Behöver tips om Grafik och ljudkort.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Har köpt en Hemmabio och orkar inte längre bränna ut DVD filmer för att få Surround ljud. Kravet är att ljudkortet har optsik utgång och det verkar ju detta kort ha. Eller borde man kolla efter fler bra egenskaper?

Grafikkortet ska räcka till dom nyare spelen. Jag är inne på att köpa grafikkortet med 640mb trots att det inte sägs vara stor skillnad mellan det och 320mb kortet men tycker att det skiljer så pass lite i pris.

Tror ni att resten av min dator kommer orka?

Har idag två sata diskar och en IDE också.

Skiljer det mycket mellan dom olika tillverkarna på korten? Borde man ta ett som redan är klockat från frabrik eller når man upp till det genom att klocka hemma?

Finns risk att den trillar in en LCD HD-Redy tv och då vore det ju skönt att ha HDMI utgång på kortet för det är väll vad detta kort har när dom skriver HD-tv utgång?

Hoppas på att klara mig något år med denna dator och det borde jag väll göra?

Ljudkort
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=CREXFIXAB

Grafikkort 320MB
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=MSINX88GTS320 The GeForce 8800 GTS is the little brother of the 8800 GTX; both are based on the same Nvidia next-generation DirectX 10 GPU. The 8800 GTS is slightly crippled compared to the GTX, but in many cases it will still beat powerhouse cards like the dual-GPU 7950 GX2. At $280, this card really brings unheard of performance for the price - it isn't notably slower than its 640MB 8800 GTS cousin that costs almost $100 more

Grafikkort 640MB
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=MSINX88GTS The GeForce 8800 GTS is the little brother of the 8800 GTX, with both being based on the same Nvidia next-generation DirectX 10 GPU. The 8800 GTS is slightly crippled compared to the GTX, but it will still beat powerhouse cards like the dual-GPU 7950 GX2 in many cases. The biggest downside to the 8800 GTS 640MB is that its cheaper 320MB cousin offers very close performance for much less scratch. However, if you plan to play your games at high resolutions - 1600x1200 or above - it's worth the extra money to get the 640MB version.

Hur datorn ser ut i övrigt:
3.0 GHZ och 2 GB i ram nu.

1 DELL PRECISION 380 - INTEL PENTIUM 4 PRO
1 {EUR} - SYSTEM DOCUMENTATION (EUR)
1 PRECISION RESOURCE CD
1 VERTICAL CHASSIS ORIENTATION (MINITOWER,
2 1GB DDR2 533 NON ECC DUAL CHANNEL MEMORY
1 INTERNAL MEDIA CARD READER
1 40GB (7, 200RPM) SATA2 HARD DRIVE + 250GB SATA + 120GB IDE
1 48X/32X DVD/CDRW COMBO DRIVE WITH CYBERL
1 C1 - ALL SATA DRIVES, NON-RAID, 1 DRIVE
1 FP/MG - EURO - 19IN (E193FP TCO99) VALUE
1 GEFORCE 6600Gt 128 MB
1 1394 FIREWIRE CONTROLLER CARD
1 SOUND BLASTER® AUDIGY 2 SOUNDCARD WITH O
1 EUROPEAN - DELL A215 STEREO SPEAKERS
1 DELL MIDNIGHT GREY 2 BUTTON USB OPTICAL
1 SWE/FIN (QWERTY) - DELL QUIETKEY USB MID

Last edited:
Fast någon optisk anslutning finns inte, däremot går det minst lika bra att köra med en coax och skicka allt via SPDIF direkt till förstärkaren.

De lärda säger att hdmi ska vara det bästa, jag personligen får 3ggr bättre bild med komponent eller vanlig vga kabel än hdmi. Sitter på en samsung le40r72 lcd tv.

Dom grafikkortetn du länkade har ingen HDMI-utgång. Tror faktiskt inte att det finns ett enda kort som har detta.

Fast någon optisk anslutning finns inte, däremot går det minst lika bra att köra med en coax och skicka allt via SPDIF direkt till förstärkaren.

De lärda säger att hdmi ska vara det bästa, jag personligen får 3ggr bättre bild med komponent eller vanlig vga kabel än hdmi. Sitter på en samsung le40r72 lcd tv.

Men kan jag utnyttja mit 6.1 system med en Coax ?

Vad kostar 5 meter Coax då?

Finns det ljudkort med Optiskljudutgång eller?

Dom grafikkortetn du länkade har ingen HDMI-utgång. Tror faktiskt inte att det finns ett enda kort som har detta.

Okey. Men vad är det för utgång dom kallar HD-tv utgång då?

Ni får gärna leda in på dom produkterna ni tror mer på.

Från mitt nuvarnade ljudkort har jag 3.5mm anslutningar och sen är det draget rca kabel till förstärkaren men ska jag kunna få Sorrund måste jag dra 5 kablar.

Last edited:
Jag har faktiskt ingen aning. Kan vara att dom stödjer HDCP eller något.

5m coax kostar kankse 100-200:-
Enda skillnaden mellan optisk och coax kablarna blir att det är olika anslutningar (sen brukar de lärda yra om mjukhet i ljudet blir bättre med coax och allt vad det nu är..). Du ansluter coax till spdif utgången på ljudkortet och på coax in på förstärkaren (finns garanterat en sådan ingång). Sedan väljer du i ditt film/dvd program (rekomenderar power dvd) att programmet ska skicka ljudet över spdif, då gör inte programet om ljudet och delar det till olika högtalare. Dvs datorn skickar ljudet enhetligt till förstärkaren så förstärkaren får "dela ut" ljudet till de olika högtalarna, precis som du vill ha det!

Edit: Jag skulle välja det dyrare grafikkortet för då kommer du klara dig längre på det, prisskillanderna är inte allt för stora. Däremot skulle jag även satsa på en annan processor, dualcore eller nått annat.

Edit2: Det finns billigare kort som heter 8600, dessa är framtagna enbart för htpc byggen. Har för mig att de ska ha hdmi utgång, men som jag sa tidigare. Jag personligen får mkt bättre bild med en vanlig vga kabel..
OBS. Dessa 8600 kort är ett dåligt val om du ska spela spel..

Last edited:
Okey. Men vad är det för utgång dom kallar HD-tv utgång då?
Jag vet inte heller vad de menar men grafikkortet har med största säkerhet minst en DVI-utgång. DVI-utgången är kompatibel med HDMI-ingången på TV:n. Det innebär att du endast behöver en konverter eller en DVI till HDMI-sladd för att koppla in TV:n. Det blir digitalt hela vägen. Bara att stoppa i så funkar det, inget krångel.

Länkarna funkar apdåligt. Dom test jag har sett så har det skiljt lite grann på 320 å 640mb korten.

MSI GeForce 8800GTS OC 575MHz GPU 640MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express <-- det sa jag åt brorsan att köpa iaf. Bra pris och bra prestanda. Dock bristvara för tillfället. Det är min rekomendation av 8800GTS kortet.

Länken fixad och det är det kortet jag tittat på

Du tror det skiljer mycket mellan tillverkarna?

Detta borde väll fungera bra?
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=PNY88GTSKAMPANJ

5m coax kostar kankse 100-200:-
Enda skillnaden mellan optisk och coax kablarna blir att det är olika anslutningar (sen brukar de lärda yra om mjukhet i ljudet blir bättre med coax och allt vad det nu är..). Du ansluter coax till spdif utgången på ljudkortet och på coax in på förstärkaren (finns garanterat en sådan ingång). Sedan väljer du i ditt film/dvd program (rekomenderar power dvd) att programmet ska skicka ljudet över spdif, då gör inte programet om ljudet och delar det till olika högtalare. Dvs datorn skickar ljudet enhetligt till förstärkaren så förstärkaren får "dela ut" ljudet till de olika högtalarna, precis som du vill ha det!

Edit: Jag skulle välja det dyrare grafikkortet för då kommer du klara dig längre på det, prisskillanderna är inte allt för stora. Däremot skulle jag även satsa på en annan processor, dualcore eller nått annat.

Så med andra ord är det ett bra val jag gjort bland grafikkorten/ ljudkort och dom uppflyller mina krav.

Nu när jag har en dell dator hur funkar det med att byta processor då?

Tack för en jätte bra förklaring!

Jag vet inte heller vad de menar men grafikkortet har med största säkerhet minst en DVI-utgång. DVI-utgången är kompatibel med HDMI-ingången på TV:n. Det innebär att du endast behöver en konverter eller en DVI till HDMI-sladd för att koppla in TV:n. Det blir digitalt hela vägen. Bara att stoppa i så funkar det, inget krångel.

Det lät ju bra:D

Last edited:
Nu har många redan skrivit angående korten, dock har jag en sak att tillägga, och det gör jag tämligen helhjärtat:

Glöm datorbutiken och köp dina grejer nån annan stans!
Jag tänker inte skriva ut mina erfarenheter om dem, då det är långa historier som gör att jag tappar hoppet om mänskligheten bara jag tänker på dem.

Fruktansvärt arrogant företag.. Brrrr!

Köp från komplett.se eller liknande, de är trevliga, snabba och tar sina kunder på allvar.

Edit: I mitt senaste samtal med datorbutiken svor jag att jag i fortsättningen skulle avråda alla potentiella kunder jag stöter på från att handla där.
Brydde de sig? -Nix..

Last edited:
Har för mig att delldatorerna är lite kinkiga på att byta prylar med, brukar vara modifierade fästen och liknande. Har dock ingen egen erfarenhet då jag inte har haft någon dell. För att köra en film i 1080p är minimikravet p4 3,0ghz.

Edit: Har ingen erfarenhet från datorbutiken men komplett och dustin funkar mkt bra att handla från. Har köpt 2 datorer och min tv från komplett bland annat.

Har handlat från Db två gånger samt haft ett ärende med ett dåligt ram-minne. Alla gångerna har det funkat fint..

Har handlat från Db två gånger samt haft ett ärende med ett dåligt ram-minne. Alla gångerna har det funkat fint..

Givet att alla inte får problem.
Datorbutiken är som Lelles. Går det bra, så går det bra. Men går det dåligt, så går det så inåt helvete åt helvete.

Har för mig att delldatorerna är lite kinkiga på att byta prylar med, brukar vara modifierade fästen och liknande. Har dock ingen egen erfarenhet då jag inte har haft någon dell. För att köra en film i 1080p är minimikravet p4 3,0ghz.

Edit: Har ingen erfarenhet från datorbutiken men komplett och dustin funkar mkt bra att handla från. Har köpt 2 datorer och min tv från komplett bland annat.

Kontaktade Dell support nu och det sitter 775 socket från intel så det skulle inte vara något problem tydligen.

Vore ju fint att sätta in en duo 3.0Ghz

Fan vad jag hatar dells musik när man väntar på att dom ska svara:mad:

Oj dom hade inte ens anstält svenskar å jag som har så svårt med norskan. Hjälpte ju inte att jag fick berätta för honom om vilken socket osv jag hade.

Var nog den mest värdelösa halvtimme jag spenderat på support.

Last edited:
3112444 Kontaktade Dell support nu och det sitter 775 socket från intel så det skulle inte vara något problem tydligen.

Vore ju fint att sätta in en duo 3.0Ghz

Fan vad jag hatar dells musik när man väntar på att dom ska svara:mad:

Oj dom hade inte ens anstält svenskar å jag som har så svårt med norskan. Hjälpte ju inte att jag fick berätta för honom om vilken socket osv jag hade.

Var nog den mest värdelösa halvtimme jag spenderat på support.
Du kan nog kanske klämma dit en 3,4ghz processor eller liknande men ska du dit med en "riktig" dualcore (då menar jag inte HyperThreading cpu) så måste du även byta moderkort. Och byter du moderkort så måste du även byta minne till ddr2 istället för ddr.

Edit: Sen antar jag att moderkortet du sitter på nu har pci-express anslutning för annars får du inte dit det nya grafikkortet.

Last edited:
Du kan nog kanske klämma dit en 3,4ghz processor eller liknande men ska du dit med en "riktig" dualcore (då menar jag inte HyperThreading cpu) så måste du även byta moderkort. Och byter du moderkort så måste du även byta minne till ddr2 istället för ddr.

Edit: Sen antar jag att moderkortet du sitter på nu har pci-express anslutning för annars får du inte dit det nya grafikkortet.

Okey så det går inte att ha en processor med dubbla kärnor i på detta moderkort.

Jo visst har jag Pci-express

Det står att man måste ha 400w nätagregat för detta grafikkort, undrar om mitt är så krafitgt. Men det kanske jag kan plocka isär och kolla.

Problemet är nog resten av burken, för processorn lär bli en flaskhals til grafikkortet. Men det behöver inte bli så dyrt. Köp ett budget Socket 775, tillsammans med en Core 2 Duo (t.ex. e6*** eller e4***). Visst du behöver nya minnen, men minnena skänks ju nästan bort (de nya DDR2).

Men till grafikkortet. Kör den en fetingskärm så skaffa det med 640MB eller om du kör en mer normalstorskärm (19-20") så slå till på 320MB.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla