Behöver tips angående en P-bot.

Dimebag

Medlem
Gick med
25 Mar 2013
Ort
Ekerö
Hoj
Aprilia Shiver
Hej!

Har haft lite parkeingsbekymmer på jobbet efter att de stängt garaget där man kunde parkera sin MC tidigare. Nu trängs vi med en massa cyklister om att få plats på cykel/MC-parkering och igår morses när jag kom till jobbet så fanns det ingen plats kvar. Jag ställde hojen då precis utanför området. Stod ju inte ivägen för någon och tyckte inte att det var någon big deal. Men det tyckte givetvis lapplisan från helvetet. Jag fick en bot på 550:-för att jag nu stod i ett område där man skulle betala, precis som bilisterna, och jag hade inte erlagt någon biljett.

I alla fall, jag har fått en kollegas parkeringsbiljett han löste till sin bil på samma område och tänkte nu göra ett försök till att överklaga. Frågan är då hur jag bör göra för att ha en chans. Jag skickar givetvis in den giltiga parkeringsbiljetten, men vad mer skall jag säga?

1) Att den hade ramlat ned i något (valfritt) utrymme, som gjorde att den inte syntes? Har jag någon chans då, eller är begreppet "väl synlig" mitt ansvar som inte tar hänsyn till väder och vind i kombination med en MC?

2) Säga att den visst fanns väl synlig, typ fasttejpad på sadeln? Enligt boten är foto taget och risken är då att det kan synas där att det inte sitter någon biljett synlig? Hur många foton tar de egentligen och på vad?

3) Något annat tips...?

Tacksam på förhand!
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Hört att vissa bolag säger man ska ta med sig biljetten så den inte blir stulen och sen efter man fått en bot överklaga. Så det borde gå ganska lätt, finns ju ingen bra plats att ha en biljett på en hoj där snåla bilister inte knycker den.

Så ja, säg att MC parkeringen var full så du var tvungen att lösa biljett, och tog med den så den inte skulle blåsa bort eller bli stulen :tummenupp
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Du behöver inte ha den synlig..det räcker om du visar upp en giltig biljett för den tiden som du fick boten för att få tillbaka pengarna.
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Du behöver inte ha den synlig..det räcker om du visar upp en giltig biljett för den tiden som du fick boten för att få tillbaka pengarna.

Detta har jag provat med bil på Q-parks parkering! Det var ett stort NO NO! Har även frågat ang hojen. Fick svaret "Skriv regnummer på lappen så kan ingen annan´använda den. Kommunens parkeringar är nog lättare, men försöka överklaga hos de privata aktörerna är inte lätt.
 

Dimebag

Medlem
Gick med
25 Mar 2013
Ort
Ekerö
Hoj
Aprilia Shiver
Detta har jag provat med bil på Q-parks parkering! Det var ett stort NO NO! Har även frågat ang hojen. Fick svaret "Skriv regnummer på lappen så kan ingen annan´använda den. Kommunens parkeringar är nog lättare, men försöka överklaga hos de privata aktörerna är inte lätt.

Fast det är ju skillnad mot en bil, där vinner man ju inget på att ta med sig biljetten. Detta är ju QPark, så risken är att de strular som det rövbolag de är. Men jag chansar på den idén ändå - hävdar att jag tog med biljetten för att jag inte litade på omgivningen.
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Fast det är ju skillnad mot en bil, där vinner man ju inget på att ta med sig biljetten. Detta är ju QPark, så risken är att de strular som det rövbolag de är. Men jag chansar på den idén ändå - hävdar att jag tog med biljetten för att jag inte litade på omgivningen.

Självklart ska du prova. Menar inget annat. Funkar det så applåderar jag! Men min tilltro till Q-Park är begränsat.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Har tom fått P-bot pga att biljetten låg på fel sida i framrutan på bilen. Den skall ligga så att dessa amöbor till P-vakter enbart behöver titta på vänster sida vid ratten. Bild togs vid tillfället av P-vakten så jag var rökt.
Giltig biljett, fast på fel sida, var helt ovidkommande.

Tror det är väldigt lokala villkor eller sätt att hantera det hela på.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
1. Börja med att betala oavsett vad, inbetalningstiden kan vara rätt kort och påminnelseavgiften hög
2. Vilket bolag?
3. Är du helt säker på att marken du stod på verkligen var tilldelad övervakningsbolaget? Meter räknas här.. jag har haft tur att där jag blev lappad ägdes marken av fastighetsägaren, och inte stockholms stad, därför fick jag tillbaka pengarna (7! månader senare).

Stod du inom ex Q-Parks kontrollområde bland bilplatser så är det kört tyvär. Likaså om det är polisen eller kommunen som lappat dig och du stod på deras mark.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Jag har en höjd Ford van (4-hjulskonverterad) och vid ett tillfälle fick jag böter trots att lappen låg där väl synlig. För vanligt folk. P-vakten var 140 cm lång och hon såg inte upp till instrumentpanelen. Då lappade hon istället för att lita på att det låg en lapp där. Jag såg när det hände så jag sprang ifatt henne, ledde henne tillbaka till bilen och visade lappen. Trots detta vägrade hon riva boten. Då skällde jag ut henne och i starkt röstläge så att många runt omkring hörde påpekade jag att jag visst hade betalat p-avgift. Det tyckte hon var pinsamt så hon lovade att makulera boten. Om vi gick bakom en lastbil där ingen kunde se vad hon gjorde. Hon kunde ju inte öppet inför alla andra visa att hon gjort fel.......

P-vakter.....
 

Dimebag

Medlem
Gick med
25 Mar 2013
Ort
Ekerö
Hoj
Aprilia Shiver
1. Börja med att betala oavsett vad, inbetalningstiden kan vara rätt kort och påminnelseavgiften hög
2. Vilket bolag?
3. Är du helt säker på att marken du stod på verkligen var tilldelad övervakningsbolaget? Meter räknas här.. jag har haft tur att där jag blev lappad ägdes marken av fastighetsägaren, och inte stockholms stad, därför fick jag tillbaka pengarna (7! månader senare).

Stod du inom ex Q-Parks kontrollområde bland bilplatser så är det kört tyvär. Likaså om det är polisen eller kommunen som lappat dig och du stod på deras mark.

Jo, det råder tyvärr inga tvivel om att det är korrekt att jag borde erlagt avgift. Men frågan är alltså om jag kan få igenom en överklagan och om jag skall säga att jag tog med lappen för att jag inte ville bli av med den, eller om jag kan hävda att den blåst ner mellan sadeln och tank så att den inte syntes typ.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Jo, det råder tyvärr inga tvivel om att det är korrekt att jag borde erlagt avgift. Men frågan är alltså om jag kan få igenom en överklagan och om jag skall säga att jag tog med lappen för att jag inte ville bli av med den, eller om jag kan hävda att den blåst ner mellan sadeln och tank så att den inte syntes typ.

Det där är en riktig FAQ fråga o svaret från hyenbolagen brukar vara "nej".
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
1. Börja med att betala oavsett vad, inbetalningstiden kan vara rätt kort och påminnelseavgiften hög
2. Vilket bolag?
3. Är du helt säker på att marken du stod på verkligen var tilldelad övervakningsbolaget? Meter räknas här.. jag har haft tur att där jag blev lappad ägdes marken av fastighetsägaren, och inte stockholms stad, därför fick jag tillbaka pengarna (7! månader senare).

Stod du inom ex Q-Parks kontrollområde bland bilplatser så är det kört tyvär. Likaså om det är polisen eller kommunen som lappat dig och du stod på deras mark.

Bull shit. Betala inte om det inte är ett kommunalt parkeringsbolag. På kommunens parkeringar så betalar man oavsett och sen överklagar man. På privata så överklagar man skriftligt och i samband med överklagandet så skall man inte betala tills saken är utredd. Så är det privat bolag så överklaga. Dom måste i praktiken dra dig till tinget om du överklagar.

Jag hade ställt upp hojen på samma ställe, tejpat lappen på tex sadellåset och sen knäppt en bild och hoppats att dom inte har bild på just den delen av hojen. Sen envist hävdat att det är gängse praxis i hojkretsar att inte övertydligt skylta med lappen men placera den i närheten av ett lås. Sen bifogat fotot och en kopia av parkeringslappen i överklagan.

Gör det nu inom nån dag för som jP skrev så är det kort tid och plötsligt har du hunnit få en påminnelse och din kreativitet, initiativförmåga och ilska har hunnit försvinna och du betalar istället för att du tröttnat.
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Har själv varit med om något liknande där min parkeringslapp på hojen hade glidit ner för långt mellan sadel och tank och på så vis inte syntes.Naturligtvis hade jag otur den gången så där satt mycket riktigt en p-bot när jag kom tillbaka.Ringde parkeringsbolaget och berättade hela historien som kunde ha tagit slut där om världen fungerat logiskt.

Det gjorde den inte när detta parkeringsbolag ville att jag skulle betala in boten först innan jag kunde få denna bot avregistrerad från deras register när nu en parkeringsbot redan hade blivit utskriven !?.Frågade då naturligtvis varför man gjorde det så här komplicerat och fick till svar att det var så här deras system var uppbyggt.Så varje gång jag ser en bil från något parkeringsbolag nuförtiden så undrar jag om de kört en omväg på kanske 60 mil för att deras system fungerar på detta vis !?. :crash

Dagens parkeringsverksamhet är uppbyggd på att tjäna pengar och inte för att bringa ordning på parkerad trafik.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ett tips från coachen: Ta lite ansvar, betala din jävla bot och gå vidare med ditt liv :fakta

Fy fan vad tråkigt...... Det skall finnas vissa fördelar med att hoja och en av dom tycker jag är fri parkering inom vissa rimligheter.

Jag tycker också att det är svårt att göra rätt för sig när man parkerar hoj med tanke på att systemen till stor del är uppbyggda på system som kräver en synlig biljett.

Jag brukar ta bort skylten om jag vet att det finns risk för en bot. Tex om jag tvingas parkera på en cykelparkering eller nåt liknande. Kanske är dumt men jag tror ändå att det är ganska långtsökt att lapplisan låser fast hojen eller att den fraktas bort.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Överklaga i detta läge, så har du 10% chans att lyckas. Det enda rätta, och det du ska göra, är att göra en internetanmälan till Polisen, någon snodde din plåt någongång igår, du har bara inte hunnit anmäla.

Hämta en tillfällig skylt hos snuten, eller bara kör utan. När påminnelsen dyker upp svarar du med polisanmälan hänvisande till stölden dagen innan botutfärdandet.

DÅ blir den avskriven, du är för evigt försäkrad mot böter och andra trakasserier som kan uppstå. Med en fiktiv skyltkopia på drift finns det alltid en juridisk lucka.
 

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Fy fan vad tråkigt...... Det skall finnas vissa fördelar med att hoja och en av dom tycker jag är fri parkering inom vissa rimligheter.

Jag tycker också att det är svårt att göra rätt för sig när man parkerar hoj med tanke på att systemen till stor del är uppbyggda på system som kräver en synlig biljett.

Jag brukar ta bort skylten om jag vet att det finns risk för en bot. Tex om jag tvingas parkera på en cykelparkering eller nåt liknande. Kanske är dumt men jag tror ändå att det är ganska långtsökt att lapplisan låser fast hojen eller att den fraktas bort.
Nu är det mer vanligt än ovanligt att det går att betala via mobilen, antingen via sms eller en app. Så går inte riktigt längre att skylla på lappen.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top