Behövs eftermarknadsfilter (K&N)??

R-one

Om du vill bli tvåa, häng på mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen... Yamaha yz250 om det räknas...
Tjenare.

Tänkte köpa ett K&N-filter till R1an.
Blir det någon skillnad effektmässigt eller är det inte förens man portar osv som det märks?
Har acra-slipon.

800 spänn är ändå 800 spänn....

O ja ger 12 hästar direkct....

Nä på motorcyklar med redan hög effekt original brukar just inte luftfilter ge något men bra att byta om de är gamla och fulla med skit

R-one skrev:
Tjenare.

Blir det någon skillnad effektmässigt eller är det inte förens man portar osv som det märks?
Har acra-slipon.

Billigare att gå ner några kilo sjäv :tummenupp

JB

hellbit skrev:
Blir det någon skillnad på ljudet med ett sportluftfilter?
På min Bmw (bil)blev det nämligen en viss skillnad.

Insugnings ljudet blir något vassare. Frågan är om man själv hör det när man kör hojen??

På sugmotorer så blir det inte så stor skillnad med enstaka förändringar. Sjävklart vill tillverkarna få oss att tro att tex deras luftfilter ger si och så många extra hk.

All seriös trimning börjar egentligen med motorns luftflöde. Det ena ger det andra. Men det är nu det börjar kosta kulor. Personligen har jag ett slip- on pga ljudet blir skönare. Och det i sig är en del av upplevelsen. Men inte faan känner jag någon skillnad i hk mot original.

Bort med onödig vikt är den billigaste trimmningen. Hmm va var det nu Mr Rossi vägde??

JB

Last edited:
Bara ett filter ger inte ett skit.
Om man däremot tittar igenom hela kedjan, från filter till avgas kan det börja hända grejor.

Tunnare filter ger möjlighet till mer soppa, kan hojen komprimera (högre?) och antända den rikare gasblandningen för att slutligen få ut den genom avgasröret snabbare så har du mer effekt. Skitenkelt!

jag har på min hoj k&n filter Vance & hines slipon samt dynojet kit, å kan intyga att den låter från insuget, när man kör hojen hör man knappt något annat, när man öppnar på så låter det ganska skapligt. :tungan
det är ett gött ljud. :yoparty

jo, om du ska byta filter ska du som någon sa bestycka om förgasarna. men tänk även på att hojen måste få ur sig avgaserna, annars funkar det aldrig.

Spar pengarna då tillbehörsfillter oftas ger mindre effekt på moderna mc, enda fördelen är att de kan tvättas.
Köp dig ett riktigt grenrör i stället.

R-one skrev:
Tjenare.

Har acra-slipon.

Kobolt skrev:
Bara om det kommer mer luft genom det nya filtret än genom det gammla. mer luft = mer bensin
MMmm men huvodsaken med ett effektfilter är ju att det just ska komma mer luft genom det, eller rättare sagt att det ska flöda lättare igenom det..

Jag har sett bänkning på en GSXR med nytt orginal och nya sk effektfillter, orginal gav 1hk mer än det bästa effektfillteret = tråkigt men sannt.
Ett smutsigt orginal ger ju mindre effekt än ett nytvättat effektfillter och fördelen med tvättbara fillter är ju att man spar en del pengar i längden.
Det som ger mest effekt är inget fillter alls men sliter ju en del extra.

E22 skrev:
MMmm men huvodsaken med ett effektfilter är ju att det just ska komma mer luft genom det, eller rättare sagt att det ska flöda lättare igenom det..

R-one skrev:
Tjenare.

Har acra-slipon

K&N ska visst ge bättre flöde, med rätt bestyckning eller insprutning borde det ge mer effekt. Kolla följande test av luftfilter:

http://www.bobistheoilguy.com/airfilter/airtest1.htm

Superbike Roger skrev:
Jag har sett bänkning på en GSXR med nytt orginal och nya sk effektfillter, orginal gav 1hk mer än det bästa effektfillteret = tråkigt men sannt.
Ett smutsigt orginal ger ju mindre effekt än ett nytvättat effektfillter och fördelen med tvättbara fillter är ju att man spar en del pengar i längden.
Det som ger mest effekt är inget fillter alls men sliter ju en del extra.
*nyfiken* var då fuggarna justerade efter var & ett av filterna??

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park