Behöver Tips från Nyblivande A-behöriga(uppkörning)!!

Gick med
12 Feb 2007
Ort
kristianstad
Hoj
Superduke -09
har precis skickat in papper om lämp.
teorin är jag inte de minsta orolig för, plugga till sig ngt kan alla.

men uppkörningen...vet att det finns massa trådar om detta,men folk har en tendens till att sväva iväg och jag orkar inte leta igenom 15 sidor för rätt information.

därför ställer jag en konkrek fråga.vad bör man tänka på vid uppkörningen som den är utformad nuförtiden.

tips till följande önskas:

lågfartsdel

högfartsdel

bromsning

körning i trafik


jag har kört lite cross som 12-13åring(ca 14-15ggr) sen scootermoppe 15-16års åldern.hur många lektioner borde man räkna med??(vi har bara dubbellektioner)har inte möjlighet att övningsköra privat med motorcykeln,tyvärr.


hade varit tacksam för tips och trix, samtidigt som jag vill tacka gud för att ett sådant här forum finns, här finns alla svar :tummenupp
 
lågfartsdel

Håll blicken högt. Stirra dig inte blind på framhjulet.

högfartsdel

Håll blicken högt. Stirra dig inte blind på framhjulet.

bromsning

Håll blicken högt. Stirra dig inte blind på framhjulet.

körning i trafik

Placera hojen på samma ställe som du har dragkroken på en bil. Var 1000 gånger mer uppmärksam i korsningar än om du kör bil. Håll blicken högt. Stirra dig inte blind på framhjulet.


Nu undrar du säkert 'varför säger idioten Håll blicken högt. Stirra dig inte blind på framhjulet, hela tiden'?

Jo, det är faktiskt ett mycket bra sätt att hålla balansen i lågfartsdelen då man lär sig känna vart hojen är och vart den är påväg istället för att se vart den är och vart den är påväg. Konorna behöver man bara titta efter då och då när man väl lärt sig var man har fotpinnarna.

vid högfart så gäller detsamma eftersom det är lättare att ha översikt på konorna som man skall manövrera mellan och man kan tajma sin åkning bättre.

vid inbromsningen gäller 'Håll blicken högt. Stirra dig inte blind på framhjulet.' av ungefär samma anledning som vid lågfarten + högfarten. Du får det lättare att hålla balansen samt att du får bra koll på om det kommer upp något mer oväntat hinder medan du bromsar.

Hoppas det hjälpte lite. Fler folk får väl fylla ut med mer matnyttiga tips.
 
Men om du inte ska övningsköra privat så lär du ta det via skola och då behöver du inga råd härifrån. Det fixar läraren åt dig.
 
håller på att ta mc kort jag med. men än om man ska köra privat eller med körskolan så är ju tips alltid bra att ha. + att det blir ju billigare om man har lite kött på benen :hojcbr
 
Bromsning:

sträck fram o håll emot med armarna, häng inte kroppen över tanken.

lågfartsdel:

JAG fick tipset att knipa benen försiktigt runt tanken det hjälpte mig iaf o hålla koncentrationen på balansen då jag annars hade en liten tendens till o försöka använda benen knäna som motvikt till hojjen, ser inte bra ut.

högfartsdel:

jag körde mjuk o följsam i kroppen, våga lägga ner lite.
Inga tidskrav så stressa inte där.

I trafiken överdriv gärna blicken lite så att det syns att du har koll vid övergångsställen mm, o glöm inte att vid behov vrida huvet vid järnvägsövergångar
 
Lågfartsdel:
Välj rätt hoj, vilket inte bör vara några problem när man kör upp via körskola iofs. Sen gäller det som någon över skrev att hålla blicken högt, Det hjälper ballansen mycket kan jag lova. sen att lära sig krypköra ordentligt genom att enbart använda koppling och gas. Om man behöver bromsa så gör det med FOTBROMSEN för att stabilisera lite, men brommsa inte för mycket då får du börja om eller blir kuggad!.

Trafik:

Tänk på placering och kurvtagning på landsväg, de vill inte se att man "driftar ut för att man råkade ta en kurva fel...


Lycka till
 
Förutom blicken som det redan tjatats om i tråden så ska man bara markera med bakbromsen på bromsproven. Det ska synas att man trycker ner pedalen men inte mer.

Blir man lika motiverad med fotbromsen som man är med frambromsen så låser man bakhjulet och det är inte något som uppskattas på uppkörningen.
Been there, done that. Men jag fick ett försök till. :)

I högfartsprovet ska man komma ihåg att motorcykeln klarar mycket mer än den lilla väjning man ska göra. Personligen undrar jag lite varför man inte fick lära sig att använda motstyrning i undanmanövern men det kanske har med pedagogiska finesser att göra. :va

...och tänk på blicken, man kommer dit man tittar. :tummenupp
 

Personligen undrar jag lite varför man inte fick lära sig att använda motstyrning i undanmanövern men det kanske har med pedagogiska finesser att göra. :va

...och tänk på blicken, man kommer dit man tittar. :tummenupp

jag fick lära mig motstyrning inför den :va
o exakt samma sak sa körskolan ang blicken (råkade titta neråt i backen jag kröpkörde i, o vips så såg jag marken väääldigt nära) :tungan
 
Förutom blicken som det redan tjatats om i tråden så ska man bara markera med bakbromsen på bromsproven. Det ska synas att man trycker ner pedalen men inte mer.

Blir man lika motiverad med fotbromsen som man är med frambromsen så låser man bakhjulet och det är inte något som uppskattas på uppkörningen.
Been there, done that. Men jag fick ett försök till. :) :tummenupp

När jag körde upp så räckte det inte att markera med bakbromsen... Jag fick köra om 3 ggr tills dess att jag lessnade och låste upp bakhjulet. Först då va gubben nöjd!
 
har precis skickat in papper om lämp.
teorin är jag inte de minsta orolig för, plugga till sig ngt kan alla.

men uppkörningen...vet att det finns massa trådar om detta,men folk har en tendens till att sväva iväg och jag orkar inte leta igenom 15 sidor för rätt information.

därför ställer jag en konkrek fråga.vad bör man tänka på vid uppkörningen som den är utformad nuförtiden.

tips till följande önskas:

lågfartsdel

högfartsdel

bromsning

körning i trafik


jag har kört lite cross som 12-13åring(ca 14-15ggr) sen scootermoppe 15-16års åldern.hur många lektioner borde man räkna med??(vi har bara dubbellektioner)har inte möjlighet att övningsköra privat med motorcykeln,tyvärr.


hade varit tacksam för tips och trix, samtidigt som jag vill tacka gud för att ett sådant här forum finns, här finns alla svar :tummenupp

HALLÅ

Det är nog bara att hoppas på att men får en vettig kontrollant och att man inte blir för nervös jag blev kuggad för att jag höll i hantaget på ett felaktigt sätt först bromsade jag i 70 km/h och han sa att det var helt bedrövligt så jag fick en chans till jag visste inte alls vad jag hade gjort för fel och kunde inte komma på hur jag skulle göra det annorlunda så på nästa försök gjorde jag exakt samma sak då sa han att det var mycket bättre och så kom 90km/h jag kände mig helt lynnig:confused: över att han ena gången sa att det var helt bedrövligt och andra gången mycket bättre så kom inbromsningen den kändes för mig helt okej bara att jag inte släppte gasen helt så det var inte direkt tomgång men heller inte nått högvarv bromsningen var bra mycket effektivare än flera av dom andra som körde men det räckte tydligen inte ändå
men han godkände en annan som körde ur på serpentinbanan och fick 3chanser på 50km/h inbromsningen och som hade 12 m längre bromssträcka än vad jag hade på 90km/h

Så hoppas att du får en vettig kontrollant så klarar du det
 
ser att du har en hoj ställ dig på en parkering få polare eller nått att köra dit hojen åt dig sen öva lågfartskörning brukar va det som tar längst tid att lära sig...
 

Similar threads

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top