Behöver tips om knivslipning

Anthrax

Medlem
Gick med
29 Jun 2003
Hoj
To be continued...
Det verkar kanske lite morbidt att fråga en sån här sak, men det får gå ändå.

Det är så att alla mina köksknivar är lite väl slöa. Vissa maträtter kräver ju en riktigt vass kniv, tex sushi

Finns det ingen gammal scout eller nått som kan ge tips om material och teknik?

Visst kan man köpa en vass kniv i butiken för en större summa pengar, men den kommer ju också att slitas.

Lämna in dem på slipning, är dina knivar så slöa är eggen förstörd. Du kan aldrig få upp den skärpan med bryne själv. Brynet använder du sen efter slipning för att hålla eggen vass.

Thermal skrev:
Lämna in dem på slipning, är dina knivar så slöa är eggen förstörd. Du kan aldrig få upp den skärpan med bryne själv. Brynet använder du sen efter slipning för att hålla eggen vass.

Det tänkte jag faktiskt inte på. Kommer bara inte på ett ställe som kan göra sånt här i närheten.

Duger det med en pelar-slipmaskin?.. :lol

newstead skrev:
Tre olika alternativ:

1. Elektrisk http://www.knivar.nu/webstore/asp/produkt.asp?id=759
  2. Halvmanuell http://www.knivar.nu/webstore/asp/produkt.asp?id=569
  3. Manuell http://www.knivar.nu/webstore/asp/produkt.asp?id=575

Den manuella är att föredra om man klarar av den. Annars kan man alltid lämna in knivarna och få dom slipade för 20 spänn stycket ungefär. Sen skaffar man sig ett bryne och ser till att hålla dom vassa :tummenupp

Dom två övre alternativen är jag för snål för, och en brynsten har jag redan.

Kan tillägga att jag har släkt som livnär sig på sånt här, men det är lite långt att åka till Ungern för att slipa lite knivar..
:gnissla

Anthrax skrev:
Dom två övre alternativen är jag för snål för, och en brynsten har jag redan.

Kan tillägga att jag har släkt som livnär sig på sånt här, men det är lite långt att åka till Ungern för att slipa lite knivar..
:gnissla
Det där var inte en brynsten, det var en slipsten :mattias

Ungern är ju inte mer än ett lappkast från skåne. Det drar du på en dag :gnissla

newstead skrev:
Det där var inte en brynsten, det var en slipsten :mattias
Squash, äggplanta what´s the difference.. :tomten

newstead skrev:
Ungern är ju inte mer än ett lappkast från skåne. Det drar du på en dag :gnissla

Det gör jag säkert. Undrar bara vad tullnissarna säger om dussinet skarpslipade knivar som ligger i skuffen.. :död

144122_102622.jpg

http://www.fiskars.com/SE/Hushåll/Product+Detail?contentId=85078
Texten är dock lite felaktig. Det är en knivslip som man kan slipa saxar med om man vill.

Barnsligt enkel att använda för vilken nolla som helst och ger ett hyfsat resultat.

Anthrax skrev:
Det verkar kanske lite morbidt att fråga en sån här sak, men det får gå ändå.

Det är så att alla mina köksknivar är lite väl slöa. Vissa maträtter kräver ju en riktigt vass kniv, tex sushi

Finns det ingen gammal scout eller nått som kan ge tips om material och teknik?

Visst kan man köpa en vass kniv i butiken för en större summa pengar, men den kommer ju också att slitas.

Om det är en kniv av bra kvalitet som behöver skärpas lite kan du bryna den mot den oglaserade delen av ett keramikkärl.

Esquire skrev:
Barnsligt enkel att använda för vilken nolla som helst och ger ett hyfsat resultat.

Jag har en sån jag med. Är kalasbra för regelbundet bruk. Däremot bör man ändå slipa knivarna "på riktigt" nån gång om året eller så om man vill ha riktigt vassa knivar.

Det finns nog faktiskt en typ av människor som jag ogillar.. Och det är de som inte har några vettiga eller vassa knivar i sitt kök. De förtjänar nästan att kvävas i "Pasta Rouge"!
:4skrika :tungan

Jag har ett gammalt svarvstål som jag slipar mina knivar med.

Bara att dra emot kniven i passande vinkel och vips så räcker det att du lägger kniven i jämte en seg tomat så är den hackad och klar.

Vi har nån sånt där motordriven historia med en 40 centimeters sten som snurrar långsamt.

Esquire skrev:
144122_102622.jpg

http://www.fiskars.com/SE/Hushåll/Product+Detail?contentId=85078
Texten är dock lite felaktig. Det är en knivslip som man kan slipa saxar med om man vill.

använder du en sån på t ex global knivar så är dom förstörda sen... knivar som är riktigt vassa använder sig av mjukt stål... så värt att höra efter innan!

Cervantes skrev:
använder du en sån på t ex global knivar så är dom förstörda sen...

Oavsett vad man använder för kniv så bör man tänka på att man ska avar extremt "mild" i sin behandling när man använder en sådan knivslip... 3-4 drag och det utan något direkt tryck..

Esquire skrev:

Har åxå en sån. Sketabra! :tummenupp
Ett par drag innan användning så håller sig prylarna på topp.
Men är knivarna redan slöa så funkar det kanske inte.

Mhmmm. Man kanske ska lämna in några knivar på slipning. Har en Global som faktiskt varit riktigt slö ända sedan jag köpte den.

Någon som vet några bra och billiga knivslipare i Sthlms innerstad?

Starstriker skrev:
Någon som vet några bra och billiga knivslipare i Sthlms innerstad?

Många låssmeder brukar väl syssla med slipning av lite allt möjligt. De brukar ju bl.a. slipa skridskor så de borde väl kunna piffa till dina knivar.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon