ett wobbel än det är att gå omkull av den ökade känslan av kontroll av att ha en.

Jag hoppas att du slipper gå omkull när du får ditt första riktiga wobbel och inser att det borde sitta monterat. Jag har kört betydligt hårdare än va jag gjorde den gången och ändå höll det på bli slutet. (det var på en raksträcka)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top