Behöver större turbo, vad ska jag ha?

Men ingen som har 280hk vid 8000rpm vid 1bar? (Jag pratar bara bakhjulshästar, så jag vill ha 280 sånna alltså, har runt 230 nu)
 
Silverryggen skrev:
2495622 Oh ja, tex. lahi här på SH har i sin 1052cc GSXR 266hk på hjulet vid 1,1bar iofs vid kanske 9k5 eller 10k

Brinken har nog likanade om inte mer i sina suzuki 4-or :tummenupp

266 hk på hjulet har jag runt 9200 varv, men jag passerar 250 hk (på hjulet) vid 7800 varv (hyfsat lågt varv ändå) och sjunker inte under förrän varvstoppet tar över vid 10500.

jojje1963 skrev:
2495653 Men ingen som har 280hk vid 8000rpm vid 1bar? (Jag pratar bara bakhjulshästar, så jag vill ha 280 sånna alltså, har runt 230 nu)
Jag vet en kille som bänkade sin Kawasaki ZZR 1100 Turbo till runt 275 bakhjulshästar vid 0,9 bar. Räcker det? 1109 cc (tror jag), varv vetefan, jag har nog inte hans kurva här men jag kan nog ta reda på hur det ligger till om du vill. Du kanske vet vem han är, ni bor i samma by.
 
250hk vid 7800 är inte dåligt.
Det jag ville få fram är att för att få 280hk vid 1 bar och 8000rpm så måste verkningsgraden på motorn vara 130%, på turbon 100% och på IC'n 100%. Det är inte möjligt i min värld..
Man kan inte få in mer luft i motorn än att den är full, för då ökar trycket, och det var ju det det inte skulle. Fast ökar man varvet så fyller man motorn fler gånger istället, då får man mer hk. Normalt så kan man inte varva en 2 cyl like mycket som en 4 cyl så det är därför våra effekter blir lite mesiga, fast jag har nog runt 280-300NM i vrid vid 3000rpm (kan ej prova eftersom min koppling inte håller för det), det har förmodligen inte ni ;)
 
jojje1963 skrev:
2495933
............ Normalt så kan man inte varva en 2 cyl like mycket som en 4 cyl så det är därför våra effekter blir lite mesiga, fast jag har nog runt 280-300NM i vrid vid 3000rpm (kan ej prova eftersom min koppling inte håller för det), det har förmodligen inte ni ;)
:whip
 
jojje1963 skrev:
2495933 250hk vid 7800 är inte dåligt.
Det jag ville få fram är att för att få 280hk vid 1 bar och 8000rpm så måste verkningsgraden på motorn vara 130%, på turbon 100% och på IC'n 100%. Det är inte möjligt i min värld..
Man kan inte få in mer luft i motorn än att den är full, för då ökar trycket, och det var ju det det inte skulle. Fast ökar man varvet så fyller man motorn fler gånger istället, då får man mer hk. Normalt så kan man inte varva en 2 cyl like mycket som en 4 cyl så det är därför våra effekter blir lite mesiga, fast jag har nog runt 280-300NM i vrid vid 3000rpm (kan ej prova eftersom min koppling inte håller för det), det har förmodligen inte ni ;)
Den är ju väldigt rolig som gathoj :) En 1100R som min ger ju 130 hk på veven när den är helt original. Brukar väl ge runt 110-115 på hjulet. Då ligger jag ju hyfsat nära (men ändå lite över) teoretisk effekt med 266 hk på hjulet vid 1,1 bar. Men nu gör ju kompsänkningen lite för att sänka sugeffekten också, och då blir ju skillnaden mellan teori och verklighet lite större vid laddtryck. Det låter ju onekligen lite lustigt, menmen, bara det funkar så är jag nöjd! :) Jag har inte bänkat nyligen på nuvarande tryck, får nog göra det snart. Laddar ju 1,45 nu :)

Hmm, 280-300 Nm vid 3000 varv... ta bort wheeliebarsen och testa på gatan! Kan nog bli intressant :hihi Får du upp trycket så mycket vid så lågt varv? Jag fick för mig att du har gjort en billettkoppling, den korgen klarar väl det vridet?
 
Last edited:
Jag får upp trycket, det är det som är problemet, jag vill ju inte ha 300NM vid 3000rpm utan 280hk vid 8000rpm ;)

Korgen håller men inte fjädertrycket. Lock-upen gör ingen nytta vid så låga varv. Och förmodligen så går nått annat i sönder om jag skulle få kopplingen att hålla så jag kör den aldrig under 7000rpm, varken i bänk eller på strippen. Orginal så är där 60NM och 54hk på hjulet, den tål det dubbla i evigheter för det har jag i gathojen, men när man kommer över 180hk så börjar det ta på bitarna. Min "Offerings to the God of speed" hylla börjar bli full :(
 
En stor extern waste och den laddtrycksstyrning som NLR och NCRacing kränger är nog det enda som hjälper mot för mycket vrid/pulver på låga varvtal.
 
Men en större turbo måste väl också sänka trycket på låga varv? Laddtrycksstyrning har jag i megasquirten så i värsta fall så får det bli en större wg, men jag skulle gärna ha en sugmotorkurva utan att styra det med wg så större turbo ska provas, har en BWM polare som har lite olika liggande, bara att smacka dit och ta en repa i bänken :)
 
Slå Christer Johansson (NLR) en signal han kan garanterat förse dig med
bra aggregat för ändamålet


Christer är ägaren till storhayabusamotorn som jag byggde grenrör till
Och han har bra koll på sådant


Skicka Pm om du vill ha Nr till honom



Peter
 
givetvis ger större turbon och störra avgashus senare laddtryck, blir tyngre att driva.
 
piece skrev:
2493148
m63turbo.jpg


Kan detta aggregat räcka till :tomten

löjligt, kolla min avatar :)
xakt, det är små gubbar under.
närmare gud än så här kommer man aldrig eller hur:D :D
 
jojje1963 skrev:
2495515 Tack för alla goda råd. Ser ut som att en T04E-40 skulle va perfekt.
Fast hur räknar man ut vilken turbin/hus man ska ha? Finns förmodligen olika till en T04E?
Och skulle det mot förmodan gå att få ut 280hk ur min motor vid 1 bar så ska jag ha 400hk istället ;) Bara skoja..Man kan säkert få ut 280hk ur en Bonneville vid ett bar, men inte genom att bara välja rätt turbo. Om nån vill överbevisa mej så blir jag bara glad. Finns det ens nån 4cyl 1100cc som ger 280hk vid ett bar och 8000rpm? Bara en undran

Nästa:pannkyss :arsele
 
tror en garret t3/04 steg 3 vore nått för dej, väljer du med 360lager så pallar den ungefär 2bar i "daily drive" med tanke på att du kör stripp så går det nog att ladda en helö del mer...
finns bra agg för fhyffsade pengar om man väljer ett sånt.

SPM säljer dessa agg, det du får göra är å skaffa ett avgashus från en äldre 240turbo (de är dem med störst int WG å stört utfläns, 2.75") å porta upp ventilen max, går å få upp till 30mm så det ska nog räcka till.

http://www.stenparnermotor.se/default.aspx?NodeId=116
 
knotan skrev:
2534489 tror en garret t3/04 steg 3 vore nått för dej, väljer du med 360lager så pallar den ungefär 2bar i "daily drive" med tanke på att du kör stripp så går det nog att ladda en helö del mer...
finns bra agg för fhyffsade pengar om man väljer ett sånt.

SPM säljer dessa agg, det du får göra är å skaffa ett avgashus från en äldre 240turbo (de är dem med störst int WG å stört utfläns, 2.75") å porta upp ventilen max, går å få upp till 30mm så det ska nog räcka till.

http://www.stenparnermotor.se/default.aspx?NodeId=116

Är det inte knotan från TPC...???!!!

Välkommen, dina turbo-kunskaper kommer att vara till stor nytta här..:tummenupp
 
knotan skrev:
2534489 tror en garret t3/04 steg 3 vore nått för dej, väljer du med 360lager så pallar den ungefär 2bar i "daily drive" med tanke på att du kör stripp så går det nog att ladda en helö del mer...
finns bra agg för fhyffsade pengar om man väljer ett sånt.

SPM säljer dessa agg, det du får göra är å skaffa ett avgashus från en äldre 240turbo (de är dem med störst int WG å stört utfläns, 2.75") å porta upp ventilen max, går å få upp till 30mm så det ska nog räcka till.

http://www.stenparnermotor.se/default.aspx?NodeId=116

Tackar, ska ringa dom.
Steg 3? Det här med olika benämningar på turbos är förvillande:va Om jag kollar på flödes mappar så är T04E med 40 trim vad jag behöver, större trim och jag hamnar till vänster om surge limiten. Men hur ser man om en turbo är 40 trim? Och vad betyder det, är det vinkel på bladen eller storlek på turbinen eller halsringen eller...?
 
Last edited:
jojje1963 skrev:
2534637 Tackar, ska ringa dom.
Steg 3? Det här med olika benämningar på turbos är förvillande:va Om jag kollar på flödes mappar så är T04E med 40 trim vad jag behöver, större trim och jag hamnar till vänster om surge limiten. Men hur ser man om en turbo är 40 trim? Och vad betyder det, är det vinkel på bladen eller storlek på turbinen eller halsringen eller...?



T04 E suck riktigt gammalt finns garanterat roligare snurror att tillgå

Ring Christer som jag skrev tidigare han har allt du behöver

0708 574 731 ( christer Johansson) Gbg
 
andersson turbo skrev:
2534728 T04 E suck riktigt gammalt finns garanterat roligare snurror att tillgå

Ring Christer som jag skrev tidigare han har allt du behöver

0708 574 731 ( christer Johansson) Gbg

Gammalt junk vill man ju inte ha. Ska ringa Christer nästa vecka. Först vill jag ha lite koll på vad jag är efter så man inte sitter som en idiot i telefon när han frågar nått:rolleyes:
Hittade iaf att trim är ett förhållande mellan innerdiameter och ytterdiameter på turbinen (bredden). Formeln lär va T=(Di/Dt)*(Di/Dt) men hur dom får det till 40 övergår mitt förstånd:va

En annan fråga: Om man ligger till vänster om surge limit, kan man inte då bara läcka ut lite luft ur plenumet så man hamnar på rätt sida igen? Om man har avgaser nog att hålla trycket uppe förståss
 
tar man inte exducer å dividerar med inducer så får man fram trimmet på nå vänster?? minns inte riktigt, min erfarenhet är att man får veta rätt så mycket bara av att veta ind. måttet, sen ju större exducer desto högre upp i ladd har man maxeffekten, stämmer såklart inte alltid men ganska bra

garret t3 orginal "steg1" sitter i många bilar orginal under 80 talet, typ saab å volvo har nästan alltid dem.
sen finns en "steg2" som är samma snurra fast en kompresssor med lite mer trim, å något större avgashus(vanligen ar63 å trim60 kompressor)
sen nästa steg fanns vad jag vet inte på nån bil orginal (en snarlik finns visserligen på cossien men den är lite mindre) steg3 innebär ett större avgashus, å framförallt en effektivare och större avgasturbin, vanligen ligger turbinhjul på 48/58mm medans steg 3 har 56/65,5.
sen sitter en kompressor från t4agg, vanligen runt 50/76mm, därmed blir det ett sk hybridagg.(komressorhjul är större än turbinhjul)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top