Behöver svetsare med "skills"!!!

krokodilen73

Medlem
Gick med
13 May 2005
Hoj
XR650R & CR500AF
Vem är har rutinen att svetsa ett par sprickor i blockhalvorna på min CR500 -94 kolven delade sig och en del gick med ner i vevhuset och spräckte båda blockhalvorna. Detta är ju inget man miggar ihop direkt, så jag behöver tipps på duktig svetsare/firma i en radie på 15-20mil från Åmål. Sedan måste man givetvis maskinbearbeta packningsytorna också.

Mvh Christer

Bifogat

• 100_5959.JPG
    100_5959.JPG
    234.5 KB · Visningar: 66
  • 100_5960.JPG
    100_5960.JPG
    209.5 KB · Visningar: 61
  • 100_5958.JPG
    100_5958.JPG
    224.1 KB · Visningar: 62
Jag har svetsat en del i aluminium med enligt mig skapligt resultat. Är ju inte lika skoj när det är någon annans grejor. Kan ju vara lite tråkigt om blocken slår sig. Ska nog inte bearbetas allt för mycket efteråt. Bara slipa av svetsen på packningsytan och sedan typ finslipa hela ytan jämn mot ett plant underlag...

Har du provat med lite kemisk pasta?

Nja en sådan lösning tycker jag kan vara ok om det är panik och provisorium är enda utvägen.

Att bearbeta hela packningsplanet är nog ingen bra idé nej eftersom shimsning och annat säkert blir uppåt väggarna då, får bli efter bästa förmåga vid området för skadan bara. Sedan får man ju hoppas att packningen sväljer dom sista hundradelarna och eventuellt gardera med lite klet.:glömdet

Är det verkligen ingen som kan svara på detta. Jag efterlyser inte någon här som kan svetsa utan någon som kan tippsa om firma eller dyl som är drängjävliga på tig:en.

Mv Christer

Last edited:
Jag har anlitat MC-Teknik i Borås för en del svetsjobb, bl.a. att för svetsa ett uttryckt "lagerspår" i mitt GSXR-block. Det var något som en välrenommerad motorrenoveringsfirma i Gbg inte vågade ta p.g.a. svårigheterna med jobbet... Han är dessutom ganska billig, inte så snabb dock.

Att bearbeta hela packningsplanet är nog ingen bra idé nej eftersom shimsning och annat säkert blir uppåt väggarna då, får bli efter bästa förmåga vid området för skadan bara. Sedan får man ju hoppas att packningen sväljer dom sista hundradelarna och eventuellt gardera med lite klet.:glömdet

Är det verkligen ingen som kan svara på detta. Jag efterlyser inte någon här som kan svetsa utan någon som kan tippsa om firma eller dyl som är drängjävliga på tig:en.

Kanske är så att det geografiska upptagningsområdet inte innehåller folk eller firmor som svetsar sådant och gör efterbearbetningen.

Har gjort liknande reparationer på några vevhus och lite cylindrar men befinner mig längre bort.

I verkstan på universitetet håller ett par licenssvetsare till som är mycket duktiga. Kan höra om dom är intresserade.

Ja visst tackar för all hjälp jag kan få och det går ju att skicka med posten.:tummenupp

Universitetet är ju inte så långt borta bara att sätta sig i bilen.:)

Mvh Christer

Jag har anlitat MC-Teknik i Borås för en del svetsjobb, bl.a. att för svetsa ett uttryckt "lagerspår" i mitt GSXR-block. Det var något som en välrenommerad motorrenoveringsfirma i Gbg inte vågade ta p.g.a. svårigheterna med jobbet... Han är dessutom ganska billig, inte så snabb dock.

Namn och nummer kanske du kan fixa åt mig?

Mvh Christer

Är det någon som har koll på vilken legering det är i prylarna mina?

Mvh Christer

Last edited:
Var på middag med Svenska Ducatiklubben efter mässan På 2 hjul och snackade då med en kille från Stockholm som hade fått hjälp av nämnda Aerosvets med att laga en spricka i ett motorblock till sin BOTT-999:a. Han var imponerad. Snabbt gick det visst också.

Last edited:
Ja visst tackar för all hjälp jag kan få och det går ju att skicka med posten.:tummenupp

Universitetet är ju inte så långt borta bara att sätta sig i bilen.:)

Mvh Christer

"Visst kan jag väl svetsa det där. Svetsade ett HD block förra vintern som såg 10ggr värre ut...=) Tror jag svetsade i ca 3h på den motorn.... Svetsade även en cross motor med liknande sprickor här i sommras!"

Skickar pm med hans nummer. Klasskompisar som åker Åmål-karlstad ibland så transport kan säkert lösa sig det med. Vi har verkstad där allt kan göras.

"Visst kan jag väl svetsa det där. Svetsade ett HD block förra vintern som såg 10ggr värre ut...=) Tror jag svetsade i ca 3h på den motorn.... Svetsade även en cross motor med liknande sprickor här i sommras!"

Skickar pm med hans nummer. Klasskompisar som åker Åmål-karlstad ibland så transport kan säkert lösa sig det med. Vi har verkstad där allt kan göras.

Aha mysigt!!:banana Sa han något om vilken legering han trodde att det var? Inte för att det spelar någon roll bara det blir bra, mest nyfiken bara.

Mvh Christer

Aha mysigt!!:banana Sa han något om vilken legering han trodde att det var? Inte för att det spelar någon roll bara det blir bra, mest nyfiken bara.

Mvh Christer

Alltså detta e skit vanigt på cr500 å det är inga problem att svetsa själv bara man har rätt utrustning!!

du kan lämna det til vilken svetsfirma du vill å dom kommer kunna fixa det!!

mvh m

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back