Bra fynd av artikel

Men tyvärr kan nog även Nicotin ha en poäng, beroende på att Suzuki har en något annan konstruktion, ventilen sitter vid grenrören.
Ser jag på A/F-värdena i Din artikel verkar man inte ha kompenserat bränslemängden i sitt experimenterande med ventilen, hojen går magert redan med ventilen inkopplad och då förvärras naturligtvis den situationen när ventilen najas öppen. På min gamla 675:a provade jag att bänka med ventilen kvar/vettig soppamängd respektive med ventilen eliminerad/vettig soppamängd. Jag kunde inte mäta skillnaden. Så på den hojen gör ventilen varken från eller till effektmässigt utan tjänar bara som bullerdämpning.
Men, det gäller alltså för en mappad hoj. TS Gixxer har en ventil som sitter betydligt tidigare i systemet än t ex Hondas och Triumph (utgår från min K9, vet inte var R1:ans sitter) och Suzuki har gjort ett nummer av att den ska fylla en funktion för avstämning av avgaspulser.
Jag skulle därför inte ta bort den om jag inte samtidigt skulle mappa soppan, det är knappast tillrådligt att köra med för mager bränsleblandning i cruisingregistret. Om inte någon välrenommerad rackare redan öppnat ventilen, loggat soppan och kunde bekräfta att hojen inte gick magert. Vilket Nicotin eller någon i hans bekantskapskrets möjligen gjort? Eller så PM:ar Du t ex Turbo-Andersson och kollar om han har erfarenhet från originalmapp i kombination med öppnad avgasventil när han bänkat? En referens - Min K9 ligger mellan 5-10% på magra sidan med originalmapp och med avgasventilen kvar i registret 3-6k RPM, med katalysator eliminerad och slip-on. Det är inga ovanliga värden, katalysatorns livslängd (om hojen har sådan) mår inte allt för bra av fet bränsleblandning.
På bl a Trajjan är injustering av EXBV samt kärvande ventil förmodligen den vanligaste orsaken till tänd motorlampa så där vinner man funktion på att eliminera den. Suzukin verkar efter vad jag läst betydligt bättre designad, därför kanske TS kan behålla den till dess han vet mer?
Mina 2p, lycka till med funderingar och beslut