Behövs sätet bytas?

Menar du då utan att hålla på värma och kyla? Bara knacka i.

Blir lättare att värma och kyla med men jag har en likadan lagerbana på min r6a (typ likadan) och där tog ja bara den gamla lagerbanan och vände den upp och ner för stt sedan banka på den med en plasthammare, med metodiska slag i en triangel så den nya går jämnt och fint ner.

Jag testade kyla lagerbanan innan men gav litet resultat, dock var garaget kallt som tusan då.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Sen när det känns stumt stt slå hsr den nått borten.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Stål utvidgar sig ca 12 my per meter och grad. Aluminium ca 20. Nu vet jag inte måtten och vilken tempdiff man kan uppnå, men Ca 100 graders temp diff känns väl rimligt och då borde det väl röra sig om ca 0,03-0,05mm minskat grepp vilket ju är en himmelsvid skillnad.
 
Last edited:
Du vill ha något som är vattentåligt.
Jag köpte https://www.maximausa.com/product/waterproof-grease/

såg nu att xlmoto hade slut på den men de va däe ja köpte min.

Tänk på att du måte fylla hela lagert med fett.

Tryck in till det är proppfullt, snåla definitivt inte.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Vilket lagerfett som helst funkar bra, Biltemas t.ex. Finns ingen anledning att köpa någon dyr specialprodukt. OBS att koniska rullager ska packas med en speciell teknik, här är en beskrivning från Timken på hur.

https://www.timken.com/pdf/10824_CV14 Packing A TRB With Grease.pdf
 
Jobbar fortfarande med att få loss den undre lagerbanan. Men satan vad det sitter. Jag lyckades få in mitt verktyg och kan banka på ovanifrån men det verkar inte röra på sig. Har varit på med en handhållen gasbrännare för att försöka hjälpa med lite värme också. Har haft på massa multispray för att försöka lösa upp lite rost eller skit också och får prova igen senare.
Det känns bra surt när det övre lossnade så enkelt
 
Kom just på att jag bytte ett nedre förra vintern, jag gjorde ett försiktigt snitt med en Dremmel, på snedden liksom och behövde inte ens kapa igenom hela innan den tappade spänningen och lossade lätt!
 
Behöver det där sätet bytas? Märken efter rullarna brukar det bli ganska snabbt, men det kanske tom är gropar i det där?
 
Behöver det där sätet bytas? Märken efter rullarna brukar det bli ganska snabbt, men det kanske tom är gropar i det där?

Det var lite det jag undrade. Det är inga gropar jag kan känna av iaf utan de ser mer ut som det lite blankpolerat.

Skulle vilja byta eftersom det följde med nytt i paketet men när det sitter som berget kommer jag väl antingen få kapa loss det som Chronic säger eller fortsätta köra med det.
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top