behövs ombestyckning??

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Har tagit bort ljuddäparen på kompisens cykeln, är en 4-taktare med cv förgasare

Cbr 125r

tror ni man behöver ändra bestyckningen på den nu när han kör utan ljuddäpare??

Måste man byta munstycke eller finns det någon skruv att justera det på?

Ni kanske ifrågasätter varför man gör något sånthär men den går och låter bättre:)

Edit hur märker man att cykeln får förlite bränsle med cv förgasare??

Last edited:
RS "Alex" skrev:
jo jag såg den:) men finns det något som kan skadas eller något? har läst den där tråden och cykeln är nog rätt bestyckas endå:) men finns det något annat man kan behöva justera?? :confused:
Har du för snålt bestyckat kan ventilerna skadas, framförallt på avgassidan.

RS "Alex" skrev:
jo jag såg den:) men finns det något som kan skadas eller något? har läst den där tråden och cykeln är nog rätt bestyckas endå:) men finns det något annat man kan behöva justera?? :confused:

Nåt annat som "man kan behöva justera"? Skosnöreslängden? Bränsleblandningen är det enda som påverkas - och bör justeras. Mer ljud innebär inte alltid mer effekt. Mina 1371'a loosade 25 hästar när jag plockade bort ljuddämparen (utan annan åtgärd) sist jag bänkade den (med Lambdasond inkopplad)

Utöver avgasventilerna som #18 skrev om... smälta eller sönderspikade kolvar eller smält tändstift.

andersbrink skrev:
Nåt annat som "man kan behöva justera"? Skosnöreslängden? Bränsleblandningen är det enda som påverkas - och bör justeras. Mer ljud innebär inte alltid mer effekt. Mina 1371'a loosade 25 hästar när jag plockade bort ljuddämparen (utan annan åtgärd) sist jag bänkade den (med Lambdasond inkopplad)

Utöver avgasventilerna som #18 skrev om... smälta eller sönderspikade kolvar eller smält tändstift.

att den tappade hästar det kan inte ha haft men för snål bränsle blandnining att göra?? aja det är kanske ovesäntligt

men det kanske går lite snålt efter allt testande nu men han upplever ändå bättre acc.... inte konstigt med den dämparen heller om man tar och tittar inut i den och riktar den mot solen får man inget ljus genom släpp den är som en stor plugg hela den å jävlar va den väger oj oj :hihi

Men det är bara att byta det där munstycket då:)

RS "Alex" skrev:
att den tappade hästar det kan inte ha haft men för snål bränsle blandnining att göra?? aja det är kanske ovesäntligt

men det kanske går lite snålt efter allt testande nu men han upplever ändå bättre acc.... inte konstigt med den dämparen heller om man tar och tittar inut i den och riktar den mot solen får man inget ljus genom släpp den är som en stor plugg hela den å jävlar va den väger oj oj :hihi

Men det är bara att byta det där munstycket då:)
Att du inte ser igenom dämparen beror på att den är av kammartyp. Har inget med pluggar att göra, bara en annan sorts ljuddämpare.

Nr:18 skrev:
Att du inte ser igenom dämparen beror på att den är av kammartyp. Har inget med pluggar att göra, bara en annan sorts ljuddämpare.

Men det verkar då inte vara någon full flödes dämpare om jag säger så då :hihi

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...