Behöver tips och råd angående CBR600, tidigare bankörd.

knaZ

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2005
Ort
Åland
Hoj
Honda CBR 600F -93
Jag har varit och kollat på en CBR600, ägaren sa att den varit körd på bana. Min första tanke var ju då att den blivit plågad så helvete. Men nu har jag funderat lite, om dom körts på bana ska dom väl servas regelbundet också?

Nåväl. Han ger mig ett väldigt bra pris. Så nu har jag börjat fundera lite på den igen.

Men kan ni ge lite tips på vad som kan vara viktigt att kolla upp? Jag vill ju inte köpa något som ska lämnas in på renovering direkt. HAr nog kollat på den en gång, å lyssnat på maskin, den lät frisk.

Vad tycker ni? Vad kan jag i värsta fall hamna på att byta?
Kom med synpunkter,
i övrigt så är den där cykeln i rätt bra skick, kåporna är fina, bra däck, bromsarna OK.

Mvh// Simon
 
Gått på bana å gått på bana... Har han bara provat på nån gång i touringtempo, eller har han kört skiten ur den varenda helg tex? Såna där hojar kan ju ha plågats bortom all sans på vanlig väg också, så bankört behöver inte alls betyda att den har gått hårdare än en ren gathoj. Kolla istället så att den inte är vurpad så att den är sned någonstans, att den verkar väl omhändertagen osv, å köp den om du gillar den! :)
 
Jag skulle helt klart välja en bankörd hoj jämfört med en som har gått halva sin tid på bakhjulet på gata (och hur många berättar det ....)
 
Barnkörd hoj

knaZ skrev:
2253375 Jag har varit och kollat på en CBR600, ägaren sa att den varit körd på bana. Min första tanke var ju då att den blivit plågad så helvete. Men nu har jag funderat lite, om dom körts på bana ska dom väl servas regelbundet också?

Nåväl. Han ger mig ett väldigt bra pris. Så nu har jag börjat fundera lite på den igen.

Men kan ni ge lite tips på vad som kan vara viktigt att kolla upp? Jag vill ju inte köpa något som ska lämnas in på renovering direkt. HAr nog kollat på den en gång, å lyssnat på maskin, den lät frisk.

Vad tycker ni? Vad kan jag i värsta fall hamna på att byta?
Kom med synpunkter,
i övrigt så är den där cykeln i rätt bra skick, kåporna är fina, bra däck, bromsarna OK.

Mvh// Simon


Jag håller helt med göran. Sen ska det ju tilleggas att dom är trotts allt är gjorda för att just gå på bana och plågas lite. Bättre det än att en person har plågat den med att seg dra motorn på låga varv dvs ligga på 3000 varv på högsta växeln och gasa upp den mote högre farter i snabbt skede. DEt är verkligen att plåga motorn. det kan faktist resultera i att spränga den som man säger. En hög varvig maskin ska aldrig seg dras. Lycka till.
 
knutten10 skrev:
2253451 Jag håller helt med göran. Sen ska det ju tilleggas att dom är trotts allt är gjorda för att just gå på bana och plågas lite. Bättre det än att en person har plågat den med att seg dra motorn på låga varv dvs ligga på 3000 varv på högsta växeln och gasa upp den mote högre farter i snabbt skede. DEt är verkligen att plåga motorn. det kan faktist resultera i att spränga den som man säger. En hög varvig maskin ska aldrig seg dras. Lycka till.



En modern japsfyra på 600cc sprängs om man segdrar motorn :rofl

Var ute o åkte i Onsdags, fan det smällde ju överallt..

#pang#


#pang"

-Fan också, jag glömde bort att växla ner, och nu sprängdes motorn, fan, fan..

Do you belive in :tomten
 
Jag vet ju inte exakt hur det ligger till, han bara nämde att den varit bankörd, och det syntes på fotpinnarna för dom var lite nötta av att den tagits omkull så mkt i kurvorna :P Jag ska höra lite mera om det. Och jag har tänkt samma sak som jag sett i flera inlägg här, att det är ju en sporthoj, den är ju byggd för det, de ska ju hålla lixom...

Det är väl mest min morbror som skrämt mig lite, han kör ju touring hoj, Honda Pan European 1100 :P så varva det är läskigt tycker han säkert :)

Men jag ska ta reda på mera fakta.

Den är omlackerad, GUL OCH SVART! jag älskar färgen =) men den hade trillat omkull i garaget så det var lite repor på ena sidan.

Tack för alla svar hörni! och på så kort tid :)

Kom me synpunkter, alltid braa!

Hoztic skrev:
2253414 Gått på bana å gått på bana... Har han bara provat på nån gång i touringtempo, eller har han kört skiten ur den varenda helg tex? Såna där hojar kan ju ha plågats bortom all sans på vanlig väg också, så bankört behöver inte alls betyda att den har gått hårdare än en ren gathoj. Kolla istället så att den inte är vurpad så att den är sned någonstans, att den verkar väl omhändertagen osv, å köp den om du gillar den! :)
 
knaZ skrev:
Den är omlackerad, GUL OCH SVART! jag älskar färgen =) men den hade trillat omkull i garaget så det var lite repor på ena sidan.

Tack för alla svar hörni! och på så kort tid :)

Kom me synpunkter, alltid braa!


Omlackad kan betyda klotad hoj.
Hur som, ska du pruta om den är omlackad och dekaler fattas osv.

Vad ska han ha för'en?
Årsmodell?
Däck?
Slipon/helsystem?
Svensk-såld?
Drivpaket ok?
Servad enligt bok?
När är nästa service (prutmån om den ska servas strax efter du köper den)?
Skador på hojen?
Trimmad?
 
Jag skulle fråga honom så här:
"Om du skulle ha kvar den, vad skulle du åtgärda/fixa på den isåfall?"

Säger han inget så skulle jag nog inte lita på honom, det är alltid nåt som behöver göras.

Sen får man väl värdera hans svar och fundera på om det han säger är riktigt, gå på magkänslan.
 
Jag bor ju på Åland så priset är i EURO :)

Han ska ha 3000€ Ca 30 000 kr, och jag har kollat i FInland och motsvarande kostar lika mkt där. Allting är mkt dyrare i hojväg i Finland än i Sverige så. Men iaf

Årsmodell: -91
Däck : Bra skick
Slipon: Ja
Drivpaket: Ok
Servad: Han sa att han servat den själv, hur mkt skitsnack det är vet man ju inte.
Nästa servning: Behövdes eftersom han inte kört med den i år eller i fjol
Skador: lite lackskador, vad jag kunde se
TRimmad: Tror jag inte, hade iaf annat avgasrör på :)

Den har gått ca 60 000 tror jag, eller om det var 69 000 så det är ju en hel del. Men om den blivit regelbundet servad ska det väl inte vara problem, Honda kvalité? :)



Zee skrev:
2253905 Omlackad kan betyda klotad hoj.
Hur som, ska du pruta om den är omlackad och dekaler fattas osv.

Vad ska han ha för'en?
Årsmodell?
Däck?
Slipon/helsystem?
Svensk-såld?
Drivpaket ok?
Servad enligt bok?
När är nästa service (prutmån om den ska servas strax efter du köper den)?
Skador på hojen?
Trimmad?
 
knaZ skrev:
2254037 Jag bor ju på Åland så priset är i EURO :)

Han ska ha 3000€ Ca 30 000 kr, och jag har kollat i FInland och motsvarande kostar lika mkt där. Allting är mkt dyrare i hojväg i Finland än i Sverige så. Men iaf

Årsmodell: -91
Däck : Bra skick
Slipon: Ja
Drivpaket: Ok
Servad: Han sa att han servat den själv, hur mkt skitsnack det är vet man ju inte.
Nästa servning: Behövdes eftersom han inte kört med den i år eller i fjol
Skador: lite lackskador, vad jag kunde se
TRimmad: Tror jag inte, hade iaf annat avgasrör på :)

Den har gått ca 60 000 tror jag, eller om det var 69 000 så det är ju en hel del. Men om den blivit regelbundet servad ska det väl inte vara problem, Honda kvalité? :)


samma hoj kostar 15000-20000 (1666 - 2222 euro) i sverige,
om det inte är fööör mycket problem med att få den laglig på åland (finland?)
så vore det kanske inte helt otänkbart att köpa en i sverige?
 
Hmm tycker den va lite dyr för -91:a min kompis köpte sin CBR 600 -93 för 27k och det var för 2 år sedan. Den var helt orginal och hade gått runt 5-6000 mil. Vore jag dig så skulle jag köpa den om du fick den för runt 25 000 kr med tanke på att den har varit lagd och omlackad.
 
Aah, jag vet. Börjar alltid sucka när jag tittar på svenska priserna och ser att det är så tusans billigt :) men det värsta är att om jag betalar 25000 kr, så ska de till ennu mer pengar på de sen i tullen lr någå.

Men jag tittar nog på svenska sidan dagligen på blocket så. :)

Det är ingen annan som ringt på den där hojen, så jag tror han kommer gå ner ennu mera på den, så det är bara att vänta. är det så att han får den såld så blir det svenska sidan, högst antagligen ;)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top