Behöver vi ett nytt Jasplan?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
http://www.e24.se/business/verkstadsindustri/ny-gripen-kan-vara-pa-gang_2539719.e24

Vad ska vi med det till?

Ja, jag är så anti krig/våld man kan vara.
Det kostar BARA pengar - till INGEN nytta. Att visa upp sig i överljudsfart en solig dag på stranden slipper jag gärna, enda gången man ser dem(eller i tidningen när de störtat).

Hade vi fått en order från ett annat U-land som tror att de ska bli ett I-land så kör på. Men för att fylla den svenska hangaren..... Varför då?

Upplys mig.
Tycker ni vi borde kasta ett par miljarder på detta?
 
Nej, eftersom vi i dagsläget inte kan göra ett tillräckligt konkurrenskraftigt plan så finns det ingen idé att slösa mer pengar på något dylikt.
Vi ska göra sånt vi är bra på istället, och det är inte flygplan eller vettiga bilar.
 
Nej, eftersom vi i dagsläget inte kan göra ett tillräckligt konkurrenskraftigt plan så finns det ingen idé att slösa mer pengar på något dylikt.
Vi ska göra sånt vi är bra på istället, och det är inte flygplan eller vettiga bilar

och vad är det, mobiltelefoner? Svenska flygplan och bilar är väl helt klart konkurrenskraftiga. Även om de inte är bäst
 
Det kan vara vettigt att behålla och utveckla den kompetens vi har på området.
 
JAS är tekniskt sett top3 ... troligen top1 och tar man även hänsyn till kostnad/plan inkl underhåll är det överlägset alla motsvarande flygplan.

Tyvärr så köps inte stridsflygplan på de kriterierna.
De köps på politik (ca 90% av alla köp) (typ vi vill hålla oss på god fot med USA) samt på
"återinvestering" av köpeskilling i de land som köper.

på återinversterings sidan är Sverige hyffsat ok mot konkurtenterna.
på politik sidan ... tja där finns det inget Sverige kan hämta.

Ta bara Norges köp av stridsflyg.
Det var bestämmt på politisk väg iförväg att det skulle bli USA planet.
Även om det nu visar sig att det blir en ca dubbel kostnad mot JAS samt exterma förseningar då USA inte kan leverera planen.

Så mot bakgrund av detta .... ska Sverige ändå utveckla och bygga stridsflyg?
Skulle hellre lägga pengarna på nybyggnad av kärnkraftverk i Norrland
 
Skulle hellre lägga pengarna på nybyggnad av kärnkraftverk i Norrland

Varför just bygga kärnkraftverk i Norrland av alla ställen? Borde väl gå att öppna Barsebäck igen, men antagligen fick kraftbolagen rätt bra betalt för att lägga ner det i första skedet så att intresset kanske inte är så stort.

En eventuell utbyggnad av kärnkraftverk hindrar inte att man även satsar på vidareutvecklingen av JAS och andra försvarsgrenar. Ser ingen konflikt där utom på den politiska arenan. Där jag tror att ingen av frågorna är någon prioritet i nuläget.
 
Det är väl JAS39 "Next Generation" som man pratar om som inte är ett nytt plan egentligen, utan mer nya komponenter i ett gammalt skrov.

Vad jag har hört så är JAS-planen bland de billigare av just stridsflyg, driftsäkert osv. Å andra sidan så är mina källor mestadels piloter, tekniker och andra försvarsmaktsanställda så de kan ju vara färgade (även om de normalt inte drar sig för att klaga på saker som är skit).

Det kan nog vara sunt att börja beställa nya plan, eftersom man nu håller på att fasa ut A/B-versionerna för att övergå helt och hållet till C/D men snart så kommer även de behöva förnyas på något sätt (bytas ut) och då faller det sig naturligt kanske att fortsätta på samma flygplanstyp fast med E/F-versionerna. Om man istället väljer ett annat flygplan, så kommer man behöva skola om alla piloter till den nya flygplanstypen samt införskaffa ett helt nytt lager med reservdelar, skola om tekniker osv. Det blir en dyr historia det med isf, och förmodligen mer kostsam än uppgraderingen av befintligt system.

På frågan vad vi ska ha dem till så är det konstant plan i beredskap i landet som är beredda att åka upp och kontrollera olika saker. Jag är osäker på den exakta siffran för antalet starter som beredskapen gör på ett år men det är ett par i veckan iaf. Kanske inte något som gemene man tänker på, men de är i konstant skarp tjänst alltså. Sen är det en kompetens och en förmåga som behöver bevaras och underhållas, för att tappet inte ska bli för stort fram till den dagen man faktiskt kanske behöver det.

Frågan är nog snarare hur många vi behöver. Just nu har vi väl runt hundra skrov, vilket är mindre än en tiondel mot vad vi hade på 70- och 80-talet vill jag minnas.
 
Varför just bygga kärnkraftverk i Norrland av alla ställen? Borde väl gå att öppna Barsebäck igen, men antagligen fick kraftbolagen rätt bra betalt för att lägga ner det i första skedet så att intresset kanske inte är så stort.

En eventuell utbyggnad av kärnkraftverk hindrar inte att man även satsar på vidareutvecklingen av JAS och andra försvarsgrenar. Ser ingen konflikt där utom på den politiska arenan. Där jag tror att ingen av frågorna är någon prioritet i nuläget.

Är inte helt säker, men jag tippar på att det skulle krävas ganska renoveringar/uppgraderingar för att få det i drift med dagens ökade säkerhetskrav (fysiskt intrångsskydd och ytterligare subseparering). Bättre då att slå upp en ny reaktor skulle jag säga. Men då det beslutats att vi ska stå kvar på 10 reaktorer och samma orter som tidigare så kommer det nog aldrig att ske.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top