Behövs mappning och öppnare filter?

fralz

Ny medlem
Gick med
21 May 2008
Hoj
2004, Suzuki GSX-R1000 & 1950, Monark M300
Ska köpa nytt avgas till min sv650s -01 (förgasare) och tänkte som så att öppnar man upp i ena änden borde man väl göra det i den andra också plus att man nog borde mappa den också. Mina frågor blir alltså: ska jag köpa öppnare filter och måste jag mappa den? (allt orginal nu) Är mest ute efter ljud men lite extra pulver skadar ju inte...
//Fralz

Rätt tänkt, lättare ut kräver mera in..motorn tenderar att gå magert med öppnare pipor o än mera magert med mer lättflödande filter därför bör du kompensera med mer juice. Skadar ju inte att öppna upp den på insugsidan ,dock inte ett måste, mappning kommer väl inte på fråga då det är en förgasarmotor men ombestyckning eller ev Dynojetkit med större munstycken o nya nålar är väl att rekommendera.
Jag och flera med mig har dock dåliga erfarenheter av dynojetkiten då nålarna tycks slita rätt hårt på stigarrören.. gå upp nån storlek i huvudmunstycken och chimsa upp nålarna med en tunn bricka om du inte har flera spår på nålen att spela med är mitt råd, sen är det "rövbänkning" som gäller:)

Försök känna efter ordentligt INNAN du byter burkarna hur den går på olika last o varvtal, om den tvekar vid vissa påslag tex.
När du bytt pipor så märker du lättare var du behöver feta upp blandningen i registret om du har i färskt minne hur den gick innan, försök att glömma att den låter goare bara:D

Lycka till:tummenupp

Last edited:
Tackar! Vet du vad ombestyckning av förgasaren kan kosta?

Tackar! Vet du vad ombestyckning av förgasaren kan kosta?

Ingen aning men det fixar du själv om du inte har tummen mitt i näven, köp 1 storlek större munstycken att börja med o se hur det verkar, har du inte flera spår att flytta segersäkringen i på nålen så lägg en tunn bricka under(0,5-1,0mm) för att höja nålen..det är väl ett utgångsläge, sen får du väl öka på om det behövs på :tummenupp både munstycke o nålhöjd

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet