behöver snabb hjälp, Thundercat Gaffeloljenivå?????

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
bytt packningar på en Thundercat 1996 och har fått 2 uppgifter från yamaha om oljenivån i gaffeln...
1: 421 ml
2: 137mm från övre kant på gaffel ben......

Dessa 2 stämmer inte överens....behöver nu snabbt hjälp av nån som har en manual till thundercat som kan kolla detta åt mig.

Tackar för snabba svar.......

//R
 
sålde nyss min kisse och gav då bort haynesmanualen till kyckling, hör med honom om det står i den
 
Såhär står det i Haynes-manualen:
---------------------------------------------------------

Fork oil capacity:
1996, 421cc
All other models, 434cc


Fork oil level:
1996, 137mm
All other models, 124mm

Oil level is measured from the top of the tube with the fork spring
removed and the leg fully compressed.

----------------------------------------------------------

Lycka till :tummenupp
 
Last edited:
Det är nivån som räknas. Se bara till att du kört gaffeln in-o-out ett antal ggr så att det inte finns luft i nåt skrymsle i gaffeln. (Volymen är bara för att man ska vet hur mycket man behöver köpa....)
/u
 
Hur f-n går detta ihop...???? :confused:

Vi hällde i 4.21dl igår och det blev inga 137mm!!! Närmare bestämt 93mm!!

Ringde till YAMAHA center imorse för att fråga dem en extra gång och de hävdade bestämt att det skulle vara 4.21dl!!

Man måste ju lika väl kunna gå på mängden olja man häller i :confused:
Det skumma är ju att de två måtten inte "matchar" varandra... :eek:

Gafflarna är nu monterade med ca 4.2dl olja... och jag vill inte ta loss dem igen.... Vad göra??? :confused:
 
Med en drucken papegojas envishet: Nivån !!!!
Ta en plastflaska m pip o en slang. Tryck ner slangen x mm i gaffelröret o sug tills det bubblar. Försök m munnen avrådes ifrån, inte gott o troligen inte nyttigt heller. Fast du kanske 'gafflar' bättre m välsmort munläder. :D
/u
 
För mycket olja ger mer progressiv (hårdare på slutet) fjädring. Betyder oxå högre tryck i gaffeln. I extremfall möjligen blåsta tätningar.
För lite olja mjukare på slutet. Väldigt lite olja kanske tom ger taskig/ingen dämpning o dito smörjning.
Bägge delarna typiskt fall av 'brott som inte lönar sig'. Lite labbande ett par cm opp el ner säkert helt ok.
/u
 
Hmmm....

Detta vill jag ha klarhet i... :eek:

När jag pratade med verkstadspersonalen på YAMAHA center innan jag bytta packningarna, frågade jag efter ett längd-mått (antal mm). Svaret var:
- Det kan jag inte säga, vi använder ett mått som vi fyller med olja och häller i gaffeln..

Det var först när jag pratade med reservdels killarna en andra gång som de angav ett mått i mm... (137mm). När jag pratade med dem en tredje gång sa de att i deras "data" stod det 4.21dl...
:confused: :confused: :confused: :confused:

Det verkar ju som verkstadskillarna använder sig av mängden olja när de fyller på gaffelolja inte några längdmått....

@Ulf
Har du nån kvalificerad rekommendation :o
 
Kvalificerad ? nej. Rekommendation, ja. Verkstan gör vad som går snabbast (i bästa fall med ok resultat). Men dom har gjort det där många ggr. Dom har säkert nåt sätt att få någorlunda rätt nivå. O vilken kund kommer tillbaka o säger 'jag tror nivån är lite fel' ?

Men för oss amatörer utan rutin så är jag säker på att nivån är lättare o säkrare att mäta än volymen. Är inte gaffeln noga rengjord så finns det nog lite olja kvar nånstans o det blir ju alltid lite kvar i mätglaset när man fyllt i. Jag tycker det är lättare att fylla i ungefär så mkt (uppmätt i volym) som det ska vara, pumpa ett par ggr mellan max utdrag o bottning så att ev luft försvinner, toppa upp lite o sen ta slang o flaska/plastspruta o suga upp överflödet.

Att det är nivån/resterande luftvolym som är viktigast borde väl dom flesta inse. Det är ju den som hjälper fjädern vid hoptryckning, inte totala oljemängden.

Men huvudsaken är att man byter oljan dåodå (tror det slarvas mkt med det) och att nivån blir någorlunda rätt. Hur man gör det är mindre viktigt. Tycker
/u
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top