Behöver tips och råd ang Enduro

Canidae

The Sound Of Perseverance
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
ZX9R Ninja // GasGas 300
Hej på er! Jag funderar starkt på att skaffa en enduro... Jag har kört en del cross back in the old times och nu vill jag ha en E/lv reggad maskin att leka med. Det jag undrar över är vad man ska välja :va
Minst 250cc, hälst 2-t, runt 15-20k.
Släng upp förslag på modeller, tips och råd, kanske är 4-t att föredra?
Mycket tacksam för svar!
Mvh Canidae
 
4-t är trevligare allroundhojar i enduroskogen, så är det bara. :) Men i den prisklassen är det bättre att åka 2-t (det är mindre som kan gå fel på en sådan).

KTM eller GG 300 är kompetenta bågar, om än väl motorstarka för blåbär i skogen, speciellt om det är stökig (normal) enduro det är frågan om.

/J
 
Ska du lägga ca 20000:- så hade jag tittat mest på 2T, så mkt mer som kan gå sönder på en 4T + att det är mkt dyrare och svårare o laga om det går sönder. Så en 6-7 år gammal 4T som gått x-antal timmar o bara kostar ca 20000:- kan bli en riktigt dyr affär i slutändan, titta på modellerna ovan som nämnts - lv-reggade från början och bra med effekt och inte alltför mkt service:tummenupp
 
Ska du lägga ca 20000:- så hade jag tittat mest på 2T, så mkt mer som kan gå sönder på en 4T + att det är mkt dyrare och svårare o laga om det går sönder. Så en 6-7 år gammal 4T som gått x-antal timmar o bara kostar ca 20000:- kan bli en riktigt dyr affär i slutändan, titta på modellerna ovan som nämnts - lv-reggade från början och bra med effekt och inte alltför mkt service:tummenupp

Kanon! Det var exakt denna info jag sökte. :tummenupp
Har förkärlek till 2-t så det var enbart possitivt att det blir ett bättre köp med en sådan. Dessutom har ingen invänt mot era råd, jag var beredd att överösas med inlägg om att 4-t är det bästa alternativet. Har sett ett antal 426:or som legat ute för runt 16-18k och nu förstår jag varför de hamnar i den prisklassen. Blev tipsad om hur E-regg fungerar också så det går ju bort...
Har aldrig suttit eller ens sett en GasGas tror jag men är absolut inte rädd att prova.
Ktm har jag endast kört RC8 och super duke R så jag kan väl inte relatera till dem heller men har hört mycket gott om dem så inga rädslor där heller.. Dock vet jag inte om orange är så snyggt..?
Mvh
 
Det beror lite på hur du vill köra. Har kört ett x antal 2t och varit förälskad i dess karaktär men när jag bytte till 4t så blev det sju jävulst roligt att köra i skogen och små vägar. Du får en helt annan maskin, behöver inte växla så fotleden värker. Samt att du får ett bottenvrid som jag tyckte va hur grymmt som hällst. Mycket mer lättkört i skogen. Men så kommer väll en liten nackdel med 4t det är ju om det händer något. Det kan fort dra iväg att bli dyrt jämfört med 2t. Men du har ju mc kortet så om jag vore du så skulle jag gå på en 4t lv-reggad. Då lill jävulen i dig kommer fram så kan du hoppa på hojen där den står och bara gasa där du vill. Har du en 2t så "får" du inte köra överallt. Egentligen bara på crossbana eller inhängnat. Så du har ju mer för pengarna om du köper en lv-reggad. Och har man inte tummen mitt i handen kan man faktiskt skruva i en 4t också.

Så mitt val hade blivit 4t.. Gärna 450 då dom är lite roligare att köra väg med.

Lycka till...
 
Det beror lite på hur du vill köra. Har kört ett x antal 2t och varit förälskad i dess karaktär men när jag bytte till 4t så blev det sju jävulst roligt att köra i skogen och små vägar. Du får en helt annan maskin, behöver inte växla så fotleden värker. Samt att du får ett bottenvrid som jag tyckte va hur grymmt som hällst. Mycket mer lättkört i skogen. Men så kommer väll en liten nackdel med 4t det är ju om det händer något. Det kan fort dra iväg att bli dyrt jämfört med 2t. Men du har ju mc kortet så om jag vore du så skulle jag gå på en 4t lv-reggad. Då lill jävulen i dig kommer fram så kan du hoppa på hojen där den står och bara gasa där du vill. Har du en 2t så "får" du inte köra överallt. Egentligen bara på crossbana eller inhängnat. Så du har ju mer för pengarna om du köper en lv-reggad. Och har man inte tummen mitt i handen kan man faktiskt skruva i en 4t också.

Så mitt val hade blivit 4t.. Gärna 450 då dom är lite roligare att köra väg med.

Lycka till...
Vad menar du med att man inte "får" köra överallt med 2t? :va
 
Det beror lite på hur du vill köra. Har kört ett x antal 2t och varit förälskad i dess karaktär men när jag bytte till 4t så blev det sju jävulst roligt att köra i skogen och små vägar. Du får en helt annan maskin, behöver inte växla så fotleden värker. Samt att du får ett bottenvrid som jag tyckte va hur grymmt som hällst. Mycket mer lättkört i skogen. Men så kommer väll en liten nackdel med 4t det är ju om det händer något. Det kan fort dra iväg att bli dyrt jämfört med 2t. Men du har ju mc kortet så om jag vore du så skulle jag gå på en 4t lv-reggad. Då lill jävulen i dig kommer fram så kan du hoppa på hojen där den står och bara gasa där du vill. Har du en 2t så "får" du inte köra överallt. Egentligen bara på crossbana eller inhängnat. Så du har ju mer för pengarna om du köper en lv-reggad. Och har man inte tummen mitt i handen kan man faktiskt skruva i en 4t också.

Så mitt val hade blivit 4t.. Gärna 450 då dom är lite roligare att köra väg med.

Lycka till...

Tack för tipset! Dock älskar jag att hantera en 2-t i just skogen eller grusvägar med mycket och långa kurvor, att det är besvärligt och svårt gör bara upplevelsen bättre.
"Har du en 2t så "får" du inte köra överallt." Om maskinen är lv-reggad från start så måste jag väl kunna få köra på just landsvägen? Annars är jag förbryllad över att den just är lv-reggad....:va
Jag har ägt 4-5 st 2-t crossar, allt från 125cc till 400cc och mekat en hel del med dem, så jag har lite mer insikt i hur de fungerar och behöver inte oroa mig över tex ett kolvbyte eller dylikt. (kanske är lika lätt på en 4-t???)
Men som jag har förstått det så får man inte köra e-regg på väg mellan tex enduro slingor om man inte har en licens som kostar ca 1800 per år? Så om du tänkte 2-t och e-regg så är jag med dig.. det går bort. Men modellerna som tipsats om ovan är ju lv-reggade så dom får köras som vilken besiktigad och påställd/försäkrad mc som helst.
 
Tack för tipset! Dock älskar jag att hantera en 2-t i just skogen eller grusvägar med mycket och långa kurvor, att det är besvärligt och svårt gör bara upplevelsen bättre.
"Har du en 2t så "får" du inte köra överallt." Om maskinen är lv-reggad från start så måste jag väl kunna få köra på just landsvägen? Annars är jag förbryllad över att den just är lv-reggad....:va
Jag har ägt 4-5 st 2-t crossar, allt från 125cc till 400cc och mekat en hel del med dem, så jag har lite mer insikt i hur de fungerar och behöver inte oroa mig över tex ett kolvbyte eller dylikt. (kanske är lika lätt på en 4-t???)
Men som jag har förstått det så får man inte köra e-regg på väg mellan tex enduro slingor om man inte har en licens som kostar ca 1800 per år? Så om du tänkte 2-t och e-regg så är jag med dig.. det går bort. Men modellerna som tipsats om ovan är ju lv-reggade så dom får köras som vilken besiktigad och påställd/försäkrad mc som helst.

Jorå så länge som dom är lv-reggad är det lugnt. Tänkte mest på om du var intresserad av en helcross..
 
Jorå så länge som dom är lv-reggad är det lugnt. Tänkte mest på om du var intresserad av en helcross..

Ok! :)
Nope, skog, grus, is och enduro slingor som lockar...
Jag bor nära Glimmingen och där finns lite enduro slingor som jag vill testa men främst kommer jag nöta skog å grus i skogarna i dalsland så jag vart inne på e-regg från början men det var innan jag hörde talas om licensen...
Farbror blå är nästan lika med noll där jag kommer ifrån men garaget och adressen nu är uddevalla och där har vi poliser, så för att vara på det säkra så får det bli lv-regg.
 
Hej, jag har en ktm 300 -01 dock tror jag det är e-regg..
Pm:a om du är intresserad ändå.
 
tjena! kul att du är sugen på offroad åka =))

jag hade absolut inte varit rädd att köpa en fin 426:a, jag har ju kört 450:n o dom håller sjukt bra, 426:an är ju känd för att vara "odödlig"
 
tjena! kul att du är sugen på offroad åka =))

jag hade absolut inte varit rädd att köpa en fin 426:a, jag har ju kört 450:n o dom håller sjukt bra, 426:an är ju känd för att vara "odödlig"

Tja! Jo, jag har haft sjuk abstinens av lite bröta-åka i skogarna :D
Sporthoj och 250km/h i all ära men har faktiskt inte fått den frihets känslan jag så ofta hade när jag körde cross i skogarna.. Den kanske inte infinner sig igen nu så här efter 5-6 år och med kk i hand (kanske berodde på åldern och brist på kk) men jag är villig att söka upp den igen iaf.. :tummenupp
426:orna ligger i bra pris klass men jag är lite skeptisk mot 4-t... Gillar varven i 2-t. :D
Btw.. du har en mr2:a va? Hur är den?
Mvh
 
tjena! kul att du är sugen på offroad åka =))

jag hade absolut inte varit rädd att köpa en fin 426:a, jag har ju kört 450:n o dom håller sjukt bra, 426:an är ju känd för att vara "odödlig"

Men hittar man en fin 426a för 20k :va
Edit: Reggad dessutom
 
Men hittar man en fin 426a för 20k :va
Edit: Reggad dessutom

ja det kan man nog göra, men när jag kollade igenom blocket nu så såg jag att det inte vart många som var reggade, närmare bestämt ingen, som jag såg iaf... Tycker ju att det är sak man nämner i en annons isf?
Hehe men det gör inget för det blir nog 2-t hur som helst :tummenupp
 
Tja! Jo, jag har haft sjuk abstinens av lite bröta-åka i skogarna :D
Sporthoj och 250km/h i all ära men har faktiskt inte fått den frihets känslan jag så ofta hade när jag körde cross i skogarna.. Den kanske inte infinner sig igen nu så här efter 5-6 år och med kk i hand (kanske berodde på åldern och brist på kk) men jag är villig att söka upp den igen iaf.. :tummenupp
426:orna ligger i bra pris klass men jag är lite skeptisk mot 4-t... Gillar varven i 2-t. :D
Btw.. du har en mr2:a va? Hur är den?
Mvh


haha ja, Jag skall köpa enduro/motard och en pickis till våren är det tänkt. Har ett bra ställe o köra på i munkedal, med en fin slinga i skogen och en teknikbana typ. Hade varit kul om vi kunde styra upp något =)

Om vi säger såhär. Jag har kört ganska många hojar vid det här laget. svårt o hitta något så hysteriskt som en 250 2t. men jag tycker jag kör snabbare på en 4t, 450 4t är väl i tyngsta laget för mig i skogen. men som allt i allo fungerar dom utmärkt.. sen är jag jävligt spinkig och klen(195, 75kg), så det kanske förklarar varför jag upplever 450:n som lite tung o stor för mig.

yes, jag har, eller rättare sagt, min syster har en MR2 nya modellen, sett den här på gården eller? Den är faktiskt jävligt rolig trots sina 140hk. hade varit något att turbokitta. =) sjuk väghållning i kärran :D :tummenupp
 
haha ja, Jag skall köpa enduro/motard och en pickis till våren är det tänkt. Har ett bra ställe o köra på i munkedal, med en fin slinga i skogen och en teknikbana typ. Hade varit kul om vi kunde styra upp något =)

Om vi säger såhär. Jag har kört ganska många hojar vid det här laget. svårt o hitta något så hysteriskt som en 250 2t. men jag tycker jag kör snabbare på en 4t, 450 4t är väl i tyngsta laget för mig i skogen. men som allt i allo fungerar dom utmärkt.. sen är jag jävligt spinkig och klen(195, 75kg), så det kanske förklarar varför jag upplever 450:n som lite tung o stor för mig.

yes, jag har, eller rättare sagt, min syster har en MR2 nya modellen, sett den här på gården eller? Den är faktiskt jävligt rolig trots sina 140hk. hade varit något att turbokitta. =) sjuk väghållning i kärran :D :tummenupp

Var i munkedal? Jag har kört mx senaste 5 dagarna i sträck nu med kxf450 så vill in i skogen och bröta. Tipsa mig :D :brynad
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top