Behöver snabba råd...

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Hoj
CBR1000 -08
Är i full gång med att justera ventilspelet på min GSX600F -97. När jag började skruva så hoppades jag på att det skulle gå att justera med justerskruvar, men det var tyvärr med shims... :3freak

Efter att ha mätt upp avstånden kom jag fram till följande:

Insug Utblås (2ventiler/sida)

Cyl 1: 20 30 30 30
Cyl 2: 20 20 25 30
Cyl 3: 10 20 30 25
Cyl 4: 10 10 25 20

Toleranser : IN (10-20) UT (15-25)

Vilka anser ni att man måste justera? Vad kan hända om spelet är för stort?

Last edited:
in ut Ändrat:
1 20 20 20 20 1insug 2avgas
2 20 20 25 20 1avgas
3 10 20 20 25 1avgas
4 10 10 25 20 inget

Det blir bra och billigt, kolla annars storlekerna på de befintliga brukar gå att flytta runt lite så det blir fint.

Motorn tickar om det är för stort, kör man som man ska (hårt) så brukar spelet dra sig åt mindre än större.

aci skrev:
in ut Ändrat:
1 20 20 20 20 1insug 2avgas
2 20 20 25 20 1avgas
3 10 20 20 25 1avgas
4 10 10 25 20 inget

Det blir bra och billigt, kolla annars storlekerna på de befintliga brukar gå att flytta runt lite så det blir fint.

Motorn tickar om det är för stort, kör man som man ska (hårt) så brukar spelet dra sig åt mindre än större.

Jag tänkte om man kunde strunta i att ändra något överhuvudtaget? Vad är det som händer när spelet är för stort? Är det bara och köra hårt som fan så dom tajtar åt sig? :yoparty

VWagge skrev:
Jag tänkte om man kunde strunta i att ändra något överhuvudtaget? Vad är det som händer när spelet är för stort? Är det bara och köra hårt som fan så dom tajtar åt sig? :yoparty

Nej de tightar inte till sig, men de tenderar att gå lite åt mindre än större mellan intervallerna dock inte mycket. Det är för små spel som är farliga och bränner ventilerna. Aldeles för stora kan ge marginellt mindre effekt samt lite mer mekanisk åverkan.

aci skrev:
Nej de tightar inte till sig, men de tenderar att gå lite åt mindre än större mellan intervallerna dock inte mycket. Det är för små spel som är farliga och bränner ventilerna. Aldeles för stora kan ge marginellt mindre effekt samt lite mer mekanisk åverkan.

Kan då 0,10 över toleransen vara alldeles för stort spel? Eller kan man leva med det och vara vaksam över om det börjar knacka för mkt?

VWagge skrev:
Kan då 0,10 över toleransen vara alldeles för stort spel? Eller kan man leva med det och vara vaksam över om det börjar knacka för mkt?

Det går att köra med bara man kommer ihåg att toleranserna finns av en anledning.

VWagge skrev:

" men det var tyvärr med shims... "
He he shims rockar rätt mycket bättre än skruvar...
På 600F en är justeringen plättlätt, du skjuter bara vippan åt sidan och tar bort shimset, det tar inte många minuter att fixa det.

MEN skriv ner vilket shims som sitter var så du inte plockar bort dem och slänger i en påse och sen har du ingen aning var du ska stoppa i de nya... :)

Shimsen kostar småpengar...

/Fredde

freddexwing skrev:
" men det var tyvärr med shims... "
He he shims rockar rätt mycket bättre än skruvar...
På 600F en är justeringen plättlätt, du skjuter bara vippan åt sidan och tar bort shimset, det tar inte många minuter att fixa det.

MEN skriv ner vilket shims som sitter var så du inte plockar bort dem och slänger i en påse och sen har du ingen aning var du ska stoppa i de nya... :)

Shimsen kostar småpengar...

/Fredde

Måste tyvärr få igång skiten så snart som möjligt ska köra ner den härifrån (läs Kiruna) till Umeå. Och shimsen lär jag ju behöva beställa och då har jag igång hojen först i slutet av nästa vecka.

Men om det inte är skadligt att köra med 0.10mm över toleransen så kan jag ju sätta ihop den och köra ner den och sen ta o justera dom ordenligt till vinten.

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!