Behövs sätet bytas?

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Det är det undre sätet, lagret verkar i fint skick.
undre sätet.jpg

Var hittar man enklast en avdragare för det?
 
Antar att det är gropar som syns och då behöver hela lagret bytas. Du kan lägga i en stav (t.ex. skruv av lämplig längd) som du fäster med MIG-punkter så är det lätt att få bort lagerringen.
 
Det brukar finnas en liten kant som du kan knacka på från andra hållet med lämpligt dorn.
Ja, båda delarna av lagret bör bytas
 
Det brukar finnas en liten kant som du kan knacka på från andra hållet med lämpligt dorn.
Ja, båda delarna av lagret bör bytas

Tyvärr finns det ingen kant som man kan slå mot från andra hållet utan det gäller att komma underifrån och dra. Alternativt så har jag sett verktyg som man hakar i underifrån och som sen gör det möjligt att knacka ovanifrån. Jag la en beställning och får se om det går att använda.

Byte av lagret på styrstammen låter jag nog en verkstad sköta. Kommer man med det löst och med nya delar kan jag inte tänka mig att de borde ta allt för mycket.

Sen gäller det ju att få tillbaka lagerytorna men där tänker jag helt enkelt att jag får försöka med lite värme och kyla innan jag försöker mig på att knacka i det. Biltema har verktyg för att knacka i säten, ska se om det är något som passar
 
Tyvärr finns det ingen kant som man kan slå mot från andra hållet utan det gäller att komma underifrån och dra. Alternativt så har jag sett verktyg som man hakar i underifrån och som sen gör det möjligt att knacka ovanifrån. Jag la en beställning och får se om det går att använda.

Byte av lagret på styrstammen låter jag nog en verkstad sköta. Kommer man med det löst och med nya delar kan jag inte tänka mig att de borde ta allt för mycket.

Sen gäller det ju att få tillbaka lagerytorna men där tänker jag helt enkelt att jag får försöka med lite värme och kyla innan jag försöker mig på att knacka i det. Biltema har verktyg för att knacka i säten, ska se om det är något som passar

Använd det gamla lagerbanan och knacka i det nya med bara. Funkar utmärkt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Uppskattar tipsen!

Vet inte om jag har en modell med ovanligt stora lager eller om det är för att det är en gammal hoj men det verkar vara väldigt svårt att hitta verktyg som passar.

Det undre är 55mm och det övre är 46mm.
 
verkar vara väldigt svårt att hitta verktyg som passar.

Som det skrivits om i andra trådar, har man en TIG/MIG-svets och lägger en sträng på en del av lagerbanan ramlar den ut nästan av sig självt då den krympande svetssträngen gör diametern lite mindre - plus att man får något att pressa/slå på.
 
Som det skrivits om i andra trådar, har man en TIG/MIG-svets och lägger en sträng på en del av lagerbanan ramlar den ut nästan av sig självt då den krympande svetssträngen gör diametern lite mindre - plus att man får något att pressa/slå på.

Fan, borde skulle ha en svets. Det verkar ofta lösa mycket.
 
Mitt verktyg för omöjliga lagerbanor. Två gånger har det funkat. Nu är spetsen lite krokig. Längderna och böjen gör att man får pressa den övre delen (som man slår på) mot motsatta sidan i röret (styrhuvudet) vilket hjälper till att få in spetsen i springan mellan rör och lagerbana.
Om du kan slipa ner en mm på två ställen bredvid lagerbanan så underlättar det för verktyget. Man wobblar nog inte av vägen för det.
e448233f2ff6992cbae5e86805ae594d.jpg

58d65d6defa536acfafb01abc0a4ba72.jpg

bc7f97a26e9557a3b72380bec38d5509.jpg



Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Inte bara krympspänningerna som bidrar. När du värmer så omvandlas martensiten till ferrit och perlit, dvs volymen minskar.
 
Jag använder en sådan här för lagerbanorna. Tar upp till 55 mm.
http://www.parktoolmotorcycle.com/product/steering-race-remover-rt-2

Har fungerat på alla cyklar, förutom nedre lagerbanan på en Yamaha XT660R. Där var det obefintligt yta. Då fick det lösas med att svetsa dit en metallbit och för att kunna slå ut lagerbanan. Enklare för den ovane svetsaren att svetsa fast något att slå mot, än att dra en sträng en bit runt lagerbanan. Man vill inte råka svetsa fast i ramen.
 
Jag använder en sådan här för lagerbanorna. Tar upp till 55 mm.
http://www.parktoolmotorcycle.com/product/steering-race-remover-rt-2

Har fungerat på alla cyklar, förutom nedre lagerbanan på en Yamaha XT660R. Där var det obefintligt yta. Då fick det lösas med att svetsa dit en metallbit och för att kunna slå ut lagerbanan. Enklare för den ovane svetsaren att svetsa fast något att slå mot, än att dra en sträng en bit runt lagerbanan. Man vill inte råka svetsa fast i ramen.

vart köper man en sådam o pris
 
Internet eller i butik. Runt 400-600 kr. Har en för lån, men befinner sig i 08-land.
Observera att det är modell Park Tool RT-2 som tar upp till 55 mm.

Exempel internet:

https://www.cykelkraft.se/styrlagerverktyg-rt-2-demontering-styrlagerskalar-os

https://www.wiggle.se/park-tool-ver...MIxcKS1u3J4AIVhrUYCh2i2Q0hEAQYASABEgJF__D_BwE

Exempel butik:
https://www.sportson.se/produkt/styrlagerverktyg-rt-2

Det jag har kvar att lösa är att pressa tillbaka lagerbanorna. Jag har hört lösningen med gängstång och muttrar. Jag vet dock inte var jag kan hitta brickor eller liknande som är bra storlek. Det ska klara 46/55 mm

Hur är det annars med verktyg? Jag vet att Motion Pro har verktyg men jag kan inte hitta något i Sverige och jag orkar inte beställa från USA, främst pga frakttiden. Vill inte köpa de dyra pressverktygen för över tusenlappen

EDIT:
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...rktyg-for-packboxar-och-lagerbanor-2000016975

19-247 och sen värma kronan och ha lagerbanorna i frysen innan så borde det väl fungera.
 
Last edited:
Det jag har kvar att lösa är att pressa tillbaka lagerbanorna. Jag har hört lösningen med gängstång och muttrar. Jag vet dock inte var jag kan hitta brickor eller liknande som är bra storlek. Det ska klara 46/55 mm

Hur är det annars med verktyg? Jag vet att Motion Pro har verktyg men jag kan inte hitta något i Sverige och jag orkar inte beställa från USA, främst pga frakttiden. Vill inte köpa de dyra pressverktygen för över tusenlappen

EDIT:
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...rktyg-for-packboxar-och-lagerbanor-2000016975

19-247 och sen värma kronan och ha lagerbanorna i frysen innan så borde det väl fungera.

Jag har lagt dem i frysen och knackat dit dem med en träregel och gummiklubba några gånger, kan inte se att det skulle bli skrot bara för att lagret hamnar lite snett på vägen, men som vanligt tycker väl vissa att det är vansinne
 
som ja skrev i tidigare inlägg så är det lätt att knacka ditt dem med det gamla lagerbanan.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top