Behövs det hårdare straff?

Behövs det hårdare straff?

• Antal röstningar
    0
Är det därför många kör prick 139 km/h på 110-väg?

brottslingar gör inte det, vanliga svensson gör det, och de är många.

jo, vanliga svenssons bryter mot lagen.

Och det är det jag tycker är märkligt. Visst ska en sjuk människa ha hjälp, men han har fortfarande begått ett allvarligt brott och måste sona det. Man kan inte bara ta hänsyn till brottslingen, han är liksom "lägst prioriterad". Man måste ta hänsyn till brottsoffret, anhöriga till brottsoffret och alla andra som påverkats av händelsen. Så visst, hjälp för all del den som behöver hjälp. Men han har fortfarande gjort allvarligt fel, och för fel har vi straff. Annars kan ju vem som helst yrka på psykisk sjukdom, gå på lite rehab och sen komma ut.
Och det måste förhindras till varje pris. Därför tycker jag inte att man kan ersätta fängelse med rehab. Visst kan man ha rehab också, men det får i så fall vara ett komplement.

Allt må inte vara precis svart eller vitt, viss gråskala kan också finnas. Men jävligt ofta så upprepar sig mönster precis så som man kan förvänta sig, och då borde man agera utefter det och istället göra undantag när sådana uppkommer:fakta

nu vet jag inte hur mycket kunskap du har kring svensk kriminalvård men normalt sett så får man ju villkorlig dom me ev. samhällstjänst eller fotboja om du blir dömd till högst 6 mån. fängelse.... det finns dock dem som haft längre straff som ändå fått det...

det finns även nåt som heter "behandlingshem" där man rehabiliterar/behandlar folk me bla aggressionsproblematik mm , dock så får man sitta hela sitt straff om man börjar sitt tid på behandlingshem vilket man inte gör på anstalt där man avtjänar 2/3delar av straffet... börjar man dock sin "verkställighet" på anstalt o sedan blir placerad på behandlingshem så behöver man bara sitta av 2/3delar... , dock så e det ens egen kommun som betalar behandlingshemmet (soc.) vilket kostar 4000-6000kr/dygnet....

självklart e det BO som ska prioriteras högst men även GM måste ju tas om hand me för att försöka förhindra att situationen ska upprepas...

nu e det inte så lätt att "spela" psykiskt sjuk för att få vård o ingen människa vill ju bli "kryssad" (stämplad som psykisk störd) just att folk tror att det e så lätt att få "vård" som gör mig lite irriterad.... ex. en person som får en psykos o ex. mördar nån i sin psykos kommer me all säkerhet att klara den rättpsykiatriska undersökningen o dömas till fängelse.... , finns flera exempel...

tyvärr som du säger så återfaller nånga i brott.... vissa pga psykiska problem typ våldsbrott , sexbrott... andra återfaller i s.k "vinningsbrott" ex. rån , stöld bedrägeri mm....

sett många exempel... en kille som jag satt me som var runt 30 år... suttit inlåst i princip sen han var 14 år.... då dömdes han för mord...., sedan misshandel o vapenbrott o nu sitter han för mordförsök , när han kommer ut om ca. 2 år så har han spenderat över 10 år av sitt liv bakom lås o bom..., tragiskt.... ,hur trevlig kille som helst men när det "flippade" så då "flippade" det rejält....

mvh.T

, dock så e det ens egen kommun som betalar behandlingshemmet (soc.) vilket kostar 4000-6000kr/dygnet....

Inte riktigt. Soc i hemkommunen måste skriva på en ansvarsförbindelse att dom betalar fortsatt behandling om det krävs efter tiden för villkorlig frigivning. Under tiden som straffet avtjänas är det Kriminalvården som betalar behandlingen.

Inte riktigt. Soc i hemkommunen måste skriva på en ansvarsförbindelse att dom betalar fortsatt behandling om det krävs efter tiden för villkorlig frigivning. Under tiden som straffet avtjänas är det Kriminalvården som betalar behandlingen.

min handläggare på frivården kom till mig på häktet när jag satt häktad för 3 gången på rad o undrade om jag ville ha behandlingshem om jag vart dömd igen... så jag tackade ja till detta o min handläggare kollade me Soc. som godkände det,,, men jag vart friad efter 25 dygns häktning så jag slapp ny påföljd men som sagt... Soc. lärde ta beslutet vilket jag fick skriva under bara...

mvh.T

min handläggare på frivården kom till mig på häktet när jag satt häktad för 3 gången på rad o undrade om jag ville ha behandlingshem om jag vart dömd igen... så jag tackade ja till detta o min handläggare kollade me Soc. som godkände det,,, men jag vart friad efter 25 dygns häktning så jag slapp ny påföljd men som sagt... Soc. lärde ta beslutet vilket jag fick skriva under bara...

mvh.T

Det har att göra med att Soc ska fortsätta betala efter VF. Skriver inte Soc på ansvarsförbindelsen blir det inget behandlingshem p.g.a att Kriminalvården inte vill lägga pengar på en behandling som kanske bara blir halv. Jag har tidigare jobbat på behnadlingshem och vet vilket meck det kan vara att få soc med på tåget eftersom dom mest räknar siffror.

Ang pollen: vilken SH-kvinna här skulle erkänna att hon är en 40+:are? :rolleyes:

Tant erkänner.

Och i vissa fall anser jag att det kanske skall dömas ut straff i som ligger i det högre spektrumet av straffskalan.

Orkar lixom inte ge mig in i debatten om lyxsemester men efter att ha jobbat på Halls säkavdelning och på Kronbergshäktet så vill nog inte jag åka på semster om inlåsning 12H per dygn på anstalt samt 23H per deygn i häktet ingår i min semster.
Kroppsvisitation och övervakade urinprov vill jag helst undvika på semester.

Tant erkänner.

Och i vissa fall anser jag att det kanske skall dömas ut straff i som ligger i det högre spektrumet av straffskalan.

Orkar lixom inte ge mig in i debatten om lyxsemester men efter att ha jobbat på Halls säkavdelning och på Kronbergshäktet så vill nog inte jag åka på semster om inlåsning 12H per dygn på anstalt samt 23H per deygn i häktet ingår i min semster.
Kroppsvisitation och övervakade urinprov vill jag helst undvika på semester.

Äntligen nån som vet vad det handlar om...STORT TACK!!!!:tummenupp

visst får många straff som ligger i den nedre delen av straffskalan fast de upprepade ggr begått samma brott...

vilken avdelning på kronoberg kobbade du på o när i tiden jobbade du??

mvh.T

Äntligen nån som vet vad det handlar om...STORT TACK!!!!:tummenupp

visst får många straff som ligger i den nedre delen av straffskalan fast de upprepade ggr begått samma brott...

vilken avdelning på kronoberg kobbade du på o när i tiden jobbade du??

mvh.T

Var mest på 9-2-1 eller 8-4-5, jobbade där 1999 till 2002.
Var på intaget några gånger men efter ett antal hot så var de inte så skoj att vara där....

Både ja och nej. Nu tycker jag att man måste se från fall till fall då det finns förmildrande omständigheter och även ibland rättfärdigande. Men rent generellt anser jag att vi bör höja straffskalorna på grövre våldsbrott (Mord och våldtäckt) samtidigt som man borde sänka straffskalorna på andra brott (knarksmuggling skattefusk bla)

Nu bryr jag mig inte om att högre straff inte leder till att det begås färre brott utan jag tillämpar mer vedergällning - Varför ska mördare få leva när de knappast visade sina offer nåd.

Var mest på 9-2-1 eller 8-4-5, jobbade där 1999 till 2002.
Var på intaget några gånger men efter ett antal hot så var de inte så skoj att vara där....

intaget?? de e väl 7:3-4??? våning 8-9 e väl "öppna" avdelningar eller???

man brukade höra när det kom in nån (som jag benämnde dem): "kola-snortande-jallas":D o förde ett jävla liv... , hotade personalen o skit...

mvh.T

Last edited:
intaget?? de e väl 7:4??? våning 8-9 e väl "öppna" avdelningar eller???

man brukade höra när det kom in nån (som jag benämnde dem): "kola-snortande-jallas":D o förde ett jävla liv... , hotade personalen o skit...

mvh.T

Intaget e på 7an ja, 8-4-5 var öppen en för kvinnor en för män
9-1 restiktioner
9-2 blandat men ofta killar med långa straff framför sig.

Intaget e på 7an ja, 8-4-5 var öppen en för kvinnor en för män
9-1 restiktioner
9-2 blandat men ofta killar med långa straff framför sig.

vad e skillnaden på intagna på 7-5 SÄK. o 9-1 REST. då???

hur som så var personalen på 7-5 SÄk. riktigt roliga t.o.m så jag skickade in en "dagens ros" i om det var aftonbladet eller Expressen vilket uppskattades till den grad att jag fick tårta o nån pizzabit mm :tummenupp

mvh.T

Både ja och nej. Nu tycker jag att man måste se från fall till fall då det finns förmildrande omständigheter och även ibland rättfärdigande. Men rent generellt anser jag att vi bör höja straffskalorna på grövre våldsbrott (Mord och våldtäckt) samtidigt som man borde sänka straffskalorna på andra brott (knarksmuggling skattefusk bla)

Nu bryr jag mig inte om att högre straff inte leder till att det begås färre brott utan jag tillämpar mer vedergällning - Varför ska mördare få leva när de knappast visade sina offer nåd.
Är det nått man ska höja straffskalan på så är det väl knarksmuggling... men det kanske bara är jag som tycker det!

Det har att göra med att Soc ska fortsätta betala efter VF. Skriver inte Soc på ansvarsförbindelsen blir det inget behandlingshem p.g.a att Kriminalvården inte vill lägga pengar på en behandling som kanske bara blir halv. Jag har tidigare jobbat på behnadlingshem och vet vilket meck det kan vara att få soc med på tåget eftersom dom mest räknar siffror.

säg som det var.... DU SATT PÅ BEHANDLINGSHEM PGA DITT SH-MISSBRUK!!!:krama

mvh.T

klart att det borde vara lite mer "förmildrande omständigheter" på vissa saker..

ex: om nån dödar en våldtäktsman som förgripit sig på en anhörig...

skattebrott har ju helt sjukt höga straff o det spelar ju ingen roll vare sig det handlar om 100 000 kr eller x antal miljarder...

narkotikabrott hade ju tidigare haft ett övre "tak" på straffet på 10 år... , det spelade ingen roll om du har 1-2kg eller 100kg "pulver" (amfetamin/kokain) mm du fick högst 10 år... numera så kan man ju få upp till 18 år tror jag det e.. efter det så utdöms ju "livstid" dock kan man ju bara få "livstid" för mord o landsförräderi tror jag de va ...

mvh.T

Är det nått man ska höja straffskalan på så är det väl knarksmuggling... men det kanske bara är jag som tycker det!

helt klart!!!:tummenupp det skiten förstör så jävla mycket + att många våldsbrott sker under påverkan av droger , fludder o skit...

mvh.T

Last edited:

Javisst så lever knarkindustrin på andras misär, men langarna väljer ju knappast åt missbrukarna ifall de ska ta droger eller inte. Dock är kan knarkhandeln vara otäck med tanke på korruption, mord och organiserad brottslighet.

Javisst så lever knarkindustrin på andras misär, men langarna väljer ju knappast åt missbrukarna ifall de ska ta droger eller inte. Dock är kan knarkhandeln vara otäck med tanke på korruption, mord och organiserad brottslighet.
Konstigt resonerat tycker jag. Bara handeln i sig skapar ju en massa oreda som du säger. Sen det dom säljer används och för med sig ännu mera oreda. Smugglaren är helt klart roten till mkt ont så det är ju DOM man ska sätta dit.

Last edited:

just det langarna gör när de bjuder småungar i 12-17års åldern på "skit"...

ex. för x antal år sen var det några killar i runt 20 års åldern som "gav" småungar i 12-14 års åldern på hasch o skit o sedan fick småkillarna sno pengar , smycken o skit av föräldrarna för att betala... småtjejerna fick "betala" på SITT VIS!!!:tuttar

detta gjorde mig lite upprörd varpå jag gick hem till langaridioten o det sedan uppstog lite "tumult" varpå polisen hämtade in mig (bodde hos morsan då som inte var allt för glad på att snuten kom o bankade på dörren runt midnatt....

jag åberopade "självförsvar" o sedan fick snuten reda på att "pundarpacket" hade varit o vält gravstenar nån dag tidigare varpå anmälan om misshandel mot mig las ner o jag fick en klapp på axeln me orden : dra me "dem" bakom husknuten där det inte finns några vittnen:tummenupp

en annan historia om pundare som langat "skit" till småungar o sedan fick "smisk"....

Hände inte allt för länge sen då en idiot sålt "fludder" o skit till småungar varpå han "fick" så snällt följa me ut i en skogsdunge o sedan skulle han berätta var han hade "skiten" gömt.... lite motstridig men han gav upp efter att ha blivit strypt medvetslös , väckt me vatten... 3GGR.:huvet , attans att den stackars langaren fick en liten hjärnskada :D

unga som hamnar i "fel" kretsar kan lätt hamna i missbruk pga "grupptryck" mm... så säg inte att det e deras eget val...:va

ungdomar har svårt att säga ifrån... speciellt till äldre....

mvh.T

Konstigt resonerat tycker jag. Bara handeln i sig skapar ju en massa oreda som du säger. Sen det dom säljer används och för med sig ännu mera oreda. Smugglaren är helt klart roten till mkt ont så det är ju DOM man ska sätta dit.

bra resonerat!:tummenupp

helt klart att man behöver slå till redan när det kommer till landsgränsen så man kan komma åt större partier...

mindre stölder/inbrott o skít görs ju just av missbrukare....

mvh.T

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP